In beeld: Milaan Fashion Week

Milaan Fashion Week herfst/winter 2016 is tot een einde gekomen. Op de catwalk: volume, romantiek en Renaissance-invloeden. Een overzicht van de opvallendste looks en presentaties.

D&G sprookje

Het duo achter Dolce & Gabbana haalde zijn inspiratie uit sprookjes. Aan het begin van de catwalk stond een enorme gouden koets. Op jurken en rokken sierden Assepoestermuizen, Belle en het Beest klokjes en een Sneeuwwitje spiegel. Ook te zien: glazen muiltjes, over de vloer zwepende bloemencapes en militaire jasjes. Die laatste werden geïnspireerd op de klassieke prins-outfit. De show werd afgesloten door een modellenleger gekleed in glinsterende paillettenjurken.

In beeld: Milaan Fashion Week

In beeld: Milaan Fashion Week

Gucci Renaissance

Gucci boert goed onder het bewind van Alessandro Michele. De nieuwe look, inclusief vintage rokken, geeky jasjes en druk geprinte blouses, zorgde vorig jaar voor een ware Gucci herleving inclusief betere resultaten. Het huis gaat door op de ingezette koers. Michele presenteerde een uitbundige en kleurrijke collectie met Renaissance-invloeden, pofmouwen en borduursels.

In beeld: Milaan Fashion Week

In beeld: Milaan Fashion Week

Bonte looks bij Prada

Miuccia Prada toonde eveneens een rijke collectie met brokaat, bont en fluweel, getiteld 'Vagebond'. De modellen droegen vele laagjes, waaronder uniform jassen met militaire invloeden en wijde klokrokken. Belangrijke accessoires waren korset-riemen, witte matrozenpetten, maillots met Argyle ruitjes, veterlaarzen en schoudertassen. Twee Prada tassen waren direct na de catwalkshow te koop.

In beeld: Milaan Fashion Week

In beeld: Milaan Fashion Week

Marni

De jaren ‘40 film ‘Rebecca’ was het startpunt voor Marni’s herfst/winter 2016 collectie met vintage gevoel, doch moderne uitstraling. Modellen droegen blouses met afneembare ballonmouwen, capes, tops versierd met enorme pailletten, harlekijnprints, ski-broeken met elastiek onder de voet en hoge broeken met brede tailleband en contrasterende knopen. “De collectie gaat over overdrijven en cirkelvormige silhoutten”, vertelt Marni-ontwerpster Consuelo Castiglioni aan de New York Times.

In beeld: Milaan Fashion Week

A video posted by Marni (@marni) on

#Itslit Moschino

’#itslit’ was het thema bij Moschino en dat nam het modehuis letterlijk: het model Anna Cleveland liep de planken op in een deels verbrande en nog rokende strapless jurk. Een ander opvallend showstuk was een grote kroonluchter die werd gedragen over een zwarte avondjurk. Moschino zet, net als Prada, een voorzichtige stap in de richting van het 'see now, buy now' model. Het modehuis lanceerde met de herfst/winter 2016 collectie een mini-collectie die sinds dit weekend te koop is.

Zwart en fluweel bij Armani

Bij Giorgio Armani stond fluweel centraal. Vrijwel alle kledingstukken werden (deels) uit het rijke materiaal gemaakt. Zwart speelde eveneens een hoofdrol. Verder bracht de ontwerper waar hij bekend om staat: het vrouwenpak.

In beeld: Milaan Fashion Week

In beeld: Milaan Fashion Week

Ruches en mascottes bij Fendi

Ook Fendi presenteerde een romantische collectie met golvende ruches en kleurbanen. Eye-catchers waren de laarzen die door het gebruikte materiaal deden denken aan wollen maillots.

In beeld: Milaan Fashion Week

Opvallend waren ook twee front row-gasten; de roze en blauwe mascottes Piro-chan en Bug-kun, levensgrote versies van Fendi’s fluffy ‘bag bugs’.

In beeld: Milaan Fashion Week

Philipp Plein

Phillipp Plein is een relatieve nieuwkomer in Milaan. De Duitse modeontwerper staat bekend om zijn showspektakels. Dit keer reden grote vrachtwagens de catwalk op met modellen in de open laadbak. De voornamelijk zwarte kledingstukken die werden getoond, waaronder leren bodysuits, cut-out jurken en grote bontjassen, waren voor het aanwezige publiek niet heel goed te zien door de rookmachines en felle lichten. Artiest Chris Brown verzorgde een optreden tijdens de finale.

In beeld: Milaan Fashion Week

In beeld: Milaan Fashion Week

In beeld: Milaan Fashion Week

MSGM

'We vragen u vriendelijk om geen foto's van de show te plaatsen op social media’, zo luidde het verzoek op de shownote MSGM. “Ik denk dat we even op de pauzeknop moeten drukken en na moeten denken over wat er allemaal speelt in de modewereld,” licht creatief directeur Massimo Giorgetti toe. “Daarvoor moeten we kijken met onze ogen, niet via onze telefoon.” Voor wie nieuwsgierig is naar de show; de volledige presentatie is bekijken via de website van het merk.


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN