• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Japanner neemt meerderheidsaandeel in Franse lingeriespecialist

Japanner neemt meerderheidsaandeel in Franse lingeriespecialist

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Japanse vrijetijdskledingketen Fast Retailing is van plan voor €70 miljoen een aandeel van 95 procent in de tweede-grootste lingerieketen van Frankrijk nemen. Deze zet is voor de Japanse retailer, eigenaar van de merkwinkels Uniglo, onderdeel van zijn strategie om in 2010 één van 's werelds grootste vrijetijdskledingketens te worden.

 

Fast Retailing zal vóór eind januari een aandeel van 95 procent in Petit Vehicule, eigenaar van het lingeriemerk Princesse tam tam, nemen. Princesse tam tam heeft 86 winkels in Frankrijk en de producten zijn ook verkrijgbaar in warenhuizen in Italië, Duitsland en het VK.

De Japanse retailer is van plan het merk in Frankrijk en andere Europese landen te versterken. In de toekomst overweegt het bedrijf ook het merk in Japan te introduceren. Vorig jaar boekte Princesse tam tam een omzet van €65 miljoen. Fast Retailing zei eerder dit jaar dat het van plan is tussen Y300 miljard (€2.10 miljard) en Y400 miljard te investeren in fusies of overnames gedurende de komende drie tot vier jaar. Het bedrijf wil in het jaar 2010 een jaarlijkse groepsomzet van Y1.000 miljard realiseren. Gedurende het fiscaal jaar dat in augustus eindigde boekte het bedrijf een omzet van Y383.9 miljard en netto inkomsten van Y33.8 miljard.

De omzetgroei van Uniglo is het afgelopen jaar zeer zwak geweest, met maar 0.6 procent stijging. Dit heeft deels te maken met een assortiment dat de Japanse consument niet wist te boeien. Daarbij is de thuismarkt verzadigd. Uniglo heeft getracht de marketingstrategie nieuw leven in te blazen door de productcyclus van sommige producten te verkorten, met name van de dameskleding. Deze vertegenwoordigt nu nog maar 10 procent van het totaal assortiment voor dames, maar het bedrijf is van plan over aanzienbare tijd dat percentage naar 50 procent te verhogen. Fast Retailing heeft ook 51 procent van de stemrechten in Nelson Finances, de Franse kledingfabrikant en eigenaar van het merk Comptoir des Cotonniers. Volgend jaar wil het bedrijf dit merk ook in Japan introduceren.

Fast Retailing