• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nieuwe 'ethische' sector in Parijs

Nieuwe 'ethische' sector in Parijs

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De organisatie van de modevakbeurs Prêt-à-Porter in Parijs heeft de afdeling met verantwoord geproduceerde merken fors uitgebreid. Tijdens de vorige editie in februari van dit jaar was er voor het eerst een klein forum op de beurs met ethisch verantwoorde kleding. Komend weekend presenteren 44 labels zich in een compleet nieuwe sector die 'So Ethic' is gedoopt.

So Ethic maakt deel uit van So Loft op de derde verdieping van de Prêt-à-Porter (PAPP), waar ook de nieuwe sectoren Shibuya en The Box deel van uitmaken. "Het is een weerspiegeling van wat er in de modebranche gebeurt," zegt Matthew Allen van de beursorganisatie. "Het is hoog tijd dat inkopers kennis maken met deze sociaal verantwoord en milieuvriendelijk geproduceerde mode." Merken betalen de helft voor deelname aan PAPP, maar zij moesten van de organisatie wel een uitgebreide vragenlijst invullen om te laten zien hoe transparant (en verantwoord) hun productie is. "want dat kan natuurlijk iedereen wel beweren," zegt Allen.

Een van de exposanten op de nieuwe sector is de Nederlandse ontwerpster Rianne de Witte uit Tilburg, die er haar 'Fairy skins' collectie (foto) lanceert. "Voor deze collectie zijn milieuvriendelijke 'hightech' stoffen gebruikt van de Portugese producent Tintex, zegt De Witte. "Deze stoffen zijn gemaakt van de grondstoffen maïs, bamboe en sojabonen." De Witte werkt al sinds 1992 met producenten van verantwoorde stoffen, "omdat ik met mooie en duurzame materailen wil werken. Het is mijn handelsmerk." Zij verwacht veel van haar eerste deelname aan de vakbeurs in Parijs. "Het is met allemaal gelijkgestemden, dus ik denk dat daar een specifiek publiek op af komt." In oktober reist De Witte overigens opnieuw met haar collectie naar Parijs, waar zij exposeert op de Ethical Fashion Show tijdens Tapis Rouge.

Andere exposanten op So Ethic zijn het hippe People Tree uit Groot-Brittannië en Veja, een ecologisch sneakermerk uit Brazillië. "Ons doel is dat exposanten tijdens de beurs zoveel mogelijk orders kunnen schrijven," aldus Allen.

Parijs