Polo Ralph Lauren heeft een forse winststijging in het eerste kwartaal van 58 procent naar $80,2 miljoen (62,3 miljoen euro) gerealiseerd. De omzet steeg met 26,8 procent naar $751,9 miljoen in de eerste drie maanden tot 1 juli. De groothandelomzet steeg met 45,7 procent naar $491,2 miljoen, terwijl de retailomzet met 15,3 procent toenam naar $412.1 miljoen. De netto omzet,  zonder het effect van de acquisities van schoenen en Polo Jeans Co meegerekend, steeg met 19 procent.

Meer omzet per vierkante meter in de Amerikaanse winkels, regionaal aangepast assortimenten en investeringen in het voorraadbeheer van de Europese divisie hebben de resultaten gestimuleerd. ”Een van de kernredenen voor ons succes is dat wij onze passie en standpunt helder neerzetten in alles wat we ondernemen,” zei voorzitter Ralph Lauren in een persbericht. ”Die visie wordt in al onze merken en productcategorieën vertegenwoordigd, zij het herenmode, damesmode, kindermode, accessoires of de interieurcollectie,” zei Roger Farah, president en operationeel directeur van de groep, tegen WWD. Daaraan voegde hij toe: ”Het is geen geweldig (retail) klimaat. We hebben in het eerste kwartaal een operationele winst van 15,7 procent in een retailonderneming waarin men niet meteen veel vertrouwen had.” Hij zei tegen analysten dat Polo ”zijn toenemende efficiëntie in transport en logistiek optimaal benut.” Volgens Farah zijn dat onderdelen waar veel op kan worden bespaard, ondanks de stijgende olieprijzen. Dat leidt ook tot verbeterde omzet, snellere aanvulling van de inventarissen en betere resultaten. Hij zei ook dat micromanagement per winkel en locatie, zowel in de VS als in het buitenland, grote dividenden had opgeleverd. Alle Europese divisies van Polo, op Spanje na, hebben een 'krachtig' kwartaal genoten, zowel in retail als groothandel, zegt Farah. Nu Europa op koers ligt, richt het bedrijf zich op de activiteiten in Azië. Volgens Farah is Polo daar al begonnen met samenwerkingen met lokale licentiepartners om zo directer zicht te hebben op assortiment- en marketing plannen.

Het bedrijf gelooft dat de verbeteringen in fiscaal 2008 en 2009 hun vruchten zullen afwerpen. Uiteindelijk is het doel van Polo in zijn geheel steeds nieuwe producten te introduceren en nooit een productoverschot te hebben. ”Onze trouwe klanten zoeken in onze winkels steeds naar wat nieuw is,” zei hij.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN