Sportmerk Adidas gaat alles op alles zetten om concurrent Nike in te halen. Hoewel het Duitse merk in Europa marktleider is, loopt Adidas in de Verenigde Staten nog fors achter bij het Amerikaanse Nike. Ten einde het gat te dichten gaat Adidas onder meer de marketing centraler aanpakken. Tot nu toe werd die steeds lokaal georganiseerd, maar dat heeft te weinig nieuwe acties opgeleverd en wordt bovendien te duur. Adidas zet de komende jaren zwaar in ten einde het marktaandeel op de Amerikaanse markt (nu is dat 12%) te vergroten tot 20%. Het Duitse sportmerk is momenteel de nummer twee is achter Nike, dat 36% van die markt bedient. De afzet op de Amerikaanse markt is goed voor zo'n 45 procent van de totale wereldmarkt.

Opvallend is dat Adidas niet als een Duits merk wordt gezien. Volgens Adidas CEO Hainer en CMO Stamminger denken consumenten in de VS dat Adidas een Amerikaans merk is en in Frankrijk meent men dat het Frans is. Dat komt enerzijds doordat de naam niet Duits klinkt, daarnaast cultiveert Adidas dit imago, omdat het graag een mondiaal merk wil zijn. Adidas is ook van mening dat ze dat voor heeft op concurrent Nike. Dat merk wordt overal met 'The American Way of Life' geassocieerd. En dat kan vervelend uitpakken, als bijvoorbeeld veel mensen een hekel krijgen aan het internationale beleid van de Amerikaanse president Bush op het wereldtoneel.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN