• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Expansie textielketen gaat sneller dan verwacht

Expansie textielketen gaat sneller dan verwacht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Zeeman wil 1500 zaken in Europa

Zeeman zet zijn opmars in Europa onverdroten voort. Met de opening van twee textielwinkels per week, wordt het streven - 1000 filialen in 2007 - met gemak gehaald. Algemeen directeur Paul Schouwenaar zinspeelde gisteren op alweer een nieuwe doelstelling: 1500 winkels. Momenteel staat de teller op 628.

In Spanje, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken laat de discounter onderzoeken of de consument zit te wachten op Zeeman-onderbroekjes van één piek of kinderspijkerbroeken van een tientje. ,,In 2002 moet daarover meer duidelijkheid zijn'', meldde Schouwenaar gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers in het allesbehalve Zeeman-achtige Hilton-hotel in Amsterdam. ,,Maar die 1500 winkels kunnen we al neerzetten in de landen waar we nu aanwezig zijn: Duitsland, België, Frankrijk en uiteraard Nederland.'' Alleen al in Noord-Frankrijk hoopt Zeeman tussen nu en vijf jaar zo'n 150 zaken te openen.

Vier Zeeman-werknemers van de afdeling onroerend goed rijden continu Europa rond, op zoek naar geschikte locaties. Niet de duurste natuurlijk (de zogenoemde A1-locaties), maar plekken die daar tegenaan liggen. ,,Als zij dit jaar zo doorgaan, kunnen we onze Europese expansie versnellen. Al vraagt dat ook heel veel van de rest van onze organisatie.''

Het concern, voor 80 procent eigendom van de inmiddels gepensioneerde oprichter Jan Zeeman, wil de grootste kledingdiscounter van Europa worden: ,,Nu zijn we nog nummer drie, achter het Zwitserse Vögele en de Duitse keten Kik.'' Zeeman ontving vorig jaar 38 miljoen bezoekers, twee miljoen meer dan in 1999. Thuismarkt Nederland - met als grootste concurrenten Hema en Wibra - bezorgde Zeeman 68 procent van de totale groepsomzet.

Duitsland is de belangrijkste buitenlandse markt (17 procent van de omzet). Een markt waar zich ook de meeste problemen voordoen: ,,De concurrentie bij onze oosterburen is enorm, waardoor onze winstmarges daar laag zijn'', erkent Schouwenaar. Erger nog: de Duitse winkels draaien precies quitte en dat is niet echt de bedoeling. De omzet daalde in 2000 zelfs, evenals de hele Duitse textielmarkt, met 4 procent.

Toch gaat Zeeman door in Duitsland. De tactiek is duidelijk: niet hier en daar een filiaal, maar in één grote stad meerdere winkels. Zoals in Berlijn, waar in oktober 2000 zeven Zeeman-winkels werden geopend op één dag. Huis-aan-huis werden folders verspreid, op de lokale tv- en radiozenders verschenen Zeeman-commercials. Als klap op de vuurpijl een ludieke maar doeltreffende actie: 30 Zeeman-vrachtwagens - fel blauw en geel-gekleurd - die een dag lang kriskras de stad rondreden.

De Zeeman-winkels hebben een slecht tweede halfjaar achter de rug. Reden: een najaar van 2000 dat niet regenachtig en winderig, maar mooi was. De nettowinst over heel het jaar kon desondanks met 3,6 procent stijgen tot euro;14,2 miljoen (f31 miljoen). De uitbreiding - in 2000 kwamen er 64 winkels bij, 15 meer dan verwacht - is een motor achter de omzetgroei van 6 procent tot euro;304 miljoen (f670 miljoen). Afgelopen jaar heeft Zeeman euro;12 miljoen geïnvesteerd in nieuwe winkels en in het automatiseren van het eigen distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. Dit jaar geeft het bedrijf euro;14 miljoen uit.

Zeeman