• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Manolo Blahnik lanceert eerste tassencollectie

Manolo Blahnik lanceert eerste tassencollectie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Manolo Blahnik breidt zijn imperium uit met een tassencollectie. De ontwerper heeft een capsule collectie gemaakt van verschillende evening bags, voorzien van de nodige Swarovski-kristallen. Eind juli liggen de tasjes in de winkels. Dat melden WWD en de Britse Vogue.

De tassencollectie bestaat uit clutches, gemaakt van satijn en Chinese crêpe, en gedecoreerd met Swarovski-kristallen. De prijzen variëren van 1.100 (1.543 euro) tot 1.240 pond (1.740 euro). De tasjes zijn alleen te koop in de Manolo Blahnik-winkels aan de Old Church Street in Londen en 31 West 54th Street in Manhattan, New York. Tevens zullen ze verkocht worden bij grote winkels als Liberty, Harrods en Brown Thomas, en bij verkooppunten in Italië, Zweden en Duitsland. De capsule collectie zal eind juli verkrijgbaar zijn.

Tassencollectie van Manolo Blahnik is extensie van schoenenlijn

“Elke vrouw heeft een juweel nodig – iets heel bijzonders en moois. Er is niets mooiers dan een vrouwenhand die een object vasthoudt dat doet denken aan een edelsteen,” zegt de ontwerper. Hij liet zich inspireren door vrouwen in het heden en het verleden. “Toen ik nadacht over het lanceren van een tassencollectie, was ik er zeker van dat het avondtassen zouden worden voor vrouwen van vandaag,” legt hij uit aan de Britse Vogue. “Deze tassen zijn extensie van verschillende schoenenstijlen die ik erg mooi vind. Ik wilde een connectie houden tussen schoenen en tassen.”

CEO Kristina Blahnik –en nichtje van de ontwerper– laat weten dat de capsule collectie de start is van een nieuwe categorie binnen het merk Manolo Blahnik. “Het is de eerste keer dat we op tassen focussen, in de vorm van een capsule collectie, met een eigen verhaal,” vertelt ze aan WWD. De lente-/zomercollectie 2016 is al in de maak, terwijl de herfstmodellen eind juli in de winkel liggen. Op dit moment zijn de ontwerpen gericht op avondtassen, maar toekomstige collectie zullen verschillende kleurstellingen en kristallen hebben, zoals saffier en robijn. Ook onderzoekt het modebedrijf of er ook tassen voor dagelijks gebruik geproduceerd kunnen worden.

De CEO benadrukt dat er nog geen grote strategie achter de lancering zit. Het project ontwikkelde zich op een organische manier, toen zij en haar oom een samenwerking startten met een ‘geweldige fabriek’ net buiten Florence, die in staat was om ‘prachtige samples’ te maken op basis van Manolo’s ontwerpen.

Manolo Blahnik breidt uit met tassencollectie

Manolo Blahnik kwam naar eigen zeggen ‘buitengewone ambachtslieden in Italië’ tegen, vertelt hij aan British Vogue, waarop hij besloot dat het moment rijp was om zijn portfolio uit te breiden met schoenen. “De collectie kwam tot stand omdat ik dit heel graag wilde doen – maar ik had geen haast om het te realiseren,” zegt hij. “Ik hou ervan om mooie dingen te maken en soms kost dat tijd. Op dit moment heb ik geen plannen om andere accessoires op de markt te brengen. Ik wil nu genieten van de tassen, en ik denk al na over meer tassen voor het volgende seizoen.”

In het verleden heeft het merk al eens een tas die bij verschillende schoenontwerpen paste, maar nooit eerder werd er een volledige collectie geproduceerd. Een van de bekendste ontwerpen van Blahnik’s hand was de Petite, een kleine clutch in Chinese crêpe met de bekende Hangisi gesp, in dezelfde kleur als de pumps uit de Hangisi Collection. Kristina Blahnik laat echter weten dat de wereldwijde distributie voorlopig beperkt blijft. Zo zullen de tassen niet online verkrijgbaar zijn, tevens zijn er geen grote evenementen gepland.

Foto's: Vogue.co.uk

Manolo Blahnik