Diesel wint rechtszaak om online verkoop van namaakproducten

Modelabel Diesel heeft een rechtszaak gewonnen dat het merk had aangespannen tegen zogenaamde cybersquatters waar namaakproducten onder de naam Diesel werden verkocht. In totaal had Diesel de negen eigenaren van 83 websites aangeklaagd die zich schuldig hadden gemaakt aan de illegale verkoop, waarna de rechtbank in New York het bedrijf een schadevergoeding van 2 miljoen dollar (1,84 miljoen euro) toekende.

”Dit is weer een grote slag die we gewonnen hebben, maar het is niet het einde van de oorlog,” stelde Diesel-oprichter Renzo Rosso. Volgens Rosso zitten er veel voordelen aan het verkopen via een webshop, maar hij benadrukt dat dit ook gepaard gaat met risico’s. “Het kost voortdurende inspanning om de aanvallen tegen te gaan, en elke dag is er een nieuwe uitdaging - maar we zijn dit ons merk en onze klanten verschuldigd.”

Diesel heeft een speciaal team in het leven geroepen dat zich bezighoudt met het opsporen van personen die onrechtmatig gebruikmaken van het Diesel-handelsmerk. In totaal zijn in deze zaak duizenden replica’s verkocht, wat volgens Diesel heeft geleid tot een beschadiging van zijn reputatie. Daarnaast profileerden de websites zich als authentieke Diesel-verkooppunten, terwijl dit niet het geval was.

De rechtbank heeft de aangeklaagden een verbod opgelegd om de illegale activiteiten voort te zetten. Alle voorraden die zij nog in hun bezit hebben, moeten worden overgedragen aan Diesel om te worden vernietigd. Daarnaast moeten de domeinnamen worden verwijderd. “We zullen blijven vechten om ons merk te beschermen door gebruik te maken van state-of the art technologieën, en we hopen dat deze overwinning een voorbeeld zal zijn voor andere merken: we kunnen geen tolerantie hebben jegens fraudeurs – online en offline,” aldus Rosso.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN