• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Sterk merk biedt houvast

Sterk merk biedt houvast

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De prijzenslag die momenteel plaatsvindt vervult producenten van merkartikelen met grote zorg. Maar de écht grote merken hoeven niet benauwd te zijn, vindt Bruno Sälzer van Hugo Boss. Consumenten zijn steeds minder merkgeoriënteerd. Uit onderzoek blijkt dat nog maar 33% van de Duitsers gelooft dat het loont om een merkartikel aan te schaffen. Daarnaast geeft maar liefst 80% aan regelmatig bij een discountzaak te kopen. Slecht nieuws voor de gerenommeerde merken? Volgens Boss-baas Sälzer hoeft dat niet zo te zijn.

Juist in onzekere tijden zou de klant behoefte hebben aan houvast. Stabiliteit die een merkartikel zou kunnen bieden, mits dat merk erin slaagt nieuwe kwaliteitsstandaarden te stellen en zich ontwikkelt in verwante marktsegmenten.

Sälzers eigen firma heeft in elk geval onverminderd succes met zijn merktransferstrategie, die zich in vier fasen heeft voltrokken: De kerncompetentie van Hugo Boss, klassieke herenkleding, werd in het begin van de jaren tachtig overgedragen op het vrijetijdssegment. Vervolgens werd het merk verder getransformeerd naar mode-accessoires: geuren, brillen, ondergoed, schoenen, horloges en leeraccessoires. Als derde volgden de lifestyleproducten onder de merknamen Hugo en Baldessarini. In 2000 werd de vrouwelijke pendant van Hugo Boss gelanceerd: Boss Woman. (Bron: Marketingjournal)

Boss