• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Meisjesachtige mode tijdens Milan Fashion Week

Meisjesachtige mode tijdens Milan Fashion Week

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |REVIEW

Zelfs wie niets met mode heeft, kon de afgelopen week niet om de wandelende toupetjes heen. Alessandro Michele had als kersverse hoofdontwerper met zijn bontschoenen meteen een item gemaakt die wenkbrauwen deed fronzen. Armani wist op de laatste dag van de Milan Fashion Week ook nog met een opvallend kledingstuk te komen: een rok-broek.

In totaal waren er 68 catwalkshows in Milaan. "De mode-economie is back on track. Het gaat een uitstekende modeweek worden," aldus Mario Boselli, hoofd van de Camera Nazionale della Moda Italiana, voorafgaand aan de fashion week tegen persbureau AFP. De Italiaanse mode-industrie zag in 2014 de omzet stijgen met 3,7 procent. Dit jaar verwacht de organisatie een stijging van 1,6 procent.

Milan Fashion Week: van Gucci’s bontschoenen tot Armani’s rok-broek

Op de catwalks was het de vraag of na de donkere mode in New York en Londen ook in Milaan zwart het nieuwe zwart zou zijn. In New York toonde Alexander Wang een wintercollectie, volledig in het zwart. Omdat de klant erom vraagt, luidde de verklaring. Ook Donna Karan was daar spaarzaam met kleur, net als Tom Brown en The Row. In Londen showde onder andere Gareth Pugh een duistere collectie. Al waren er ook genoeg rijke collecties, met veel stoffen met ingeweven dessins.

Miuccia Prada was totaal niet in de stemming voor een zwarte winter. De Prada-collectie voor de herfst en winter van 2015 en 2016 stond in het teken van pasteltinten, zo zoet als macarons. Bijzonder was het double breasted dikke jersey. Het zorgde er voor dat jurken, jasjes en broeken van het lichaam af stonden. Prada toonde ook cropped broeken en baby-doll tunieken. Alles werd gestyled met accessoires als broches en laarzen in babyblauw.

Alessandro Michele vernieuwt Gucci

Alle ogen waren echter gericht op Gucci, met Alessandro Michele aan het creatieve roer. Voor hij zijn eerste damescollectie kon presenteren op de tweede dag van de Milan Fashion Week, was er al de nodige fuzz rond het modehuis. De voormalige CEO Patrizio di Marco had namelijk een boekje open gedaan over het vertrek van zichzelf en hoofdontwerper Frida Giannini. Volgens de oud-topman zijn hij en zijn vrouw Giannini via een zorgvuldig uitgedacht plan weggewerkt.

Michele trok zich van alle commotie niets aan en nam afscheid van Ginanni's handschrift - ingetogen doch vrouwelijk, al was het niet zo decadent als onder Tom Fords bewind - en koos voor een meisjesachtige, romantische look. Zo waren er bloemendessins, franjes en doorzichtige tops. Roze en blauwe rokken en jurken werden gecombineerd met bont slippers, brillen en tassen met bijen. Ook waren er mutsen. Dat is volgens de ontwerper nu een luxe-item. In plaats van een sexy vamp is de Gucci-vrouw voortaan een geek met sluik haar en weinig make-up. "Seksualiteit zit aan de binnenkant, het is een privé-zaak," zei Michele na de show tegen de Telegraph.

Zijn inspiratiebron was vermoedelijk Magot Tenenbaum, uit de film The Royal Tenenbaums van Wes Anderson in 2002. Er waren bontjassen, gedragen met platte schoenen en chiffon blousen die wel erg deden denken aan het personage, al ging Michele daar niet op in.

Armani presenteert sprookjesachtige avondkleding

Giorgio Armani presenteerde zijn visie op komende winter op de laatste dag van de Milan Fashion Week. Een opvallend kledingstuk sprong uit de collectie: een rok-broek combinatie. Aan de voorkant leek het kledingstuk te bestaan uit twee losse items, maar aan de achterkant was de rok overgelopen in de broek en leek het een gewone broek, met laaghangend kruis.

Armani toonde ook avondkleding: Assepoesterachtige jurken in sprankelend blauw en roze, die deden denken aan Amerikaanse high school proms. Voor de consument die geen zestien meer is, ontwierp de tachtigjarige designer een serie broeken die wijd viel rond de dijen en daarna taps toeliep naar de enkels. Sjaals met lange franjes werden soms gebruikt als riem.

Kinderen op de catwalk bij Dolce & Gabbana

Max Mara - bekend als jassenmerk - liet zich inspireren door Marilyn Monroe, met strakke kokerrokken en truitjes die de aandacht vestigden op de borsten. Volgens Elle.nl zette het merk ook een nieuw manteltrend: namelijk om je jas niet dicht te knopen of snoeren, maar met je hand vast te houden. Clutchin doopt de website de methode, waarbij je de mogelijkheid hebt om de layering te tonen tijdens het dragen.

Rodolfo Paglialunga, die het stokje van Raf Simons heeft overgenomen bij Jil Sander, borduurde voort op de bekende minimalistische stijl van het modehuis. Al is hij wel wat meer fan van prints dan zijn voorgangers.

Jeremy Scott, hoofdontwerper van Moschino, verruilde Barbie voor de Looney Tunes. Versace toonde juist weinig vernieuwing. Donatalla koos er voor om typische Versace-kenmerken een make-over te geven, zoals de meanderprint.

Het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana ziet kinderen als de nieuwste trend, met het zwangere model Bianca Balti als hoogtepunt op de catwalk. Zoals we gewend zijn van de mannen van het merk bevatte de collectie veel kant.

Behalve gevestigde namen was er ook jong talent in Milaan. Zoals de presentatie van de in Wenen geboren Arthur Arbesser, die aan Central Saint Martins studeerde en daarna zeven jaar werkte bij Armani, voordat hij genomineerd werd voor de modeprijs van het Franse luxeconcern LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton). En de Italiaans-Hatiaanse ontwerper Stella Jean. De prints van de 35-jarige designer zijn al gespot bij zangeres Rihanna.

Foto's: Style.com

MFW
Milan Fashion Week