• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Dit zijn de drie meest ethische modebedrijven van 2016

Dit zijn de drie meest ethische modebedrijven van 2016

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Brits warenhuis Marks & Spencer, Zweedse modeketen H&M en Amerikaans jeansmerk Levi Strauss & Co. zijn door het Ethisphere Institute, een onafhankelijk onderzoekscentrum dat is gericht op bedrijfsethiek, uitgeroepen tot de drie meest ethische modebedrijven van 2016. Dat heeft het instituut afgelopen week bekendgemaakt.

Het Ethisphere Institute huldigt bedrijven die uitblinken op drie gebieden, namelijk het bevorderen van ethische bedrijfsnormen en interne praktijken, zorgen dat managers en medewerkers ethische keuzes maken en het vormgeven van toekomstige industriële normen. De lijst van 2016 markeert het tienjarig bestaan van Ethisphere en bevat in totaal 131 bedrijven die 45 sectoren vertegenwoordigen, waaronder financiën, gezondheid, telecommunicatie en dus ook mode. De geëerde bedrijven zijn verspreid over 21 verschillende landen en 5 continenten.

”Het Ethisphere Institute heeft afgelopen tien jaar bedrijven die leiderschap tonen op het gebied van burgerschap, integriteit en transparantie beoordeeld en benoemd tot ‘s werelds meest ethische bedrijven,” zegt Timothy Erblich, CEO van Ethisphere, in een verklaring. “Het is spannend om de resultaten van onze gezamenlijke inspanningen voor betere bedrijfsnormen te zien, net als de manieren waarop dit gedrag de menselijke conditie beïnvloedt en verbetert. Bedrijven vertrouwen op Ethisphere om de bedrijfsnormen voortdurend te meten en verbeteren. Degenen die leiderschap tonen op de eerdergenoemde gebieden, creëren meer waarde voor hun investeerders, gemeenschappen, klanten en medewerkers, waardoor een duurzaam zakelijk voordeel ontstaat,” legt Erblich uit.

Marks & Spencer, H&M en Levi Strauss & Co. meest ethische modebedrijven ter wereld

Marks & Spencer is dit jaar voor de achtste keer uitgeroepen tot één van ‘s werelds meest ethische bedrijven. Voor fast fashion retailer H&M is dit de zesde keer en Levi’s heeft tot nu toe drie maal op de lijst gestaan.

”We zijn erg trots dat H&M is benoemd tot één van de meest ethische bedrijven ter wereld,” meldt Anna Gedda, head of sustainability van H&M, in een reactie op de bekendmaking van de lijst. “Dat we voor de zesde keer op de lijst van Ethisphere staan, toont aan dat we ons inzetten voor ethische normen en praktijken. We zullen onze inspanningen voortzetten om de mode-industrie naar een duurzame toekomst te leiden, waarin de ethische en duurzame normen een voorwaarde zijn voor succes.”

De beoordeling van ethische bedrijven is gebaseerd op Ethisphere’s ‘Ethics Quotient’ kader, dat over de jaren heen is ontwikkeld om de prestaties van bedrijven op een objectieve en consistente manier na te gaan. De scores worden gegenereerd uit vijf categorieën, namelijk ethiek, reputatie, leiderschap en innovatie, het bestuur en zakelijke verantwoordelijkheid. “Ethisphere zal zich blijven richten op het creëren van standaarden, mede door een directe relatie tussen integriteit en prestaties in ondernemerschap,” zo meldt het bedrijf in een verklaring.

Marks & Spencer, H&M en Levi’s zijn niet de enige modebedrijven die ooit op de lijst hebben gestaan. Eerder werden Gap, Timberland, Patagonia, Adidas, New Balance en Nike al benoemd tot meest ethische modebedrijven ter wereld.

Beeld: H&M, Marks & Spencer


H&M
Levi's
Marks & Spencer