• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • In Beeld: Kerstcampagnes

In Beeld: Kerstcampagnes

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Hoewel eerste kerstdag pas over 30 dagen is, is de kerst marketing al in volle gang. Retailers hopen op een omzetverhoging tijdens de feestdagen en marketeers hopen elkaar te overtreffen met de kracht en impact van campagnes. Kerstreclame campagnes van grote spelers in de UK bijvoorbeeld, kosten miljoenen. FashionUnited zet de opvallendste advertentiecampagnes op een rijtje.

Bekijk ze en breng je stem uit op je favoriet in de poll aan het eind van het artikel.

1. John Lewis

In het thuisland van John Lewis, de Britse retailer die binnenkort naar Nederland komt, wordt jaarlijks uitgekeken naar de onthulling van de TV kerstadvertentie. Het spotje van dit jaar, Man on the Moon vertelt het verhaal waarin een jong meisje op aarde een cadeau geeft aan een eenzame bejaarde man op de maan. Doel is awareness creëren voor eenzame ouderen. De afgelopen jaren zijn de beroemde kerstspotjes van John Lewis niet alleen in populariteit gestegen, maar ook qua budget: deze advertentie kosten naar verluidt maar liefst 1 miljoen pond om te maken.

2. Sainsbury’s

Op social media wordt behoorlijk gediscusseerd over welke commercial beter is; die van John Lewis of die van de Britse supermarktketen Sainsbury’s. In de hoofdrol van de Sainbury’s reclamespot: Mog, een heuse ongelukskat. Het verhaal is gebaseerd op het Britse kerstsprookje 'Mog's Christmas Calamity' van Judith Kerr waar het publiek dol op is. En katfilmpjes doen het altijd goed. Oordeel zelf:

3. Net-a-Porter

De eerste kerstcampagne sinds Yoox en Net-a-Porter zijn gefuseerd. De "All for you" film neemt je mee in de wereld van Net-a-Porter en Mr Porter, waar de bestellingen perfect verpakt en besprenkeld worden met parfum, voor ze bezorgd worden bij de eigenaar. De campagne laat de missie van het bedrijf zien, om hun "uitmuntende service en stijl wereldwijd naar de klant te laten zien, zodat Net-a-Porter en Mr Porter de enige online locatie is om je luxe cadeaus voor het feestseizoen te kopen."

4. Harvey Nichols

Wat je doet als je een kerstcadeau krijgt dat je niet kan bekoren? Dan zet je volgens Harvey Nichols je beste gift face op, waarmee je je enthousiasme faket. De nieuwe kerstreclame van de Britse keten brengt deze gênante situatie in beeld. De gelijkenissen met een nieuw spotje van supermartketen Lidl blijven niet onopgemerkt: in de 2015 advertentie van Lidl wordt op school geleerd hoe je met enthousiasme reageert op een minder leuk cadeau.

5. Marks & Spencer

Marks & Spencer gooit het dit jaar over een andere boeg. De keten heeft dit jaar een 7-delige serie gelanceerd dat niet zijn debuut maakt op tv of op social media. De primeur ging naar de 2 miljoen leden die ze hebben via hun nieuwe club lidmaatschap 'Sparks'. Vlak daarna ging de campagne online via social media en andere kanalen.

6. Burberry

De openingscene van Billy Elliot - de filmklassieker over een balletdansend jongetje - is nagespeeld door Burberry. Vorig jaar was hoofdrolspeler Romeo, een zoon van modeontwerpster Victoria Beckham, eveneens de ster in de feestdagenreclame.

7. H&M

Een paar dagen geleden onthulde H&M hun nieuwe kerstcampagne. In de "#HappyandMerry" campagne kruipt Katy Perry in de huid van een kerstfee. Over de kerstcampagne is wel het een en ander te doen. De Britse krant Business Insider noemt de advertentie met reusachtige speculaaspoppen en twerkende teddyberen zelfs 'bizar' en 'ietwat angstaanjagend'.

8. Mulberry

Origineel of over de top? Mulberry heeft zich dit jaar laten inspireren door het kerstverhaal. Na het uitpakken het kerstcadeau, komen de herders en koningen de Mulberry-tas bewonderen.


In Beeld