Launchmetrics: Dit waren de populairste merken tijdens het Met Ball 2018

Het Met Ball, het liefdadigheidsgala in het Metropolitan Museum of Art in New York, is het New Yorkse antwoord op de Oscars van Hollywood. De hele wereld kijkt mee wanneer beroemdheden hun opwachting maken en dat betekent veel media-aandacht voor de merken die zij dragen. Launchmetrics, een data-onderzoeksbureau, deed onderzoek naar welke merken de meeste aandacht wisten te genereren en deelden dit in een rapport.

Dit jaar stond het evenement in het teken van de première van de tentoonstelling ‘Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination’, misschien wel het meest controversiële thema tot nu toe. Om een volledig beeld te geven hoeveel impact het Met Ball heeft gehad op de mode-industrie, heeft Launchmetrics alle mediaplaatsingen op alle kanalen (online, sociaal, print) verzameld en zette dit om in resultaten. Het algoritme van Launchmetrics hield voor de telling rekening met media- en inhoudskwaliteit en gaf een hogere waarde aan posts van invloedrijke stemmen of inhoud met afbeeldingen of video's.

Uit het onderzoek van Launchmetrics komt naar voren dat Versace met een engagement van 16,7 miljoen het meest genoemde modehuis is, gevolgd door Tommy Hilfiger (6,3 miljoen) en Balmain (5,1 miljoen). Dat verklaart waarom er voor een Met Ball-tafel tot wel 500.000 dollar (419.000 euro) wordt neergeteld en waarom merken als Tommy Hilfiger dat zonder knipperen doen. En dan hebben we het nog niet eens over de bedragen die in de creaties zelf worden gestoken. De publiciteit die het genereert is het meer dan waard.

Beeld: via H&M