In een tijd waarin het succes van bedrijven sterker dan ooit is verbonden aan likes en volgers op social media, hebben merken zeker belang bij een goede online aanwezigheid. Uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau NetBase blijkt dat luxe modemerken het in 2017 erg goed deden online. De top tien van best scorende merken op sociale media werd voor de helft in beslag genomen door modemerken uit het luxesegment, zo stelt het bureau in een persbericht.

Om te bepalen hoe goed een bedrijf het online doet, heeft NetBase gekeken naar een aantal variabelen: het volume van online conversatie, bereik, net sentiment en passie voor het merk. In totaal werden meer dan 227 social media posts geanalyseerd. Hieruit bleek dat Louis Vuitton (plaats 2) het hoogst genoteerde modemerk in de lijst was, gevolgd door Burberry (plaats 3), Dolce & Gabbana (plaats 4), Christian Louboutin (plaats 6) en Yves Saint Laurent (plaats 8). Volgens het onderzoeksbureau zorgt de exclusiviteit van deze merken vaak voor veel online aandacht. Andere merken die het rapport haalden, zijn bijvoorbeeld Land Rover (plaats 1), Alexander McQueen (plaats 12), L’Oréal (plaats 20) en Selfridges (plaats 30).

”Luxemerken hebben een specifieke doelgroep die erg duidelijke wensen heeft,” legt Paige Leidig, hoofd Marketing bij NetBase, uit. “Voor merken uit deze categorie zijn emotie en reputatie enorm belangrijk online. Voor CMO’s en brand managers is het belangrijk om te begrijpen hoe zij zich kunnen onderscheiden en hoe ze positieve passie vanuit de consument kunnen stimuleren.”

Een laatste interessante ontdekking die NetBase deed, was dat Instagram voor luxemerken een effectief platform is, maar dat deze merken hier nog te weinig gebruik van maken. Instagram is, aldus NetBase, het platform bij uitstek waar merken centraal staan in de conversaties van gebruikers.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN