• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • JD.com wil Alibaba laten onderzoeken

JD.com wil Alibaba laten onderzoeken

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

JD.com Inc., China’s op één na grootste e-commercebedrijf, heeft een klachtenbrief gestuurd naar de Chinese antritrust toezichthouder, met daarin een formeel verzoek om onderzoek te doen naar concurrent Alibaba Group Holding. Dat meldt persbureau Reuters.

De klacht heeft betrekking op een State Administration for Industry and Commerce (SAIC) regulering, die e-commerceplatforms sinds begin vorige maand verbiedt de deelname van hun handelaren aan promoties op andere platformen te beperken of blokkeren.

JD.com zegt informatie van anonieme handelaren te hebben ontvangen waaruit blijkt dat Alibaba, marktleidend internetbedrijf op de Chinese markt, zijn “handelaren dwingt” tijdens promotionele activiteiten zaken te doen met slechts één e-commercebedrijf tegelijkertijd. Wanneer handelaren ervoor kiezen tijdens aankomende Single’s Day op 11 november, China’s belangrijkste koopjesdag die ooit werd bedacht door Alibaba, niet alleen deel te nemen aan Alibaba’s promotionele acties, zal het bedrijf volgens JD.com sancties opleggen.

Alibaba weerspreekt de geruchten vooralsnog. “We ontkennen de beschuldigingen van JD.com ten zeerste,” verklaart Alibaba woordvoerder Rico Ngai. “Alibaba verwelkomt concurrentie juist, omdat het voordelig is voor consumenten, handelaren en dienstverleners.” Mocht SAIC een onderzoek starten en Alibaba daadwerkelijk beschuldigen van een overtreding, kan de e-tailer gestraft worden volgens nationale wetten met betrekking tot antitrust en oneerlijke concurrentie.

Alibaba en JD.com zijn bittere rivalen in de Chinese e-commercemarkt. Het zou voor Alibaba overigens niet het eerste onenigheid met SAIC zijn. Begin dit jaar publiceerde SAIC een verslag op haar website, waarin het kritiek uitte op Alibaba, dat niet genoeg zou doen om grootschalige namaak te onderdrukken. Alibaba’s aandelen daalden diezelfde dag nog met 8 procent.

Alibaba
JD.com