Terugblik: 10 artikelen over mannenmode die je gelezen moet hebben
bezig met laden...
FashionUnited heeft tien lezenswaardige artikelen over mannenmode op een rij gezet.
1. 10 jaar later: Zo is het nu met Café CostumeIn maart loopt Bruno Van Gils maar nét de Award Antwerpse Jonge Ondernemer van het Jaar mis. Samen met zijn twee nichten, Saskia en Angélique, richtte hij in 2006 het à-la-carte-maatpakmerk Café Costume op, in een winkeltje van 70 vierkante meter. Nu, 10 jaar na de start, heeft Café Costume 7 boetieks met bijhorend personeel, bij de laatste telling goed voor 4000 kostuums per jaar en een omzet van 6 miljoen euro.
Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt
2. KHRKTR: ‘Het aanbod was nog niet te vinden bij één merk’
Casual, maar toch formeel. Het nieuwe mannenmodemerk KHRKTR (Kharakter) bevindt zich qua segment tussen retailers als Oger en Scotch & Soda in. Daarmee bieden oprichters Stefan Compeer en Melvin Spaargaren een oplossing voor de werkende man die zijn pak tegenwoordig liever links laat liggen. Die kan nu, zo stellen Compeer en Spaargaren, nergens terecht voor een complete, niet te formele werkoutfit. FashionUnited sprak de mannen over hun nieuwe label.
Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen
3. Milaan Fashion Week Men: een dag in het leven van een inkoper
De staking van de luchtverkeersleiding op de laatste dag van Pitti Uomo, stuurde het geplande vertrek van modemensen in de war, maar gelukkig nam ik de trein naar Milaan voor fashion week zonder veel vertraging...
Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest
4. Mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Paul Helbers
Jarenlang was Paul Helbers in de top van de herenmodeindustrie te vinden. De 47-jarige Rotterdamse designer werkte onder andere als ontwerper voor Louis Vuitton en Martin Margiela. Vorig jaar nam hij een stap terug en begon hij voor zichzelf met zijn eigen mannenmodelijn ‘Helbers’. Lees hoe hij uitgroeide van consultant tot ontwerper bij grote modehuizen en hoe het debuut van zijn eigen kledinglijn is ontvangen.
Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen
5. Een mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Gosha Rubchinskiy
De Russische mannenmode ontwerper Gosha Rubchinskiy staat vandaag de dag bekend om het herdefiniëren van wereldwijde culturele ideëen. Afkomstig uit de periferie, gebruikte hij zijn achtergrond door de jaren heen om een nieuwe subcultuur te creëren. Daarmee heeft hij de afgelopen jaren een rechtmatige plaats gekregen tussen streetwear-grootmachten als Supreme en Palace. Nu werkt hij samen met grote namen Stephen Jones, Adidas en Burberry.
Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen
6. Een mannenmode ontwerper om in de gaten te houden: Virgil Abloh van Off-White
Mannenmode ontwerper Virgil Abloh neemt geen blad voor de mond. Zijn achtergrond in verschillende subculturen is vaak de inspiratie voor zijn collecties, maar liever nog gebruikt hij mode om sterke politieke statements te maken.
Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen
7. Tijdlijn – Hoe Suitsupply de pakkenwereld op zijn kop zet
Suitsupply is een eigenzinnig merk met een sterke internationale groei. FashionUnited dook in de archieven en gidst je langs de belangrijkste momenten uit de geschiedenis van het modebedrijf. Van het pioniersbegin via de spraakmakende campagnes tot de wereldwijde expansie.
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
8. Drie jonge mannenmodemerken om in de gaten te houden
De vrouwelijke modewereld is traditioneel gezien groter dan die van de mannen, maar het lijkt er tegenwoordig op dat er steeds meer aandacht is voor herenmode. Of het nu gaat om alternatieven voor formele werkkleding, duurzame slow-fashion mannencollecties of kledingstukken die statements maken. FashionUnited zet drie jonge mannenmodelabels om in de gaten te houden, op een rij.
Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen
9. Hoe de mannentas floreert als modeaccessoire
Terwijl vrouwen al geruime tijd van de luxe en glamour van handtassen kunnen genieten, werd de keus voor mannen beperkt tot aktetassen en messenger bags (een tas die over één schouder gedragen wordt, red.). Een paar jaar geleden besloten luxe modebedrijven hun aanbod van lederen goederen uit te breiden en dat bekenede een keerpunt: de man bag werd geboren.
Lees meer: FashionUnited / Kristopher Fraser
10. Uit het archief: Breisels van Howlin' zijn populair in
buitenland
Howlin', het breigoed-merk van de Belgische broers Patrick en Jan Olyslager, is een bekende naam over de grens. Hoewel Antwerpen de thuisbasis is, wordt de collectie in Schotland geproduceerd en heeft Howlin' verkooppunten over de hele wereld...
Lees meer: FashionUnited