• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • ‘Inclusief en inspirerend’: Zalando’s toekomstplannen voor damesmode

‘Inclusief en inspirerend’: Zalando’s toekomstplannen voor damesmode

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Zalando, één van Europa’s grootste online modewinkels, is van plan om vrouwen meer inspiratie en inclusiviteit te bieden. Dat vertelde Sara Diez, hoofd van het damesmodesegment van het in Berlijn gevestigde bedrijf, tegenover FashionUnited, in haar allereerste interview sinds haar aanstelling in september. Diez sprak over de toekomstige strategie voor damesmode, opkomende trends voor het herfst/winter 2019-seizoen en de slechte weersomstandigheden.

Waarom heb je, na een carrière bij Nike en Inditex, besloten om Vice President van categorie dames bij Zalando te worden?

Ik begon mijn carrière bij Inditex, waar ik werkte voor hoofdmerk Zara. Destijds zetten we Zara.com op, wat ik beschouw als een doorbraak van wat de digitale omgeving voor de retailbranche kan betekenen. Daarna verhuisde ik naar Amsterdam om te gaan werken voor Nike. Met de leiding over Nike.com en de winkel, focuste ik mij ook daar deels op e-commerce. Daardoor had ik het gevoel dat Zalando de juiste plek zou zijn om mijn carrière voort te bouwen. Ik beschouwde het als een aantrekkelijke kans om toe te treden tot een pure online speler en om daar ervaring op te doen. Daarnaast werd mijn interesse gewekt door de besluitvorming die veel meer datagedreven is.

Welke plannen heb jij, als nieuw hoofd van het damesmodesegment bij Zalando?

We willen inclusiever worden, en investeren daarom in bepaalde segmenten. We bieden mode aan iedereen en daar hoort natuurlijk een uitgebreider aanbod aan maten bij. We doen onderzoek naar maten voor elk lichaamstype en voor elke pasvorm, van klein tot groot. Plussizes vormen hier het grootste onderdeel van - we groeien op dit gebied met 60 procent. Een andere divisie van het bedrijf waar we ons momenteel op richten, is ons premium-aanbod. We zien dat deze merken inspirerend zijn, en sommige van hen kunnen we zelfs exclusief aanbieden in Europa.

Op welke manier gaat Zalando meer inspiratie bieden?

We doen ons best om een platform te worden voor kleinere, inspirerende labels die ons zeer relevant zullen maken in de lokale markten. Momenteel doen we onderzoek naar manieren waarop we voor ons relevante Koreaanse merken kunnen integreren. Wij willen degene zijn die deze labels naar Europa brengt. Bovendien bieden we ook enkele merken uit Los Angeles voor onze Europese consumenten.

De leider van een Duitse concurrent noemt Zalando en Amazon ‘searchable online warenhuizen’. Wat kan Zalando, naast het uitbreiden van het premium-aanbod, nog meer doen om deze bijnaam af te stoten?

Als het gaat om een datagedreven aanpak, zal personalisatie de grootste gamechanger zijn. Zalando heeft flink geïnvesteerd in een team bestaande uit 600 leden, dat zich uitsluitend op dit onderwerp richt. Er wordt steeds meer inhoud gecreëerd, maar niet iedereen ziet dezelfde inhoud. We stemmen het assortiment af op basis van je voorkeuren en je zoekgeschiedenis. Dat is de beste manier om zo’n groot aanbod van 300.000 producten te laten aansluiten bij zoveel verschillende consumenten, en om te voorkomen dat het aanbod overweldigend wordt.

De weersomstandigheden hadden het afgelopen jaar invloed op de inkomsten van veel modebedrijven. Wat zou je als inkoper in de toekomst kunnen doen om met een onvoorspelbare weersgesteldheid om te gaan?

We hebben te maken met enorme veranderingen wat betreft het weer. Wat er in het derde kwartaal gebeurde, was totaal ongewoon. Tot op zekere hoogte hebben we hier omheen kunnen werken, maar we zijn nog steeds aan het toepassen wat we daarvan hebben geleerd. We bekijken de collecties nu op een andere manier. Als er een koude januari en februari worden verwacht, moeten we waarschijnlijk langer doorgaan met de wintermode. Deze aanpak verschilt van hoe collecties in het verleden werden gepland, toen de voorjaarsmode al in januari in de winkels lag. We moeten altijd voorbereid zijn en daarbij kunnen ‘tussencollecties’ helpen.

Duurzaamheid is momenteel een veel voorkomend begrip in de mode. Wat doet Zalando op dit gebied?

We hebben al ruim 11.000 producten die worden bestempeld als ‘duurzaam’, maar we staan wat dat betreft nog in de kinderschoenen. We werken samen met vooruitstrevende merken en kunnen er nog meer toevoegen aan ons aanbod. We willen er liever zo snel mogelijk mee bezig zijn, omdat we weten hoe belangrijk het is en omdat we verantwoordelijkheid voelen voor de mens en de planeet. We hebben al flinke stappen gezet met onze private labels. Tegen 2020 zal de helft van het katoen dat wordt gebruikt voor de private labels afkomstig zijn van Better Cotton. [Opmerking: ‘Better Cotton’ wordt geproduceerd middels duurzame methoden.]

Welke trends voorzie je voor het herfst/winter 2019-seizoen?

Dierlijke prints komen in verschillende stijlen, zelfs in neon-kleuren, paars, rood of zwart. Deze prints gaan ook gepaard met de nieuwe trend van cowboylaarzen. Voor een vrouwelijke tint kunnen deze laarzen worden gecombineerd met subtiele bloemenprints en lange jurken voor een complete look - voor een boho-stijl. We zien ook trends terugkomen uit de jaren zeventig, zoals midi-jurken en -rokken, en broeken in veel verschillende vormen. Streetwear blijft, met flinke sneakers. Het begon bij Balenciaga en nu koopt de gemiddelde consument het ook. We verwachten daarnaast ook logo’s te blijven zien.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Zalando / Svenja Krüger

Duurzaamheid
E-commerce
Zalando