• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Mode in de Media - November 2015

Mode in de Media - November 2015

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.

1. ‘Ik draag mijn roots'

Het is de afgelopen jaren ineens snel gegaan met de opkomst van de Afrikaanse prints in het heersende modebeeld. Moest de liefhebber vroeger door afgelegen straatjes van de Amsterdamse Bijlmer dwalen om op zo'n typische, met Afrikaanse lappen stof behangen winkel te stuiten, tegenwoordig zijn kledingstukken met deze prints gewoon verkrijgbaar bij grote ketens als Zara, H&M en Monki. Puur een modetrend of willen de dragers vooral hun black identity uitdrukken?

Lees meer: Trouw.nl / Jeannine Julene

2. De Wolf in Kasjmier

Frankrijks rijkste man, Bernard Arnault, is niet happig op aandacht van de media. Er is dan ook weinig bekend over de CEO van LVMH, het concern dat eigenaar is van meer dan 70 merken in het luxe segment en goed is voor een slordige 37,6 miljard dollar (35,3 miljard euro). Quote spreekt met Arnault en komt te weten dat de topman geld investeert in zijn hobby: kunst. Aan de bouwkosten van het museum Fondation Louis Vuitton in Parijs droeg de modemagnaat ruim 100 miljoen euro bij. Arnault bezit ook een privé-eiland en een jacht van 165 miljoen euro, genaamd Symphony.

Lees meer: Quote / Celia Walden

3. Fashionista’s in de Woestijn

Even naar de supermarkt in je joggingbroek? No way. Een kop koffie drinken? Niet in spijkerbroek, en al helemaal niet zonder make-up. Ondanks Islamitische regels gaan vrouwen origineel, grappig en creatief gekleed. Inspiratie komt vooral van Instagram, een andere nationale verslaving. Met argusogen volgen ze trendsetters zoals de Amerikaanse Leandra Medine met haar blog Man Repeller, zo genoemd omdat haar opviel dat wat vrouwen mooi vinden, mannen meestal lelijk vinden.

Lees meer: Elsevier.nl / Judith Spiegel in Kuweit-Stad

4. Eigenzinnige oma inspireert tot modelabel

‘Cut from a different cloth’, staat gedrukt op elk kledinglabel uit de Stina Woods collectie. Het modieuze, jonge en duurzame merk komt voort uit het afstudeerproject van de Nederlandse Sarah Smit. Ze inspireerde Stina Woods op haar Zweedse grootmoeder. “Mijn oma gelooft sterk in de levensduur van spullen; repareren, recyclen en hergebruik zijn voor haar belangrijke kernwoorden. Ze heeft altijd spullen gekocht van hoogwaardige kwaliteit, van natuurlijke en houdbare materialen. Ze heeft een groot geloof in haar spullen. Ze gaat er een relatie mee aan, waardoor ze onderdeel worden van haar leven. Zo laat ze kleding die speciale herinneringen heeft, in het zicht liggen op de hoek van de bank. Dat prikkelt haar positief."

Lees meer: Independentfashiondaily.com / Georgette Koning

Fotocredit: Stina Woods

5. Bent u nooit bang dat uw stijl uit de mode raakt? "Ik leef in mijn eigen bubbel"

Mario Testino, (61) modefotograaf, is in veel het tegenovergestelde van de Amsterdamse fotograaf Ed van der Elsken. Testino creëert wat hij wil zien. Het werk waarin je hun overeenkomsten ziet, wordt nu samen tentoongesteld.

Lees meer: NRC.nl/next / Milou van Rossum

@LARA_STONE @DOUTZEN #Regram @VogueParis @givenchyofficial

A photo posted by MARIO TESTINO (@mariotestino) on

Fotocredit: Instagram Mario Testino - de modefotograaf poseert met Lara Stone en Doutzen Kroes


Mode in de Media