• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • TCOG: innovatie om de top te bereiken

TCOG: innovatie om de top te bereiken

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De retailsector is constant in beweging: zo verandert de communicatie door technologie, neemt het belang van data toe en wordt omnichannel de nieuwe standaard. TCOG is onder andere gespecialiseerd in IT-oplossingen voor de fashionbranche en volgt deze trends en ontwikkelingen op de voet.

Doordat TCOG voortdurend in gesprek is met haar klanten, weet het team van specialisten precies wat er speelt in de branche. “Recent hebben wij een uitgebreid onderzoek uitgevoerd bij onze klanten en prospects”, vertelt Rembrandt Kuijpers, Managing Partner TCOG. “Op basis van de resultaten hebben wij de actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van fashion retail en fashion wholesale in kaart gebracht. Hierdoor kunnen onze specialisten altijd de juiste kennis en expertise toevoegen aan de vraagstukken van onze klanten.”

Een belangrijke ontwikkeling is dat het gedrag van merken verandert. “Merken willen steeds meer zelf doen”, constateert Kuijpers. “Naast het verkorten van de ‘time-to-market’ met als doel dichter op de trends te zitten, streven merken ernaar om de hele keten in te korten. Wholesalers worstelen met het vraagstuk: gaan we wel of geen eigen e-commerce activiteiten opzetten? Hierbij is het inzicht in data onmisbaar en helpt bij het kiezen van de juiste strategie.”

Het veranderend speelveld

Product Information Management (PIM) is een uitgelezen manier om data te verrijken met specifieke productinformatie. Kuijpers: “Een belangrijk criterium is dat de content op alle kanalen consistent is. Op basis van deze data & content kun je vervolgens slimme inzichten vergaren.” Uit de statistieken blijkt dat het aantal e-commerce activiteiten in snel tempo toeneemt. De winkelstraat vecht voor zijn voortbestaan, nu er steeds meer nieuwe kanalen bijkomen en grote spelers als Amazon hun toetreding tot de Nederlandse markt voorbereiden. Zoekmachines zoals Kleding.nl slaan hun vleugels verder uit in Europa. “Deze ontwikkelingen zullen we moeten omarmen. Als antwoord hierop zoeken veel van onze klanten een niche op, of ze kiezen een specialisme om zich in deze snel veranderende markt te onderscheiden. Het is belangijker dan ooit om als merk herkenbaar te zijn.”

De retailer krijgt een nieuwe rol

Omnichannel wordt volgens Rembrandt Kuijpers de norm, al blijkt uit een recent onderzoek dat nog verrassend weinig bedrijven zich hier actief mee bezig houden. Bij veel bedrijven bevindt het traject zich pas in de beginfase en slechts een klein percentage heeft een langetermijnstrategie. Op dat vlak is er dus nog een wereld te winnen. Een ander hot topic is ketenintegratie, nu steeds meer retailers ook een webshop starten. “Het openen van een webshop moet echter geen doel op zich zijn, het is belangrijk dat er een goede omnichannel-strategie aan ten grondslag ligt”, benadrukt Kuijpers. Terwijl wholesalers de stap maken naar de retail met eigen winkels en e-commerce, voeren retailers steeds vaker eigen labels. Een uitdagende ontwikkeling: beide krijgen een nieuwe rol. “Met creatieve businessmodellen kun je ervoor te zorgen dat een eigen B2C-model niet kannibaliseert met de retailers, maar juist zorgt voor een win-winsituatie.”

Technologie: de backbone van elk bedrijf

De meeste fashionbedrijven willen het liefst zo min mogelijk met technologie te maken hebben. Toch is IT onmisbaar als de ‘backbone’ van iedere onderneming. TCOG ontzorgt haar klanten dan ook zoveel mogelijk op dit vlak. Het team bestaat uit een zestigtal specialisten die allemaal ervaring hebben in de fashionbranche. “In het voortraject vertellen we niet alleen wat er mogelijk is, maar helpen we ook om ervoor te zogen dat onze klanten het maximale uit de technologie kunnen halen”, zegt Kuijpers. “Niet om een achterstand te dichten of omdat de buurman het doet, maar om voorsprong te creëren. Abstracte begrippen zoals ‘big data’ en de ‘cloud’ maken wij concreet dankzij onze agile werkwijze: in nauwe samenwerking met de klant zetten we telkens kleine sprints in gang. Op die manier maken we de technologie behapbaar, kunnen we op tijd ingrijpen en waar nodig bijsturen. Op die manier ontstaat er enthousiasme en draagvlak voor de oplossing – en van daaruit kun je verder bouwen. Innovatie om de top te bereiken: dat is de winnaarsmentaliteit die wij graag omarmen met onze klanten.”

Over TCOG

TCOG, met hoofdkantoren in IJsselstein (NL) en Turnhout (BE), is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden op www.tcog.nl en www.tcog.be, volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg ons op Facebook

Partner Content
TCOG