• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Italiaanse actie tegen concurrentie

Italiaanse actie tegen concurrentie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Maandag 21 Februari heeft in Italië de bijnaam 'textiel dag' gekregen. Die dag zijn honderdduizend handtekeningen aangeboden aan vertegenwoordigers van de Italiaanse regering. De handtekeningen werden verzameld in een campagne die aandacht vraagt voor bescherming van de Italiaanse textiel- en modesector tegen de vrijhandel en oneerlijke concurrentie, met name uit China.

De actie is een initiatief van de vereniging voor Italiaanse mode, de associatie voor Italiaans textiel en Tessilvari. In 18 Italiaanse steden worden op textiel dag activiteiten georganiseerd ter ondersteuning van de sector. Italiaanse textielorganisaties beweren dat de import uit China in hoeveelheid verdriedubbeld is, terwijl de prijzen in een aantal sectoren met maar liefst 75 procent zijn afgenomen. Vooral de toegenomen invoer van pullovers (+ 600 procent), die van broeken (+ 500 procent) en T-shirts (+ 300 procent) valt op. De Italiaanse modemarkt is in drieën verdeeld. Het hoge segment met vooral Italiaanse kleding heeft een marktaandeel van 10 procent. Het midden segment (30 procent) waarvan meer dan de helft uit Italië komt. En het lage segment, de overige 60 procent, dat vooral uit het buitenland komt. Ten einde de kwaliteit van de Italiaanse modemarkt hoog te houden is het noodzakelijk te investeren in de toegevoegde waarde, vinden de textielorganisaties.

Deze sector heeft, inclusief de kleding- en modesectoren, een jaaromzet van 43 miljard euro. Ruim 68000 bedrijven bieden werk aan ongeveer 570000 mensen en de sector is goed voor meer dan eenderde van de commerciële inkomsten van het land.

Import
Textiel