Burberry, het klassieke Engelse merk, staat bekend vanwege zijn klassieke stijl. In 1857 werd het opgericht in Basingstoke in Groot-Brittanie. Tientallen jaren geleden was Audrey Hepburn het gezicht van Burberry. Tegenwoordig is voetballer David Beckham "ambassadeur" voor het merk. Je herkent Burberry direct aan de klassieke ruit, waar zelfs voormalig LPF-lijsttreker Harry Wijnschenk zich in vertoonde. Toch is Burberry op dit moment vooral populair in Japan.. Het gaat goed met Burberry. Terwijl concurrenten Gucci, Louis Vuitton en Prada slechte resultaten op de markt behaalden, ging het Burberry voor de wind.

Het bedrijf boekte in het derde kwartaal van 2002 een winst van ruim vijftien procent. Niet zo gek als je je bedenkt dat Japanners gretige afnemers zijn van Burberry. Zowel tienermeisjes als omaatjes voelen zich aangetrokken tot Burberry. Maar wat trekt Japanners zo aan in het degelijke, ietwat stijve merk? Volgens Mike Metcalf, financieel directeur van Burberry, ligt de kracht in het merk zelf. "Het straalt kwaliteit, degelijkheid en authenticiteit uit". Volgens Metcalf kopen Japanners niet alleen Burberry, ze verslinden het. In Japan zie je Burberry overal. Zelfs middelbare school studenten lopen over straat gehuld in Burberry.

In december 2000 werd de eerste Burberrywinkel buiten Londen geopend in Tokyo. Het bedrijf heeft hard moeten werken om zichzelf te profileren in de Japanse markt. Hoe kan een merk dat ouder is dan honderdvijftig jaar zo succesvol zijn? Volgens Metcalf heeft het merk geen "imagovernieuwing", maar een "imagoverschuiving" doorgemaakt. Kortgezegd: dezelfde kleding op een modernere manier gebracht. Met de juiste marketingstrategieen heeft Burberry zich in twee jaar tijd opgewerkt tot het populairste merk in Japan.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN