• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Luxe de drijfkracht voor PPR

Luxe de drijfkracht voor PPR

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De luxedivisie van retailconcern PPR blijkt nog steeds de grote drijfkracht van het bedrijf te zijn. De Franse eigenaar van de Gucci Groep onthulde dat hoewel retailactiviteiten met maar 5,1 procent zijn toegenomen, de Gucci Groep gedurende de eerste helft van dit jaar een operationele winststijging van 69,6 procent heeft geboekt. ”Luxe is uitzonderlijk geweest,” zei voorzitter François-Henri Pinault bij de presentatie van de resultaten aan pers en analysten. ”Het retailklimaat is zwaar geweest.” Hij zei ook dat het bedrijf overtuigd is van een gunstige tweede helft van het boekjaar.

De groepsomzet steeg met 7,7 procent naar 8,29 miljard euro gedurende de eerste helft, dankzij een stijging van 20 procent bij de Gucci Groep. De retailomzet steeg met 5 procent. Het merk Gucci bleef het grootste winstmaker binnen de luxedivisie. Deze steeg met 39,8 procent naar 267 miljoen euro, dankzij hogere prijzen en strengere kostcontroles. Volgens de financieel directeur van PPR, Jean-François Palus, hebben alle geografische gebieden, met name Azië, bijgedragen aan Gucci's groei. Lederwaren, sieraden en confectie zorgden voor de grootste omzetstijging, terwijl investeringen in communicatie met 31 procent toenamen. Volgens een woordvoerster geeft de groep geen gedetailleerde informatie over de verschillende productcategorieën. Palus zei dat 10 nieuwe Gucci winkels, waaronder een vlaggenschip in Tokyo, in de tweede helft zullen worden geopend. Hij zei ook dat 11 van de 12 winkels die vorig jaar geopend werden, nu winst maken.

Bottega Veneta boekte het afgelopen halfjaar ook bijzonder goede resultaten. De winst steeg van 2 miljoen naar 18 miljoen euro. Pinault is van mening dat het Italiaanse merk, bekend om zijn gewoven lederwaren, uiteindelijk een omzet van 500 miljoen per jaar zou kunnen genereren. De omzet steeg gedurende de eerste helft naar 117 miljoen euro en Palus zei dat van de 18 geopende winkels vorig jaar, er 17 al winst maken. Ondertussen lijdt het mrk YSL nog steeds verlies, hoewel dit met 12,7 procent is afgenomen naar 35 miljoen euro. De oorzaak hiervoor was de 'versnelde groei' in lederwaren en accessoires en verbeterde marges bij eigen winkels. Volgens Pinault is het een prioriteit van het bedrijf om de omzet per vierkante voet te verbeteren. Hij zei dat veel van de andere luxemerken meer eigen winkels zouden openen om hun potentiële groei te verhogen.

De kleinere merken, waaronder Balenciaga en juwelier Boucheron die volgens een PPR woordvoerster niet als individuele ondernemingen in de resultaten worden opgenomen zagen een verkleining van hun verliezen van 67,5 procent naar 3 miljoen euro. De verbetering was het resultaat van de verdrievoudiging van de winst bij Balenciaga en de verminderde verliezen bij Boucheron. Pinault wuifde de suggestie dat Stella McCarteny en Alexander McQueen te koop zouden zijn weg. Hij verwacht zelfs dat de beide merken volgend jaar winstgevend zullen zijn. Hij zei ook dat de groep open staat voor mogelijke strategische acquisities, zowel in de retail- als de luxedivisie.

PPR