De bekende Adidas-strepen zijn niet zo exclusief als het sportmerk zelf zou willen. Het Europees Hof heeft namelijk deze week geoordeeld dat de drie streepjes ook als versiering kunnen worden gezien.

Met deze beslissing dreigt voor Adidas een nederlaag in de zaak die het Duitse bedrijf heeft aangespannen tegen het Nederlandse Fitnessworld. Dat bedrijf brengt ook sportkleding op de markt maar dan met twee herkenbare strepen. Adidas claimt dat het een inbreuk is op het merkenrecht en dat het logo met de drie strepen een geregistreerd handelsmerk is.

Het EU-hof in Luxemburg stelt echter dat de streepjes slechts versiering zijn en dat het hier geen merkvervalsing betreft. Alleen als ook het publiek denkt dat het niet om een versiering maar om een nep-logo gaat, krijgt Adidas gelijk. De zaak tegen Fitnessworld zal worden beoordeeld door de Hoge Raad in Den Haag.

In 2000 heeft Adidas ook al een vergelijkbare zaak verloren tegen een Nederlands bedrijf. Marca Mode mocht toen gewoon streepjes op kleding blijven aanbrengen.(Bron: ANP)

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN