• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Goed weer zorgt voor omzetstijging Brantano

Goed weer zorgt voor omzetstijging Brantano

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De herpositionering van de Belgische Groep Brantano heeft een positieve invloed op de omzet. Goed weer en een nieuwe marketingcampagne droegen bij aan een totale omzet van €152,2 miljoen in het eerste half jaar van 2007. Het betekende een omzetstijging van 8,5 procent ten opzichte van de eerste zes maanden in 2006.

Vooral het goede voorjaarsweer leidde tot een stijging van de schoenenverkoop. Overigens werden, door het slechte weer in de maanden mei en juni de hoge verkoopcijfers van de eerste twee kwartalen naar beneden gedrukt. De nieuwe marketingcampagne -meer nadruk op het modeaspect- had ook een positieve invloed op de cijfers. Christine Vermeersch, Chief Financial Officer: "We zullen nooit een trendsetter zijn, we richten ons op het middenmarktsegment, op gezinnen. Zij willen de nieuwe trends eerst in magazines zien voordat ze het durven te kopen. Deze groep is kapitaalkrachtig, maar durft geen grote risico's te nemen."

De focus op mode betekent meer kleur en een meer creatieve vormgeving. Daarnaast wordt de collectie afgestemd op de trends in de kledingbranche. Vermeersch: "Klanten zijn opzoek naar een totale outfit. Ze willen bij elke outfit een ander paar schoenen. We volgen de trends op kledingebied, zodat de klant makkelijker kan combineren. Ook van invloed op de omzet was de start van de uitverkoop. Deze begon dit jaar op 30 juni, terwijl het normaal gesproken pas in juli van start gaat.

Het grootste deel van de omzet is behaald in het Verenigd Koninkrijk (inclusief het Midden Oosten): 80,2 miljoen. In België (inclusief Luxemburg) was de omzet 71,9 miljoen. Dat betekende een omzetstijging van 4,3 procent. De like-for-like omzetgroei (omzet in de winkels die meer dan 12 maanden open zijn) was 3,9 procent.

In Groot-Brittannië wordt Brantano gepositioneerd als nationale retailer. Alle winkels zijn naar een uniforme standaard omgebouwd. Daarnaast zijn er verschillende opleidingen voor de scholing van het personeel georganiseerd. Brantano probeert met deze veranderingen duidelijk te maken dat het bedrijf zich op het middensegment richt. Momenteel zijn er 146 winkels in Groot-Brittannië. Naast een opening, werden daar ook twee winkels gesloten. In de tweede helft van 2007 zijn nog drie openingen gepland. In België zijn drie nieuwe winkels geopend en is de winkel in Lokeren -vorig jaar verwoest door een brand- heropend. Voor het hele jaar 2007 wordt verwacht dat de total omzet 300 tot 310 miljoen euro zal zijn.

Brantano