Mode in de Media - Februari 2016

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.

1. 1. ‘Wij werken voor het volk’

Philipp Plein (38), ontwerper en ondernemer, is met zijn overdadig versierde mode en zijn stuntshows een opmerkelijk fenomeen tijdens de modeweken in Milaan. 875 euro voor een paar sneakers? ‘Een volstrekt redelijke prijs.’

Lees meer: NRC.Next / Milou van Rossum

Mode in de Media - Februari 2016

2. Duizend pootjes

Toen Raf Simons het eind vorig jaar voor bekeken hield bij het Franse modehuis Dior, gaf hij onder meer het steeds meer hectische ritme van de mode als verklaring. Voor de eigenlijke creatie van een collectie was nog nauwelijks tijd. Wat ons leidt tot de vraag: wat doet een ontwerper vandaag eigenlijk allemaal?

Lees meer: Veerle Windels / DeStandaard.be

3. 'Gucci is Gucci en Pucci is Pucci'

Is het nog wel van deze tijd wat we hier aan we hier aan 't doen zijn? Of zitten we te kijken naar de laatste stuiptrekkingen van een gedateerd systeem? Die vragen gonzen rond onder modejournalisten tijdens de modeweek in Milaan die vandaag zijn laatste dag beleeft. De komende wintermode wordt er getoond, F/W 16/17 (fall/winter 2016/2017) - en het is totaal verouderd om zo ver vooruit te blikken. Althans, dat geluid klinkt in de modewereld, die consumenten steeds sneller bedient met steeds meer collecties: een half jaar wachten op de nieuwe najaarsmode lijkt in deze tijd lachwekkend ouderwets.

Maar in grote lijnen was het business as usual tijdens de modeweek. Dat de discussie wordt gevoerd, betekent niet dat het systeem meteen op de schop is genomen, daarvoor is het te veel gewortel in de traditie. Vooral in Italië, waar niet voor niets de slowfoodbeweging begon nadat in Rome in 1986 de eerste McDonald's was geopend.

Lees meer: Volkskrant.nl / Evelien van Veen

Mode in de Media - Februari 2016

4. Zusterbedrijf

Kate en Laura Mulleavy groeiden op in Aptos, Californië. Hun moeder was artieste, hun vader botanist. Toen ze aan de universiteit van Berkeley respectievelijk kunstgeschiedenis en Engelse literatuur gingen studeren, kon niemand vermoeden dat ze tien jaar later een veelbesproken Amerikaans modehuis zouden bestieren.

Sinds Kate en Laura Mulleavy in 2005 met tien jurken in hun koffer richting New York trokken, werd hun modehuis Rodarte bedolven onder prijzen en celebrity-lofzangen. Een collectie voor de Zweedse kledingketen & Other Stories zou weleens het dichtste kunnen zijn dat u ooit bij een van hun hyperexclusieve ontwerpen komt. ‘Michelle Obama zou er zo cute uitzien in die paillettenjurk.’

Lees meer: De Standaard.be / Ingeborg Deleye

5. Nederlands debuut op New Yorkse modeweek

Van Dries Van Noten naar het volslagen onbekende Sies Marjan. Sander Lak verruilde in 2015 Antwerpen voor New York waar bij als creatief directeur de kans heeft gekregen een luxe modelabel te starten. Sies Marjan debuteerde op de New Yorkse Fashion Week.

Lak studeerde in 2007 af aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Twee jaar later, na het behalen van zijn postdoctorale masteropleiding (MA) aan Central Saint Martins College of Art and Design in Londen kon hij meteen aan de slag als mannenmodeontwerper voor 3.1 Philip Lim, en daarna bij Balmain. Sinds augustus 2010 werkte Lak voor Dries Van Noten.

Lees meer: Independentfashiondaily.com / Georgette Koning


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN