Hoofdontwerper Zoe Price-Smith over Hunkemöller
bezig met laden...
De Britse Zoe Price-Smith werkte bij Marks & Spencer, House of Fraser en Fat Face. Sinds drie jaar is ze director of design bij het Nederlandse ondermodemerk Hunkemöller. Aan FashionUnited.nl vertelt ze hoe het bevalt bij het bedrijf. En ze neemt de tijd om de winter- en kerstcollectie van Hunkemöller te laten zien.
In 2011 besloot je naar Nederland te verhuizen om bij Hunkemöller
het ontwerpteam te leiden. Hoe bevalt het?
"Ik vind het geweldig. Ik heb mijn familie en man naar Nederland gesleept.
Hij kan zijn bedrijf hier verder opzetten. Ik denk dat je je werk helemaal
geweldig moet vinden om zo ver te verhuizen. Ik ben dol op lingerie en ik
houd van het merk. Ik zie dat het merk nog zoveel potentie heeft dus het
geeft me echt energie om Hunkemöller verder te ontwikkelen.”
Sinds Philip Mountford vijf jaar geleden CEO werd
van Hunkemöller is het bedrijf bezig met een transformatie van
ondermodeketen naar een high street brand. Nu moet Hunkemöller een
global brand worden.
“Ik ben erg blij met waar we nu staan. Het heeft even geduurd om hier te
komen en ik ben er erg trots op. Als ik denk aan onze visie voor het
komende jaar word ik helemaal enthousiast. Ik voel me vereerd om bij
Hunkemöller te werken en ik ben trots op mijn baan."
Hoeveel collecties creëer je per jaar?
"Onze collecties zijn heel groot. Vier keer per jaar, ieder kwartaal,
hebben we een nieuwe collectie. Maar één collectie bestaat soms wel uit
meer dan driehonderd verschillende soorten bh's. Onze kerstcollectie is
iets kleiner, omdat het een korte periode is. De herfstcollectie is het
grootst. De verkoopperiode loopt van eind juni tot oktober. Dit jaar
bestond onze herfstcollectie uit 370 bh's, plus slipjes en ook nog
nachtkleding. Het is erg druk om dat te coördineren. Je moet een heel
duidelijke visie hebben vanaf het moment dat je aan zo'n omvangrijke
collectie begint, zodat iedereen precies weet wat hij of zij moet doen."
Hoe groot is het designteam?
"Nou, ik heb tien ontwerpers in mijn team en een paar freelancers. Het team
is heel creatief en dat moet ook want we zijn een design based
company. Vroeger was Hunkemöller een bedrijf dat collecties inkocht,
maar nu ontwerpen we alles zelf. Onze strategie is om dat te blijven doen,
zodat we in de toekomst een sterker merk worden."
Hoe bepaal je wat de stijl is voor de
Hunkemöller-collecties?
"Onze ondermode is gebaseerd op wat modehuizen presenteren op de catwalks.
We kijken ook naar wereldwijde trends en gebruiken dat als inspiratie voor
ons merk. Er gaat ontzettend veel tijd zitten in onderzoek voor collecties.
We ontwerpen alles in huis, dus we halen alleen inspiratie uit de
buitenwereld en creëren daar zelf nieuwe lingerie van."
Wat zijn nu belangrijke trends voor Hunkemöller?
"We gebruiken veel rijke kleuren, veel kant, ook veel kant over kant. Dat
maakt de collecties heel vrouwelijk. Sparkles zorgen dat de bh’s
en slips er glamoureus uitzien. Voor het kerstseizoen hebben we veel
transparante stoffen gebruikt en asymmetrische vormen. “
FashionUnited spotte vooral soft bras als lingerietrend.
Is dat voor Hunkemöller ook interessant?
"Zeker. We hebben onlangs een paar nieuwe bh's aan de collectie toegevoegd,
zonder vulling of beugels. En we zijn van plan dat verder uit te breiden.
Niet alleen omdat het hip is, maar omdat er echt veel vraag naar is. De
gemiddelde cupmaat van vrouwen wordt steeds groter. Deze vrouwen willen
niet altijd bh's met padding dragen, dat hebben ze gewoon niet nodig, dus
we willen ze een alternatief bieden."
"Omdat kerst een soort Valentijnsdag is. Vrouwen willen een rood lingeriesetje. We hebben de ondermodecollectie voor Kerst verleidelijker gemaakt dan eerst, en glamoureuzer. Maar natuurlijk hebben we ook gezorgd dat er meer te kiezen is. Dus we hebben verder bh's in kobaltblauw en licht blauw. Tonen als smaragd groen en rode bessen, gemixt met prints, zijn ook erg belangrijk dit seizoen.”
Hoe bepaal je wat voor cupstijl bh's krijgen?
"Daarvoor werken we erg nauw samen met andere afdelingen. Het is vooral aan
onze merchandise- en salesafdelingen om te zeggen welke stijlen verkopen
en wat voor verhouding we moeten aanhouden in een collectie. Wij ontwerpen
aan de hand van die gegevens. Die afdelingen kunnen bijvoorbeeld zeggen dat
we vier balconies en vijf plunges nodig hebben. Dan is
het aan ons, het ontwerpteam, om die vormen te maken.”
Presentatrice en ex-voetbalvrouw Sylvie Meis is nog altijd
brand ambassador voor Hunkemöller. Voor de tweede keer ontwierp
ze ook een eigen collectie, die haar persoonlijkheid en smaak laat zien.
Zachte tonen roze, zwart en bordeaux voeren de boventoon in de lingeriesets
van satijn en kant, bustier, body en slipdress met
bijpassende kimono. Ook zijn er verschillende accessoires als
stockings. Waarom zijn de campagnebeelden geschoten in Londen?
"Toen we bij elkaar kwamen om het over de collectie te hebben, vonden we
dat Londen perfect past bij de collectie. Ik ben Londen, zij woont in
Londen, ze houdt van Londen, dus het was logisch. We hadden het over de
mode-invloed van de stad en we wilden het gevoel van moderne glamour
vertalen naar traditionele lingerie."