Een ‘future forward stoffenwinkel’: Zo pakken ze het bij Bakermat aan
bezig met laden...
Waar vind je tegenwoordig nog een écht goede stoffenwinkel? Vanaf 22 september in ieder geval in Antwerpen. Daar opende Bakermat - een stoffenwinkel, maar ook een material agency én op een later moment krijgt het zelfs een digitale stoffenbibliotheek. “We willen een gat vullen dat er momenteel is in de transitie van fysiek naar digitaal materiaal.” Hoe dit precies zit leggen oprichters Cedric Jacquemyn en Quinten Schaap uit aan FashionUnited.
Voor wie in de mode-industrie werkt zal het moeilijk zijn om niet enthousiast te raken over Bakermat. Allereerst is er de fysieke locatie van Bakermat - de stoffenwinkel. In deze winkel zijn materialen te vinden van fabrikanten verspreid over de wereld. Het doel van deze fysieke hub is te tonen welke materialen allemaal beschikbaar zijn, maar ook jonge ontwerpers te helpen deze stoffen te ontdekken en leren te werken met de materialen. “We willen laten zien: ‘Deze technieken zijn er en deze mensen gebruiken ze nog.’ Via de winkel kunnen jonge makers nu deze materialen leren kennen.”
Denk bijvoorbeeld aan selvedge denim uit Japan, handgeweven stoffen uit India maar ook linnen uit België en zijde uit Italië. Bij elk materiaal zal er compleet transparant gecommuniceerd worden over de productiemethoden, waar het vandaan komt, etc.
Bakermat is stoffenwinkel, materiaal agentschap én digitaal textielarchief in één
Bakermat biedt een gecureerde selectie materialen. Bij het cureren komen diverse aspecten om de hoek kijken. Allereerst ‘duurzaamheid’, al houden Schaap en Jacquemyn niet per se van het woord. “Wat kwalitatief is én binnen Europa te vinden is, wordt gesourced binnen Europa. Maar waar we buiten Europa voor gaan is bijvoorbeeld selvedge denim in Japan. Of een jerseystof gemaakt op vintage Japanse machines die je nergens anders vindt. Dat moet gewoon uit Japan komen. De handgeweven stoffen komen uit India, want handweverijen bestaan niet meer in Europa,” aldus Jacquemyn. “Het selectieproces is wel zo opgebouwd dat we alleen buiten Europa gaan als de technieken belangrijk genoeg zijn om terug in Europa te brengen.”
Het kiezen voor handgeweven stoffen doen de twee bijvoorbeeld ook omdat ze een ambacht in leven willen houden en willen preserveren. Het bieden van deze stoffen ondersteunt ook een gemeenschap in bijvoorbeeld India die de materialen maakt. Ten derde kijken Schaap en Jacquemyn ook naar ‘future forward’ materialen, zoals stoffen met gerecycleerde elementen. “De selectie is een balans tussen erfgoed, handgemaakte dingen en future forward.”
Bakermat biedt dus een breed assortiment materialen. “We willen iedereen de toegang geven tot deze materialen.” Als jonge ontwerper kan het namelijk moeilijk zijn om in contact te komen met fabrikanten voor specifieke stoffen. Buiten het aanbieden van stoffen in de winkel, helpt Bakermat nog net een stapje verder. Zo is Bakermat ook een materiaal agentschap. “We werken op consultancy basis. We helpen iedereen, ontwerpers, modebedrijven, noem het maar, die naar ons toekomt met de vraag: ‘Hé, we zijn bezig met deze collectie, we zijn op zoek naar dit en dit is onze ideologie als bedrijf zijnde en waar we voor staan,” zo vertelt Schaap. “Omdat we al zo’n uitgebreid archief hebben in stoffen, kunnen we een klant makkelijker adviseren welke partijen interessant zijn. Op die manier willen we verbanden leggen tussen de huidige industrie, om iedereen een stap vooruit te helpen.” Schaap en Jacquemyn hebben al contacten met de fabrikanten en kunnen dus snel schakelen. “Wij zijn een soort tussenstap.” Vaak willen fabrikanten wel meewerken, maar hebben ze geen tijd voor alle aanvragen. Hiermee ontzorgt Bakermat de ontwerpers, maar ook de fabrikanten.
Antwerpen krijgt met Bakermat een ‘future forward stoffenwinkel’
Om nog een stap verder te gaan en een volledig ecosysteem te creëren, zal dit najaar ook een digital library worden gelanceerd. Dit houdt in dat alle stoffen gedigitaliseerd zijn naar een format dat gebruikt kan worden bij digitaal ontwerp. Hierdoor zijn alle eigenschappen meteen verwerkt. “Bij digitaal ontwerp vinden mensen soms 3D-texturen online en gebruiken deze in het CAD-programma. Dan vinden ze een textuur voor een 490 gram gekookte wol en zijn ze tevreden over het ontworpen item, maar moeten ze daarna die stof nog ergens fysiek zien te vinden,” legt Schaap uit. “Als je dan wil switchen van je virtuele creatieproces naar fysiek realisatieproces, dan is er een probleem, want je hebt een stof gekozen die je van het internet hebt geplukt.” Wanneer je wisselt van stof verandert de valling van de stof en de patroondelen moeten dan aangepast worden. “Anders krijg je rare vormen.” Dus meteen ontwerpen met de digitale informatie van de fysieke stof die je bij Bakermat kunt halen, heeft zijn voordelen.
De toegang tot de digitale informatie van de stoffen die Bakermat verkoopt zal via een subscription based platform gaan. Een bijkomend voordeel aan de digitale textielstructuren is dat op het moment dat een ontwerper tevreden is met zijn digitale ontwerp, deze de stoffen direct kan bestellen via de webshop van Bakermat.
Het is moeilijk om na een gesprek met de twee ontwerpers en ondernemers Bakermat niet te gaan zien als een textielwalhalla in Antwerpen. “We willen dat een stofkeuze een bewuste keuze wordt, niet alleen een esthetische keuze.”