• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Het corona-nieuws van maandag 23 maart

Het corona-nieuws van maandag 23 maart

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

In België namen vandaag, voor het eerst sinds de uitbraak van het virus, de toename van de bevestigde gevallen en het aantal doden voorzichtig af. Experts onderstrepen dat het land nog lang niet uit de gevarenzone is.

Wat was er vandaag in het nieuws over het coronavirus? FashionUnited verzamelt dagelijks het COVID-19 (gerelateerde) nieuws in een overzicht.

Creamoda roept op om online Belgisch te blijven kopen

Nu de Belgische modewinkels gedwongen gesloten zijn, verkeert de retail in zwaar weer. Creamoda, de Belgische modefederatie, rapporteert vandaag in een persbericht dat er onzekerheid bestaat bij detaillisten, leveranciers evenals consumenten. “Zomerbestellingen worden geannuleerd en er bestaat onduidelijkheid bij de merken over het al dan niet laten produceren van de wintercollectie,” verduidelijkt Erik Magnus, directeur van Creamoda, in het persbericht. Bovendien: “Als er nog verkocht kan worden dan is het enkel online.”

Hoewel veel Belgische winkels via webshops kunnen blijven verkopen, bestaat er online grote concurrentie van internationale bedrijven. De modefederatie roept Belgische consumenten in het persbericht op om vooral Belgisch te blijven kopen. “Door extra aandacht te vragen om online te shoppen in eigen land en Belgische merken te kopen, kunnen we de lokale economie steunen en meer kans maken om deze crisis te overleven”, aldus Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda.

Creamoda ondersteunt bovendien het voorstel van Mode Unie om op 6 april, als de winkels weer opengaan, de sperperiode te laten starten en het begin van de solden uit te stellen van 1 juli tot 1 augustus, om te voorkomen dat retailers te snel te hoge kortingen vragen. Ook vraagt Creamoda, op advies van werkgeversorganisatie Unizo, eigenaars van winkelpanden “solidair te zijn opdat huurders tijdens de periode van sluiting de huur niet hoeven te betalen.”

Moederbedrijf PrimaDonna en MarieJo produceert medische mondkapjes

Lingeriebedrijf Van de Velde, moederbedrijf van de merken PrimaDonna en MarieJo, zet een deel van haar eigen naaisters in om medische mondkapjes voor lokale ziekenhuizen te produceren. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. “Op deze manier hoopt Van de Velde zijn steentje bij te dragen en een positief verschil te maken in deze uitdagende tijden,” aldus het bedrijf.

Het gaat om type 2-mondkapjes, waarvan Van de Velde er momenteel zo’n duizend heeft geproduceerd voor het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) in Aalst. Om verantwoord te werk te gaan, werken de naaisters met steriel materiaal en dragen ze tijdens de productie zelf mondkapjes en handschoenen, aldus Van de Velde.

“Als sociaal betrokken familiebedrijf was voor Van de Velde een deelname aan dit initiatief vanzelfsprekend,” vertelt Marleen Vaesen, CEO van Van de Velde, in het bericht. Ze vervolgt: “Ik ben fier dat ons team deze actie zo snel kon uitrollen en dat we daarbij konden rekenen op de steun van enkele trouwe partners. In het bijzonder wil ik onze stiksters bedanken: met hun waardevolle expertise zijn ze sowieso een enorm belangrijke schakel, maar nu zijn ze echt het hart van ons bedrijf.”

Belgische modemerken lanceren initiatief om verenigingen te ondersteunen

De Belgische moderetailers JBC, Torfs, Brantano en ZEB hebben de handen ineengeslagen met online winkelplatform Trooper. Ze richtten het initiatief ‘Shop in je kot’ op, waarmee ze financiële steun verlenen aan Belgische verenigingen die met moeilijkheden kampen.

Om de verenigingen draaiende te kunnen blijven houden in deze coronatijd, en ook daarbuiten, is financiering nodig. Daarom sporen de bovengenoemde retailers consumenten aan om hun mode-aankopen via Trooper te doen. Deze, en zo’n 400 andere retailers in België, staan per aankoop 2 tot 5 procent van de opbrengst af aan Trooper, die het vervolgens uitkeert aan verenigingen. Uiteindelijk gaat een kwart van de commissie-inkomsten voor verenigingen naar Trooper om de werkingskosten te kunnen dekken. Lees het volledige bericht hier.

Hema verplaatst publicatie van jaarcijfers naar mei

Hema stelt de publicatie van zijn financiële jaarrapport uit tot mei, zo meldt het bedrijf in een bericht op haar website. Het is de eerste Nederlandse retailer die deze stap neemt als gevolg van de coronacrisis. “Het managen van deze crisis vraagt de volledige aandacht van de teams en het bestuur van Hema,” zo luidt het bericht. Het publiceren van de jaarcijfers heeft nu niet de prioriteit, zegt het bedrijf.

In België zijn de winkels van Hema gesloten, in Nederland zijn ze vooralsnog open.

H&M: Uitrusting voor ziekenhuizen, maar ook massaontslagen

Modeketen H&M heeft aangekondigd medische maskers, jassen en handschoenen te bieden aan ziekenhuizen in Europa om de tekorten aan te vullen. Dat meldt het bedrijf aan persbureau Reuters. “De EU heeft ons gevraagd om onze inkoopactiviteiten en logistieke capaciteiten in te zetten om voorraden te kopen, maar in deze dringende eerste fase zullen we de voorraden schenken,” aldus een woordvoerder van de retailer aan Reuters.

Tegelijkertijd lijdt H&M onder het coronavirus en de daarbij behorende winkelsluitingen. Bijna tweederde van alle winkels wereldwijd is momenteel gesloten, aldus H&M in een persbericht. Als gevolg hiervan heeft de keten besloten om tijdelijk tienduizenden werknemers te ontstaan, zo luidt het bericht. Daarnaast kondigde het bedrijf aan dat het vanwege de coronacrisis zijn dividendplannen heeft geannuleerd.

“We doen er in de H&M Group alles aan om de situatie met betrekking tot het coronavirus te beheersen. Ik hoop dat we zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen en al onze klanten kunnen verwelkomen in al onze 74 markten,” aldus CEO Helena Helmersson in het bericht.

Beeld: Brussel, door Tuur Tisseghem. Via Pexels.

Coronavirus
Creamoda
H&M
HEMA
Van de Velde