Mode in de Media - Oktober 2015

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.

1. Voor de show

Een paar seizoenen geleden ben ik al gestopt met het prediken van een samenhangend modebeeld. Dat is er niet. Daarvoor is de mode te veel veranderd. Dat heeft in eerste instantie te maken met het tempo. Betekent dit ook dat catwalkshows niet meer relevant zijn? In krap twee weken heb ik als moderedacteur zeker vijftig modeshows en een hele zwik presentaties gezien..

Lees meer: Volkskrant / Bregje Lampe

2. Waarom modeontwerpers niet anders zijn dan voetbaltrainers

Een week geleden maakte het modehuis Dior bekend dat de Belg Raf Simons zijn contract als artistiek directeur niet vernieuwt. Dat gebeurde nadat Alexander Wang zijn job bij Balen­ciaga vaarwel had gezegd en vervangen werd door het ontwerpteam van het ­relatief onbekende Vetements. Een paar dagen geleden eenzelfde verhaal bij ­Lanvin: creatief directeur Alber Elbaz stapte op, na veertien jaar trouwe dienst.

Lees meer: De Standaard / Veerle Windels

Mode in de Media - Oktober 2015

3. Een warme jas met boodschap

Stichting Sheltersuit biedt daklozen een warme deken en asielzoekers perspectief. Op bezoek bij idealisten Bas Timmer en Alexander de groot uit Enschede. Asielzoeker Ahmad (32) uit Syrië zet vandaag zijn eerste stappen in het atelier aan de Zuidkamp. Mode-ontwerper Bas Timmer (25) verwelkomt hem met open armen. De vakman is een aanwinst voor zijn team van vijftien creatievelingen.

Lees meer: Tubantia / Mandy de Jong

4. Doe maar normaal

De Japanse modeketen Uniqlo verovert de wereld met normale kleren in allerlei kleuren. Ook de nieuwe designercollectie van Lemaire is prettig gewoon. Lang voor de winkel openging stond er al een rij voor de deur, die een flink stuk de hoek om ging, tot ver in de Rue des Mathurins.

Lees meer: NRC.nl / Milou van Rossum

Mode in de Media - Oktober 2015

5. Het middensegment zet de trend in modeland

Van New York tot Parijs, van Londen tot Amsterdam: overal zie je in dezelfde soort sfeervol-prijzige winkelbuurten exact dezelfde kledingwinkels. Waar komen die ineens vandaan? En wat doen ze zo goed?

Lees meer: Volkskrant / Bregje Lampe

Foto 1: Scotch & Soda herfst/winter ‘15 lookbook. Foto 2: Van links naar rechts: Albert ­Elbaz (ex-Lanvin), Raf Simons (ex-Dior) en Alexander Wang (ex-Balenciaga). Credit: De Standaard.


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN