• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Interview Denim Première Vision - FashionUnited

Interview Denim Première Vision - FashionUnited

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De afgelopen 10 jaar heeft de beurs Denim Première Vision zich doen gelden als een van de internationale voorlopers in de branche, die zich heeft weten aan te passen op de veranderingen en innovaties in de denimindustrie. Vanaf het begin heeft de beurs een internationaal aanbod gepresenteerd, aangevuld met knowhow. De beurs zal vanaf nu afwisselend plaatsvinden in Parijs en in een andere inspirerende Europese stad. Wij hebben een aantal vragen gesteld aan Guglielmo Olearo, de nieuwe directeur van Denim Première Vision.

In welke fases kan de ontwikkeling van Denim Première Vision de afgelopen tien jaar worden ingedeeld?

Denim is inmiddels gericht op meerdere groepen, staat verder af van de historische vintageregels en richt zich bij het ontwerpen en ontwikkelen van producten nu op de seizoengebondenheid van de modemarkt. Denim Première Vision is in 2007 opgezet en heeft zich aangepast op de ontwikkelingen in een sector die is veranderd van een markt van pure players – met een groep bezoekers die voornamelijk uit denim-merken bestond en die dezelfde waarden deelden – in een markt met meerdere spelers en met gediversifieerde regels.

De pure players hebben hun marktleiderschap op het gebied van productvernieuwing verstoord zien worden door modemerken, luxe merken en detailhandelaars die denim in hun creatieve collecties verwerken en daardoor nieuwe aspecten van het materiaal verkennen. Een kortere time-to-market bij de modemerken, continue ontwikkelingsprocessen, de generalisering van vernieuwingen, injecties of capsules ... al die bedrijfsmodi zijn nu ook onderdeel geworden van de denimindustrie en hebben geleid tot een strakker creatie- en productieschema.

Denim Première Vision ondergaat nu een nieuwe transformatie. Hierbij wordt er goed gekeken naar de bestemming, de positionering, de programmering en het team, om te kunnen inspelen op de nieuwe behoeften van de hele denim-waardeketen en van alle spelers daarin.

Wie zijn er nieuw in het team van de beurs en wat gaan ze doen?

Voor dit nieuwe project hebben we een nieuw team samengesteld, een echt dynamisch duo! (lacht) Guglielmo Olearo, directeur Internationale Beurzen van Première Vision, krijgt de leiding over Denim Première Vision. Hij volgt hierbij Chantal Malingrey op, de directeur Marketing en Ontwikkeling van Première Vision.
Fabio Adami Dalla Val, die al langere tijd consulent is van Denim Première Vision, krijgt de functie van Show Manager.

Onze missie is om de beurs te organiseren en om veranderingen te begeleiden aan de hand van de door ons bepaalde strategie. We hebben zeer uiteenlopende professionele ervaring opgebouwd en vullen elkaar aan. Dat stelt ons in staat om van gedachten te wisselen met de spelers uit de wereld van denim en van de mode, en om nieuwe ideeën aan te dragen voor het nieuwe concept van de beurs.
We zijn ons bewust van het feit dat elke verandering tijd nodig heeft, en ons voornaamste doel is om vertrouwen te kweken en te zorgen voor toenadering – twee zaken die enorm belangrijk zijn in een overgangsperiode.

Er is besloten om de beurs afwisselend te houden in Parijs en in Londen. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen die hierbij komen kijken?

Na de editie in Parc Floral in Paris aanstaande 23 en 24 mei, gaan we naar het hart van Oost-Londen, de Old Truman Brewery, op 5 en 6 december 2018. Het wordt een reizende beurs die voortaan afwisselend plaats zal vinden in Parijs, de wereldhoofdstad van de mode, en in een andere belangrijke modestad in Europa.

Met deze afwisseling willen we profiteren van de nabijheid van de mode- en creatiemarkten, en willen we tegelijkertijd nieuwe inspiratieplekken creëren voor het internationale circuit. We willen contact krijgen met alle spelers in de creatieve modewereld die denim gebruiken in hun collecties, door ze op te zoeken in de Europese modesteden waar ze gevestigd zijn, maar we willen ook onze internationale exposanten en bezoekers de kans geven om zich te laten inspireren door de creatieve, culturele, artistieke en modegerichte energie van die steden.

Welke gevolgen heeft de agenda van de fast fashion-sector voor de denimindustrie?

Ik zou eerder ‘de agenda’s’ zeggen, want elk fast fashion-merk heeft zijn eigen creatietiming. De grootste impact van fast fashion is zonder meer het aantal jaarlijkse collecties, dat aan het toenemen is, en de time-to-market, die afneemt, zodat de spelers van het denimcircuit zich moeten aanpassen qua organisatie, investeringen en medewerkers. Innovaties kunnen nu het hele jaar door verschijnen.

Hoe is de beurs te werk gegaan om de nieuwste producten en collecties een nieuwe plaats te geven?

Denim Première Vision heeft al vanaf het begin een internationaal aanbod van hoge kwaliteit gepresenteerd, aangevuld met knowhow. Dit seizoen zijn er 75 exposanten gekozen uit de beste specialisten van Europa, Turkije en Azië. Dat zijn wevers, fabrikanten van componenten en accessoires, maar ook kledingfabrikanten, wassers en afwerkers.

Om het denimproduct in het middelpunt van de beurs te zetten, komt er een nieuwe, gemeenschappelijke stand, waar speciaal aandacht zal worden besteed aan de creatieve ontwikkelingen en vernieuwingen van de exposanten. Ook komt er een nieuwe indeling per bedrijfstak, die zal zorgen voor een beter inzicht in het aanbod. Daarnaast is de ruimte gereorganiseerd en is het decor vernieuwd en gemoderniseerd, wat zorgt voor een inspirerend, efficiënter en vereenvoudigd kooptraject.

Sinds afgelopen november hebben we er ook voor gekozen om ruimte vrij te maken voor kleinschalige spelers. Dit doen we in de SMQ Corner (Small Minimum Quantity), die dit seizoen vernieuwd en verbeterd is. Daar presenteren we kledingfabrikanten en wasserijen uit Italië, Marokko, Portugal en Turkije die snelheid, flexibiliteit, technische kennis, nabijheid en diensten kunnen combineren. Zij hebben de capaciteit om flexibele hoeveelheden te produceren.

De laatste jaren hebben nieuwe spelers hun intrede gedaan op de modemarkt en de denimmarkt. Dit zijn jonge ontwerpers, nichemerken of pure players op internet, die denim opgenomen hebben in hun collecties, met een capsulecollectie of een klein aantal ontwerpen binnen hun prêt-à-porterlijn. Op die ontwikkeling willen we inspelen.

Wat bedoelt u met een ‘indeling per bedrijfstak’?

We hebben onze expositieruimte op pedagogischere wijze ingedeeld, per bedrijfstak. Ook zal de Denim Trends Area – onze trendruimte, en ons hulpmiddel voor seizoengebonden inspiratie, analyse en oriëntatie – tegelijkertijd inspirerend en vooruitziend zijn, vooral dankzij onze unieke samenwerking met de ontwerper Lutz Huelle.
Ons doel is om elk bezoek efficiënter te maken, en om de bezoekers concrete oriëntatie te bieden bij het creëren van hun denimcollecties.

Denim Première Vision heeft voor zijn herpositionering onderzoek gedaan naar de verwachtingen van professionals uit de sector. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Om in deze sector met overtuiging goede beslissingen te nemen, moet je je in de eerste plaats baseren op objectieve en onafhankelijke marktstudies en –analyses, en moet je die vervolgens valideren aan de hand van feedback van de voornaamste spelers op de markt. Dat hebben wij gedaan. Zo hebben we kunnen bepalen wat de basis is voor de ontwikkeling van onze beurs, en hebben we die basis kunnen formaliseren. Met deze basis als uitgangspunt kunnen we inspelen op de verwachtingen van de denimsector van vandaag en morgen.

Op welke manieren biedt de organisatie van de beurs inspiratie voor moderne denim?

Wij hebben onze middelen en ruimtes aangepast, zodat ze beter inspelen op de verscheidenheid van denimspelers, en zodat we mensen beter kunnen begeleiden bij het creëren van hun collecties. Voor het trendforum, de Denim Trends Area, hebben we voor het eerst besloten om samen te werken met een modeontwerper, Lutz Huelle. Zijn hybride, ‘gedecontextualiseerde’ visie op het kledingstuk moet een nieuw soort denim inspireren met nieuwe vormen, die men kan combineren met nieuwe materialen voor nieuwe markten.

Om bezoekers te inspireren zal Lutz Huelle in het midden van de Denim trends Area een aantal ontwerpen uit zijn collecties tonen die de 5 thema’s weergeven van het najaar-winterseizoen 2019-20 en die uitgewerkt zijn in samenwerking met het modeteam van de beurs. Tevens worden hier stoffen, afwerkingen en veredelingssoorten van een aantal exposanten getoond die een goede afspiegeling zijn van de ontwerpen van Lutz Huelle. Hiermee worden de voornaamste trends van het seizoen en de denim-modevisie geïllustreerd aan de hand van het materiaal.

Meer met het oog op de toekomst – en ook om grote merken te begeleiden bij de creatie van hun denimcollecties – zullen er producten en knowhow van exposanten worden gepresenteerd die georganiseerd zijn rond de 5 grote thema’s van het seizoen. Hierbij wordt aandacht besteed aan stoffen, accessoires en componenten, productie, wassen en afwerking.

We organiseren ook 2 modeseminars, de Denim Trend Tastings, die mensen helpen om in te spelen op de nieuwe behoeftes op de denimmarkt en de modemarkt. Ten eerste is er een inspiratieseminar dat wordt georganiseerd door het modeteam van de beurs, in samenwerking met Lucia Rosin van de Italiaanse ontwerpstudio Meida. Hierbij wordt aandacht besteed aan de grote thema’s van het najaar-winterseizoen 2019-20, modetrends, materiaal, wassen, afwerken ... en aan de trends op het gebied van silhouetten en vormen. Ten tweede is er een analytisch seminar met Alexandra Van Houtte van de site Tag Walk. Hierbij worden de laatste modeshows, goede denimproducten en de vernieuwing van collecties onder de loep genomen.

Hoe staat het met milieuvriendelijk denim? Welke oplossingen krijgen beursbezoekers aangeboden op dit gebied?

Milieuvriendelijkheid is een echt concurrentievoordeel geworden en is een nieuwe toegevoegde waarde voor mode-industrieën. Het is ook een uitdaging voor de denimindustrie, die een van de verst gevorderde industrieën is op dit gebied. Sinds de lancering van de beurs hebben we continu initiatieven en innovaties van onze exposanten op dit gebied gepresenteerd, en hebben we ze ook vooruitgang zien maken.

Op onze beurs Première Vision Paris hebben we al het platform Smart Creation, dat gewijd is aan een verantwoorde creatie en productie, en ook op deze nieuwe editie van Denim Première Vision zullen we hier een specifieke ruimte aan wijden: de Denim Smart Square. Er komt een Smart Library met de laatste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van verantwoord denim, met 15 producten uit de collecties van exposanten die innovatief zijnop het gebied van materiaal, veredeling en afwerking. Ook komt er een Smart Wardrobe waar je kunt bekijken hoe creatief duurzaam denim is, aan de hand van een aantal eindproducten die het resultaat zijn van verantwoord inkopen en verantwoord produceren. Ook is er een lezing of Smart Talk over de nieuwste initiatieven op het gebied van verantwoord denim.

Partner Content