• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Milaan Fashion Week Men: een dag in het leven van een inkoper

Milaan Fashion Week Men: een dag in het leven van een inkoper

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |VERSLAG

De staking van de luchtverkeersleiding op de laatste dag van Pitti Uomo, stuurde het geplande vertrek van modemensen in de war, maar gelukkig nam ik de trein naar Milaan voor fashion week zonder veel vertraging.

Na drie aaneengesloten dagen op de Florentijnse mannenmodebeurs was het tijd om naar de Italiaanse modestad af te reizen waar ik een rondje langs alle shows maak namens de inkopers van warenhuis de Bijenkorf in Amsterdam. Milaan Fashion Week Men is een van de zeldzame weken waarin je shows kunt bekijken zonder dat het botst met de kalender van inkopers.

Stipt 9:30 uur komt onze chauffeur ons halen bij het hotel vlakbij centraal station voor de Diesel Black Gold modeshow. De voorspelling voor het weer ligt rond de 35 graden. De meeste showlocaties van Milaan Fashion Week zijn oude gebouwen zonder airconditioning, maar in de auto hebben we airconditioning die deze hitte bestrijdt. Ook zijn er genoeg snacks om ons tijdens het programma tevreden te houden.

Gelukkig blijkt het grote magazijn waar Diesel zijn presentatie geeft, ook airco te hebben. Onze zitplaatsen bevinden zich bij de opstap van de catwalk, waar modellen hun entree maken. Vrouwen in maxi-jurken en stoere sandalen lopen naast mannen in leren jacks en shorts met daaronder een legging. Allemaal erg sportief en cool, maar ik trek toch in twijfel of de gemiddelde Diesel-klant 30 procent meer wil betalen voor de Gold-collectie, die er hetzelfde uitziet.

Beroemdheden spotten bij Emporio Armani

Bij Emporio Armani’s hoofdkantoor op Via Bergognone komen we een in een meute terecht bij aankomst een bekende Koreaanse acteur wordt verwelkomd een horde fans en paparazzi. De betonnen ingang leidt naar een donkere kamer met een korte catwalk die oplicht, zoals verlichting in een club in de jaren 90. Tot dusver ziet het er goed uit. Door een serie looks met jassen met riem worden we herinnerd aan Armani’s hang naar Japanse en Oosterse tradities, die normaliter naadloos opgaan in de collecties, maar vandaag mist de samenhang tussen de kledingstukken. De catwalkpresentatie wordt onderbroken door een video waarmee Armani de lancering van smartwatches aankondigt, en een kort loopje van de Canadese hit-zanger Shawn Mendes, het gezicht van de campagne, over de catwalk.

De volgende show op de agenda is Marni. Op een grote industriële locatie zijn de stoelen zijn in rij opgesteld, wat me doet denken aan reizen met de metro. De collectie ziet er op het eerste gezicht warrig uit met wijdere broeken, grove schoenen en shirts met laagjes en patches die een nieuwe dimensie geven aan de begrippen proportie en textuur. Als je deze looks ontleedt, zijn er genoeg commerciële items te zien, maar het dragen van een complete Marni outfit zal voor de meeste mensen niet direct zijn weggelegd.

Nog maar 30 minuten uitloop tot dusver

Het is 16:00 uur en de shows het programma is tot nu toe maar 30 minuten uitgelopen, niet slecht voor Milaan Fashion Week Men. De presentatie van Neil Barrett vindt plaats in het nieuwe hoofdkantoor, gelegen aan de rand van China Town, vlakbij het bekende Dsquared-gebouw. Barret toont mannen- en vrouwenmode met een scherpe snit voor dappere stedelingen in zijn favoriete kleurenpalet, bestaande uit zwart, wit en beige. Het enige vleugje kleur komt in de vorm van rode strepen op mouw van utility jacks.

Spray met thermisch water helpt tegen de hitte

Terug in onze auto met chauffeur spuiten we wat thermisch water op ons gezicht als we richting Corso Venetia rijden voor de Les Hommes modeshow van 17:00 uur. De drukkende hitte maakt de indrukwekkende locatie wat klam en de champagne die wordt aangeboden bij binnenkomst helpt niet om af te koelen. We wachten zwetend dertig minuten tot de presentatie van start gaat. Modellen met mondpiercings betreden de catwalk in leren jassen en broeken, jacquard sportkleding en genoeg statement items. Nadat het laatste model van de catwalk afstapt, ren ik bijna naar de deur, in de hoop onderweg niet alsnog te smelten.

Onze volgende bestemming is Versace’s hoofdkantoor op de Via Gesu. Het zijn lastigere tijden voor het Italiaanse modehuis, en velen vragen zich af wie de creatieve leiding zal nemen als Riccardo Tisci niet wordt benoemd als artistiek directeur. De getoonde collectie is typisch Versace, met veel sexy jurken en gespierde jongens in opvallende kleding, met genoeg leer en Medusa iconografie om de klant tevreden te houden.

Terug in de auto rijden we naar de Fiera, een beurslocatie in de buitenste wijken van Milaan. Hier bezoeken we Marcelo Burlon en Philipp Plein, die op dezelfde locatie hun collectie voorstellen. We zijn moe en hopen dat er water is, omdat niemand van ons de laatste vier uur kans heeft gezien water te drinken. Op de showlocatie van Burlon is buiten een skatepark, binnen een waterval en een ronde bokswedstrijdmat die dienst doet als catwalk. Getatoeëerde modellen, veel met versieringen op hun gezicht, tonen de sportkleding van Burlon, van MA1 jacks tot hoodies, bowling shirts en gothic zwemkleding, zoals deze in de persnotities worden omschreven.

We zien een totaal ander publiek bij Philipp Plein. Een vrouw van een bepaalde leeftijd met zeer korte shorts en geveterde dij-hoge laarzen zit naast mij. Haar man draagt een rood T-shirt waarvan de mouwen zijn versierd met kristallen en bijpassende rode loafers met krokodillenleer print. Ze lijken beiden gekleed te zijn in Philipp Plein. Na een uur wachten, verschijnt Grease de musical ten tonele. Naar achter gekamde haren, leren jassen en jeans met een hoge taille. Zal dit wellicht de nieuwe Philipp Plein zijn? Op het moment dat zangers de catwalk hebben verlaten, worden we verrast door een autoshow, waar veel vlammen, hoge snelheden en een stunthelling deel van uitmaken. Tot dusver de banaliteit. Eindelijk is er een hint dat er een modeshow zal plaatsvinden op het moment dat Jeremy Meeks, de crimineel dat een modellencontract verwierf door zijn knappe gevangenis mugshot , zijn entree maakt op de catwalk. Meeks en de andere modellen zijn gestoken in Plein’s overdadig versierde mode waarmee het merk snel zal uitgroeien tot een miljardenbedrijf. Na de show kom ik Carine Roitfeld tegen die dichtbij, op de eerste rij zat. Ze is adviseur van Plein, alhoewel ik niet haar invloed van goede smaak terugzag in de collectie.

Om 22:30 uur lopen we terug naar onze auto en maken we ons klaar voor het avondeten. Dag een van de drie is voorbij.

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Fotocredits: Milan Fashion Week, Don-Alvin Adegeest

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

inkopen
Inkoper
MANNENMODE
Milan Fashion Week
Philipp Plein
Versace
Workinfashion