Nike Inc.: eerste modebedrijf dat Facebook Messenger’s AR tool inzet

Nike Inc. is één van de eerste bedrijven dat Facebook Messenger’s nieuwe ’’try-and-buy’’ tool gaat inzetten. Facebook Inc. heeft middels een persbericht aangekondigd dat het een nieuwe augmented reality (AR) optie aan de Messenger-app (momenteel gebruikt door 1,3 miljard mensen wereldwijd) toe zal voegen. De tool stelt gebruikers in staat om producten te visualiseren voordat zij overgaan tot de aankoop, zoals bijvoorbeeld een auto die in hun eigen garage staat of een bepaalde kleur lippenstift op hun mond.

Slechts een handjevol bedrijven zal toegang hebben tot de bètaversie van de nieuwe AR-optie. ASUS, Kia en Sephora (onderdeel van LVMH) zijn de andere pioniers. Facebook heeft niet laten weten wanneer de tool voor iedereen beschikbaar zal komen. FashionUnited heeft geprobeerd Nike te contacteren, maar het bedrijf heeft nog geen commentaar gegeven op de samenwerking.

”Bedrijven kunnen de nieuwe tool inzetten door sjablonen te gebruiken die zullen openen wanneer de camera actief is in Messenger. Wanneer iemand in de app zit, kunnen voorgeprogrammeerde filters of AR-effecten die zijn gemaakt voor het merk en de ervaring worden weergegeven,” stelt Facebook. Foto’s en video’s kunnen bovendien ook worden opgeslagen en gedeeld met vrienden.

Nike toont interesse in AR en zet als één van de eersten Facebook Messenger tool in

Dat Nike als één van de eerste merken de nieuwe tool van Facebook gaat inzetten, onderstreept de interesse die het merk heeft in augmented reality. Afgelopen maand kondigde het bedrijf ook de acquisitie aan van Invertex: een IT-bedrijf dat zich richt op 3D-scans om een klantspecifieke e-commerce ervaring te bieden. Volgens Adam Sussman, Nike’s ‘’Chief Digital Officer’’, zal dit het bedrijf vooruit helpen op het vlak van ‘’computervisie en kunstmatige intelligentie, terwijl we werken aan de best mogelijke klantervaring bij elk contactpunt.”

Nike heeft ook al met AR geëxperimenteerd in zijn grootste flagshipstore, Niketown in Londen. Afgelopen december ging het merk een samenwerking aan met het Parijse bedrijf SmartPixels om Londenaren de kans te geven hun eigen schoen te ontwerpen in de NikeiD Direct Studio. De kleuren en materialen die de klanten kozen werden vervolgens op een witte schoen geprojecteerd om meteen een visualisatie te hebben van het eindresultaat.

Maar Nike is niet de enige die op zoek is naar manieren om de ervaring van de klant te verbeteren met behulp van AR. In 2017 liet Net-A-Porter weten dat het 442 miljoen pond (501,7 miljoen euro) ging investeren in technologie en personalisatie, onthulde Gap onlangs een ‘’digitale paskamer’’ app en ging Burberry eerder een samenwerking aan met Apple’s ARKit om gebruikers in staat te stellen om tekeningen geïnspireerd op het merk aan hun foto’s toe te voegen. Tot slot zetten ook Zara, Asos, Topshop en Uniqlo de nieuwe technologie slim in: ook zij voegden AR mogelijkheden aan hun app toe in het afgelopen jaar.

Foto: Nike Newsroom

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk . Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans