• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Polet verbetert resultaat Gucci Group aanzienlijk

Polet verbetert resultaat Gucci Group aanzienlijk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De luxe goederengroep PPR heeft in 2006 een nettowinst van 28 procent gerealiseerd, voornamelijk dankzij het gezonder resultaat dat dochterbedrijf de Gucci Group leverde. Deze exploiteert de luxemerken Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Stella McCartney, Alexander McQueen, Sergio Rossi, Boucheron en horlogemerk Bedat. De winst van de Gucci Group steeg met 44 procent naar 565 miljoen. Daarmee overtrof het de verwachtingen van analisten. De operationele winst van het Gucci merk steeg met ruim 29 procent. Juweliershuis Boucheron haalde de rentabiliteitsdrempel een jaar eerder dan verwacht. Robert Polet, voorzitter van de groep, was erg tevreden met de resultaten. ”Het is een ontzettend goed gevoel als je resultaten behaalt waarvan anderen dachten dat het niet mogelijk was,” zei hij in de Financial Times. Het is ook een persoonlijke overwinning voor hem. Toen hij een paar jaar geleden van Unilever overstapte naar de Gucci Group werd hij door kritiek en twijfel overspoeld. Men dacht niet dat de Nederlander er een succes van kon maken, aangezien hij geen ervaring in de luxesector had. Inmiddels heeft is het tegendeel bewezen. Polets strategie verschilt van die van andere hoofden van luxegoederenbedrijven, omdat hij de merken meer vrijheid geeft te groeien. ”Ondernemende mensen horen niet graag wat ze wel en niet mogen doen,” zei hij. Hij gaf de jonge Stella McCartney en Alexander McQueen het doel om in 2007 winstgevend te worden. In het proces kregen beide de vrijheid om licenties en overige samenwerkingen te sluiten met andere bedrijven McCartney met Adidas en H&M en McQueen met Puma die hun reputaties in de markt zouden helpen vestigen. Het enige merk dat nog rood staat is Yves Saint Laurent. Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van 49 miljoen. Het modehuis behaalde een omzet van 194 miljoen en om de rentabiliteitsdrempel te halen moet het een omzet van 300 miljoen genereren. Polet is niet van plan verder in het merk te investeren totdat de resultaten drastisch verbeteren. Een grote groeikans voor de groep schuilt in ecommerce. Polet noemt het ,het meest interessante nieuwe gebied. Hij gelooft dat het de meest winstgevende en hardst-groeiende winkel voor ieder merk zal worden.

Gucci