• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Spijkerbroek voor moslims

Spijkerbroek voor moslims

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Komende herfst verschijnt er een spijkerbroek op de markt die speciaal ontworpen is voor moslims. De broek draagt de naam Al Quds, wat Arabisch is voor Jeruzalem. De Al Qudsbroeken onderscheiden zich van andere spijkerbroeken door hun hoge taille en extra ruimte bij de knieën. Zo blijft de drager ervan ook bij het knielen fatsoenlijk bedekt. Als deze broek aanslaat, betekent het dat er een interessante nieuwe doelgroep in de modebranche is aangeboord. Het zou een gouden vondst kunnen zijn van de Italiaanse vastgoedmagnaat Giorgio Lotta, die zijn Al Quds spijkerbroeken liet ontwerpen door spijkerbroekenspecialist Patrick di Fonzo, Lorenzo Manta (graficus) en Lucca Corradi (topstylist). Alleen Nederland telt al bijna een miljoen moslims en wereldwijd heeft de Islam maar liefst 1,2 miljard aanhangers, wat staat voor 20 procent van de wereldbevolking. Het ligt dus voor de hand dat ondernemers nadenken over een manier om deze groep te bereiken. Of de modebranche erin zal slagen om de harten van de moslims te veroveren, is echter de vraag. In eigen land probeerde ontwerpster Cindy van den Bremen het in 2001 met Capsters, een lijn van modieuze hoofddoekjes, maar dat is tot nu toe nog geen commercieel succes. Haar bedrijf maakt op dit moment een doorstart. Cindy van den Bremen: "Ik ben ervan overtuigd dat de markt en de interesse er is. Dat het er nog geen hoge omzetcijfers zijn behaald, komt door tijdgebrek." Volgens Peter Nissen, hoogleraar kerkgeschiedenis van de Katholieke Universiteit Nijmegen, kan het twee kanten opgaan met de spijkerbroeken. "In veel religies speelt kleding een belangrijke rol," legt hij uit. "In het dagelijks leven heeft kleding binnen religies de functie van identity marker, oftewel een manier om te laten zien dat je bij een bepaalde groep hoort. Grote Franse modehuizen als Dior presenteren in hun collecties al prachtige hoofddoeken die daarop inspelen," zegt hij. De groep die kleding gebruikt om zich te onderscheiden, is echter maar klein. "Het zijn alleen degenen die een strenge, traditionele godsdienstbeleving aanhangen. Het grootste gedeelte past zich qua kleding gemakkelijk aan de omgeving aan," aldus Nissen. Bovendien is het binnen religieuze kringen veelal ongepast om met de nieuwste mode mee te gaan, weet Nissen: "In de meeste godsdiensten staat het streven naar soberheid hoog aangeschreven. Je onderscheiden met dure, of trendy kleding wordt daarbinnen niet gewaardeerd." Al Quds laat zich vooralsnog niet ontmoedigen. Van de 10.000 proefexemplaren die dit voorjaar op de markt werden gebracht, zijn er 8000 verkocht. Dit najaar verwacht Al Quds tussen de 500.000 en de 800.000 exemplaren aan de man te kunnen brengen.

Jeans