• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Prada boekt winstgroei van 66%

Prada boekt winstgroei van 66%

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Prada SpA heeft weer een uitstekend jaar achter de rug ondanks de economische malaise in de tweede helft van het jaar. Het Italiaanse luxegoederenconcern, bekend van de merken Prada, Miu Miu, Car Shoe en Church, heeft zijn inkomsten in 2007 fors zien toenemen dankzij de groeiende verkoop van accessoires en lederwaren met name in Zuidoost-Azië. Er is nog geen nieuws over een mogelijke beursgang van het bedrijf.

Over de 12 maanden tot 31 januari 2008 heeft Prada een netto winststijging geboekt van 65,8 procent naar 126,8 miljoen euro. De omzet is met 14,1 procent gestegen naar 1,66 miljard euro. Volgens CEO Patrizio Bertelli kan het bedrijf dankzij deze 'beste resultaten ooit' (...) 'belangrijke investeringen' doen, maar Bertelli wilde niet zeggen wat hij daar precies mee bedoelt. Hij zei dat een beursgang het bedrijf veel groeimogelijkheden zou bieden, maar heeft nog geen datum genoemd. ”Wij houden de financiële markt goed in de gaten om het beste tijdstip voor een eventuele beursgang te bepalen.”

Prada heeft de afgelopen zeven jaar al drie keer een beursgang aangekondigd en weer afgeblazen vanwege een 'ongunstig beursklimaat'. Het merk Prada is met een jaaromzet van 1,34 miljard euro, de grootste inkomstenbron van het gelijknamige bedrijf. In 2007 zijn de inkomsten van het merk weer met 10,8 procent gestegen. In Azië is de verkoop zelfs met 33,6 procent gegroeid. De merken Miu Miu en Car Shoe lieten beide een omzetgroei zien van meer dan 40 procent naar respectievelijk 223 miljoen en 25,8 miljoen euro. De inkomsten van het merk Church, dat Prada per 31 mei 2007 heeft overgenomen, zijn opgelopen tot 44,2 miljoen euro. Prada doet het vooral goed op het gebied van accessoires en lederwaren.

De omzet in deze productcategorieën is afgelopen jaar met 25 procent gegroeid. In Zuidoost-Azië groeide de omzet in accessoires en lederwaren zelfs met 41,9 procent. Ook in Noord Amerika doet Prada het goed, daar groeide de omzet met 10,8 procent, ondanks de economische recessie in die regio.

Prada