Vanouds is Milaan een chique, haast elitaire modestad met zogenaamde "monomarchi"-winkels. Duur aangeklede, door bekende architecten ontworpen shops waar alléén Prada of alléén Gucci te koop is, overheersen het beeld. Leuk voor de toeristen, maar de gemiddelde Milanese (of bezoekende modestudent) moest altijd erg haar best doen om iets leuks op de kop te tikken.

 

Sinds kort is daar verandering in gekomen. Zara heeft enige maanden geleden op nog geen honderd meter van de Duomo één van haar bekende snel-en-goedkoop-winkels geopend. Het was daarmee het eerste grote merk dat het heeft aangedurfd de zware lobby's van de grote Italiaanse modehuizen te doorbreken.

Het effect van deze revolutionaire ontwikkeling is duidelijk zichtbaar: de Italiaanse dames kleden zich in niet anders meer. "Mango hebben we hier helaas nog niet", verzucht Lucia Pesapane, een rasechte broodmagere Milanese. "Maar ik hoef in ieder geval niet meer een paar keer per jaar naar Geneve te reizen om daar de H&M te bezoeken."

Dat is waar, want over een maand opent ook de eerste Italiaanse H&M haar deuren. Het zal de plaats innemen van de oude Fiorucci-winkel op Corso Vittorio Emanuele. Iedereen kijkt er naar uit. Behalve misschien de Italiaanse kledingfabrikanten. De concurrentie kon wel eens sterk gaan worden....

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN