Lacoste blijkt niet onlosmakelijk verbonden met de groene krokodil. Het handelsmerk dat het Franse kledingmerk al decennia gebruikt. Een rechter in de Chinese stad Sjanghai heeft Lacoste namelijk onlangs verboden om het logo daar nog langer te gebruiken. De rechter deed uitspraak in een zaak tussen Lacoste en Crocodile International, een bedrijf uit Singapore. Dat bedrijf maakt ook poloshirts en gebruikt een krokodil als kenmerk. De vraag was nu welke onderneming dat in China mag doen. De rechter besliste in het nadeel van de Fransen.

Lacoste moet van de rechter nu in het openbaar verontschuldigingen aanbieden en het bedrijf uit Singapore een schadevergoeding van 1 dollar betalen. De Franse kledingfabrikant heeft besloten de uitspraak aan te vechten in hoger beroep.

Crocodile International zegt het handelsmerk al sinds 1947 te gebruiken en registreerde het reptiel-logo in Singapore in 1951 en in 1993 op de Chinese markt. Lacoste zou volgens dat bedrijf dan ook handelen in tegenspraak met het merkenrecht. Lacoste spreekt dat tegen. Het gebruikt het logo al sinds de jaren 30 en heeft bijna net zo lang de internationale rechten op het logo in handen. Lacoste vroeg echter in 1995 in Sjanghai een registratie aan voor de eigen cosmeticalijn. Die aanvraag loopt nog en vormde de aanleiding tot het geschil.

De twee bedrijven voeren elders ter wereld vergelijkbare juridische gevechten. Een woordvoerder van Lacoste benadrukte dat de uitspraak alleen betrekking heeft op het gebruik van het krokodillenlogo in China. Hij voegde daaraan toe Crocodile International lang niet de enige is die krokodillen op zijn truitjes naait. Er zijn volgens hem zo'n 150 merken waarbij hetzelfde gebeurt.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN