• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nachtenlang kamperen voor een paar Yeezy Boost 350 sneakers

Fashion

Nachtenlang kamperen voor een paar Yeezy Boost 350 sneakers

Door May-Anne Oltmans

16 nov. 2015

Dat de Amerikaanse rapper en ontwerper Kanye West weet hoe hij voor opschudding moet zorgen, is inmiddels wel duidelijk. Maar behalve zijn uitgesproken gedrag, zorgt ook zijn werk voor genoeg gespreksstof. Afgelopen weekend werd de Yeezy Boost 350 Moonrock gelanceerd: een grijs gemêleerde sneaker met een dempende zool, die is gemaakt van Adidas Primeknit stof. In Europa was de gewilde sneaker bij ruim 140 retailers te koop voor ongeveer 200 euro. In België konden klanten zelfs maar bij twee winkels terecht: Renaissance in Antwerpen en Smets in Brussel. In Nederland waren er twaalf winkels die de exclusieve sneaker verkochten. “Chapeau voor Kanye West en zijn team, en natuurlijk ook voor Adidas, dat ze een sneaker hebben uitgebracht die zo gewild is,” stelt Ramon Ehlen, inkoper menswear bij modewinkel Renaissance.

Tomorrow is the day! Good luck to everyone!

A photo posted by @yeezyboosts on

Overrompeld door het succes van de Yeezy Boost 350 Moonrock

“Zelfs wij waren overrompeld door het succes dat deze schoen had onder fans,” vertelt Ehlen aan FashionUnited. Renaissance had in totaal 40 paren beschikbaar in de maten 36 tot en met 46, waarvan de helft bestemd was voor de winnaars van een loterij. Op het Instagram-account van de modewinkel konden klanten enkele dagen voor de officiële lancering van de Yeezy sneaker namelijk een foto delen en hierop reageren met #renaissanceyeezy. Uit alle deelnemers werden door Renaissance twintig klanten geloot voor wie een paar sneakers werd gereserveerd. “In totaal hebben maar liefst 8.000 mensen meegedaan aan de loterij, echt onvoorstelbaar veel. En dan waren er ook nog de campers die voor de deur van de winkel hadden gewacht tot we op zaterdag om half elf ´s morgens opengingen,” stelt Ehlen.

Ook bij Smets in Brussel bleek de sneaker geliefd te zijn. “In onze winkel in Brussel hadden we elf paar schoenen beschikbaar. De eerste klanten kwamen al op maandag voor de deur liggen, en ze zijn gebleven tot de verkoop van de Yeezy sneaker op zaterdag om kwart voor elf begon,” blikt Nicolas Widouw, verkoopmedewerker bij de Brusselse vestiging van Smets, terug. De klanten die enkele dagen voor Smets hadden gebivakkeerd stonden volgens Widouw na minder dan tien minuten weer buiten. Helaas gingen de ruim 40 klanten die zich pas later in de rij hadden aangesloten met lege handen naar buiten. “Ze wisten dat er maar elf paren zouden worden verkocht, maar ze wilden het toch proberen,” legt Widouw uit.

Bij PL-Line, een winkel die kleding, schoenen en accessoires verkoopt in Maastricht, hoefden klanten gelukkig niet te kamperen voor een paar Yeezy´s. “Wij hebben gewerkt met een wachtlijst waar klanten zich ongeveer drie maanden van tevoren voor konden aanmelden,” legt Andrew Rottra, verantwoordelijk voor de inkoop bij PL-Line, uit. De inschrijving voor de wachtlijst viel samen met de lancering van de Yeezy Boost 350 Black in augustus, zodat sneakerliefhebbers zich al ruim voor de officiële lancering konden verzekeren van een paar.

“De schoen is ontzettend gehypet door de kleine oplage”

Dat de Yeezy Boost 350 ongekend populair is, kan niet worden ontkend. Dit roept natuurlijk de vraag op: wat maakt deze schoen zo geliefd? Voor Ehlen is dat geen moeilijke vraag: “De schoen is ontzettend gehypet omdat er maar een kleine oplage beschikbaar is. Klanten die de schoen hebben weten te bemachtigen, voelen zich haast uitverkoren. Als een product op heel veel plaatsen verkrijgbaar is, doet dit af aan dat speciale gevoel.” Widouw gelooft daarnaast dat de prijs van de schoen een rol heeft gespeeld: “Eigenlijk zou iedereen de schoen kunnen kopen, omdat hij maar 200 euro kost.” Daarnaast denkt Widouw dat het model van deze sneaker een groot publiek aanspreekt, omdat het makkelijk kan worden gecombineerd met allerlei soorten kleding. “We verkochten bij Smets ook de Yeezy 950 Duck Boot, maar voor die schoen heeft helemaal niemand voor de deur geslapen, en het duurde enkele dagen voordat dit model was uitverkocht. Veel mensen vonden het een laars die je aantrekt bij het skiën, terwijl deze lage sneaker bij bijna elke gelegenheid kan worden gedragen.” Voor Rottra is er echter nog een reden die verklaart waarom deze schoen zoveel aandacht heeft gekregen: de link met Kanye West en zijn vrouw Kim Kardashian. “Het draait allemaal om goede marketing: doordat de naam Kanye West aan deze sneaker is verbonden, wil iedereen hem hebben. En daarnaast is de schoen ook al gedragen door de Kardashian´s, wat zeker ook helpt.”

In België zijn de sneakers inmiddels helemaal uitverkocht. Voor de fans die dit weekend achter het net hebben gevist, is er echter nog een laatste mogelijkheid om alsnog een paar Yeezy Boost 350 sneakers te bemachtigen. “Op eBay heb ik de sneakers al voorbij zien komen voor ongeveer 1.400 euro,” vertelt Widouw lachend.

Foto´s: GQ en www.oslosneakerfest.com