Swarovski gaat haar winkels vernieuwen. Daartoe heeft de Japanse ontwerper Tokujin Yoshioka een volledig nieuw interieur voor de Oostenrijkse kristalfabrikant ontwikkeld. Eind 2007 zijn de eerste filialen verbouwd in Londen, Hongkong en Boston. Tevens zijn half januari de deuren geopend van het nieuwe Swarovski Cosmos concept, ook in Londen. Swarovski is zich de afgelopen jaren steeds meer als luxemerk gaan profileren. Met succes, want toonaangevende designers verbinden graag hun naam aan dat van het Oostenrijkse concern dat wereldberoemd werd met de kristallen figuurtjes.

Het productaanbod is inmiddels fors uitgebreid. Naast de bekende beeldjes brengt Swarovski bijvoorbeeld zeer succesvolle sieradencollecties, modeaccessoires en decoratieve objecten op de markt. Het huidige retailconcept is ruim tien jaar oud, hoog tijd dus om de retailketen (Swarovski heeft wereldwijd meer dan 1150 winkels en concessies) een opfrisbeurt te geven. Met het interieurontwerp van Tokujin Yoshioka neemt Swarovski afscheid van het donkerblauw en rood dat nu overheerst. In plaats daarvan komt een licht en transparant winkelconcept dat 'Crystal Forest' is gedoopt. Dat bos is vrij letterlijk vertaald naar de muurdecoratie die geïnspireerd is op wanden van bamboe. Glazen vitrines en spiegels benadrukken de transparante en reflecterende kwaliteiten van kristal en het geheel is afgemaakt met witte vloeren en wit meubilair.

Volgens Tokujin, die voor de perspresentatie naar Londen was gekomen, is dit de perfecte omgeving voor de dieren en bloemen van Swarovski. Twee straten verderop is in Londen de eerste Swarovski Crystallized Cosmos & Lounge geopend. Een do-it-yourself concept voor mensen die hun eigen Swarovski-sieraden willen maken. Er is een enorme variëteit aan Swarovski-kralen verkrijgbaar in allerlei slijpsels, kleuren en maten. Winkelpersoneel is speciaal opgeleid om klanten te helpen selecteren en adviseren bij het maken van sieraden. Ook zijn er zelfmaakpakketten verkrijgbaar, compleet met instructies. Op de eerste verdieping is bovendien een lounge annex restaurant waar ook exposities worden georganiseerd. Zo is daar nu een prachtige tentoonstelling te zien met schoenontwerpen van onder meer Giorgio Armani, Christian Lacroix, Vivienne Westwood en Stuart Weitzman, die stuk voor stuk zijn opgesierd met kristallen.

Het is nog niet duidelijk hoeveel tijd Swarovski nodig heeft om alle verkooppunten te verbouwen. Het nieuwe Cosmos concept zal in 2008 in ieder geval worden uitgebreid naar Parijs, New York en Shanghai.

 

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN