Wie vanaf nu over de Amsterdamse Willemsparkweg rijdt, ziet op nummer 39 een kleermaker aan het werk in de etalage van een nieuwe, modern ingerichte zaak. Het betreft de etalage van de tiende vestiging van Suit Supply, een winkel die gespecialiseerd is in op-maat-gemaakte mannenpakken, die ook nog eens betaalbaar zijn. Deze week opende Suit Supply het filiaal in de hoofdstad en tevens de eerste flagship store van dit snel groeiende bedrijf, dat nog dit jaar zijn eerste stappen over de grens zal zetten.

Fokke de Jong, directeur Suit Supply, startte ruim drie jaar geleden met zijn eerste pakkenwinkel langs de rijksweg A4 vlak bij Hoofddorp. "De keuze voor die eerste locatie was min of meer toevallig, maar wel een schot in de roos. Ik had een maand de tijd om er een succes van te maken, daarna was het geld op. Dankzij veel publiciteit - een pakkenwinkel langs de snelweg was toen nogal bizar - is die zaak al binnen een week goed gaan lopen." De Jong, die niet uit een ondernemersfamilie komt, handelde tijdens zijn studententijd al in "van alles en nog wat". "Flipperkasten, melkpoeder en ik heb ooit zelfs twee helicopters verkocht." Later heeft hij voor een bevriende producent rok-kostuums verkocht aan medestudenten van zijn studentenvereniging, "en zo ben ik in de pakken gerold." Na een korte periode met tegenzin in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, besloot De Jong zelfstandig ondernemer te worden. Een kledingwinkel langs de snelweg bleek een gat in de markt voor zakenmensen en het concept van Suit Supply is daar omheen bedacht. Naast de drie snelweglocaties, heeft Suit Supply inmiddels ook winkels in steden als Den Haag, Rotterdam en Tilburg.

Het succes van het bedrijf is naar eigen zeggen gebaseerd op de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en de snelheid waarmee wordt geopereerd. "Wij bieden Italiaanse (confectie)pakken tegen groothandelsprijzen die eventueel vermaakt kunnen worden, terwijl de klant erop wacht. De kleermakers die we in iedere winkel hebben kunnen die aanpassingen meteen doen. Daarnaast kunnen wij maatpakken en maatoverhemden laten maken van kwalitatief hoogwaardige stoffen." Een goede pasvorm is voor Suit Supply van groot belang, maar dat is moeilijk te handhaven wanneer pakken bijvoorbeeld via internet worden besteld. Ondanks het succes van de verkoop via de website, die gelijktijdig met de eerste winkel werd gelanceerd, is Suit Supply daar medio 2002 dan ook mee gestopt. De Jong: "Ik kwam mannen tegen die een pak van ons via internet hadden gekocht, dat niet goed zat. Dat is geen beste reclame." De website dient nu dan ook als een soort etalage voor de winkels. "Een goede website is onontbeerlijk, het is het visitekaartje van je bedrijf."

Dat het concept van Suit Supply aanslaat bij een breed publiek is wel gebleken. Sinds de oprichting in september 1999 is de omzet van het bedrijf jaarlijks verdubbeld en er werd vanaf het begin winst gemaakt. Jaarcijfers zijn volgens afspraak met McGregor Fashion, dat sinds 2000 voor eenderde in het bedrijf participeert, afgeschermd. "Maar" beschrijft De Jong, "we verkopen jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000 pakken en de winst voor belasting over 2002 bedroeg bijna één miljoen."

Van atelier direct in de winkel
Suit Supply kan zijn pakken laag geprijsd houden (pak, wol/cashmere ca. 240,- euro en maatpakken vanaf 450,- euro), omdat het bedrijf direct importeert van de Italiaanse fabrikant. De Jong: "We maken alles zelf en onder eigen label en slaan daardoor de tussenhandel over. Het hele traject wat in de kledingbranche wordt doorlopen, is natuurlijk belachelijk inefficiënt. Eerst worden stoffen uitgezocht, dan een collectie gemaakt, de kleding besteld, terwijl die pas maanden later kan worden verkocht. Dat traject drijft de prijs op. Doordat onze pakken die weg niet doorlopen is Suit Supply veel goedkoper en kunnen wij sneller reageren op de vraag. Met als gevolg dat wij gedurende het hele jaar nieuwe lijnen produceren en er elke week in de winkel wel iets nieuws hangt."

Bij de ontwikkeling en styling van nieuwe lijnen moet Amsterdam een voortrekkersrol gaan spelen. Suit Supply wil in de hoofdstad de ideeën en wensen van klanten vertalen om zo steeds vernieuwender collecties in productie te nemen. "We hebben lang gezocht naar een geschikte locatie," zegt De Jong. "De P.C. Hooftstraat is me veel te duur, maar het 'umfeld' van die winkelstraat is voor Suit Supply wel geschikt." Daarom ligt de winkel nu hemelsbreed zo'n 500 meter van die P.C. Hooftstraat, op een plaats waar het bovendien nog redelijk makkelijk is om te parkeren. "Vanuit Amsterdam willen we een beetje gaan experimenteren met nieuwe artikelen. Als je dat niet doet, verword je tot pakkenschuur. Zo hebben we binnenkort streepjesoverhemden geborduurd met bloemetjes, die zijn onwijs leuk. Waarom zou iemand dat niet aantrekken?"

Op een prikbord in de winkel hangen staaltjes stof en foto's met kledingstukken die binnenkort verkrijgbaar zijn. "Op die manier kunnen klanten zich oriënteren en wij alvast de reacties peilen," aldus De Jong. Dat de concurrentie ook een kijkje kan komen nemen, deert hem niet. "Een goed restaurant heeft toch ook een open keuken?"

Modebewuste mannen
Naast de standaard grijze en donkerblauwe pakken heeft Suit Supply ook pakken in trendy prints, gekke strepen en opvallende kleuren. Is daar, in van oudsher calvinistisch Nederland, een markt voor? "Inmiddels wel" zegt De Jong. "De Nederlandse man is een stuk modebewuster dan een jaar of drie geleden." Dat blijkt volgens hem uit de manier waarop klanten met het product omgaan. "De hele samenleving verhipt en Nederlandse mannen zijn minder bang om met hun kleding een statement te maken. Opvallen mag, je ziet dat mannen steeds vaker kiezen voor show en meer variatie."

Na Amsterdam is Berlijn aan de beurt, waar over twee maanden de eerste buitenlandse vestiging van Suit Supply geopend wordt. "Aangezien een deel van onze distributie al via die stad loopt, is dat een logische stap," zegt De Jong. In Nederland kijkt het bedrijf - dat groeit met 3 à 4 vestigingen per jaar - voor expansie naar het oosten en het zuiden des lands. "Verder vind ik Engeland als markt heel interessant." Een uitbreiding van het assortiment zit er voorals nog niet in. "We verkopen nu wel wat accessoires zoals, riemen en manchetknopen, maar ik denk dat het beter is om in drie producten - pakken, overhemden en dassen - de beste te zijn."

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN