Nike stort zich op consumentenelektronica. In haar wil om in contact te komen met de internet-gekke en op hebbedingetjes gerichte Generatie Y-jongeren, betreedt het sportmerk Nike een geheel nieuw terrein: elektronica. De producent van sportkleding en sportartikelen kondigde begin mei aan te komen met een eigen lijn elektronica-producten, volledig gericht op sportieve consumenten. Om jongeren aan te spreken wordt het systeem volledig geïntegreerd met de website van Nike. Deze website wordt uitgebreid met muziek en tips voor bijvoorbeeld looptraining, die de gebruiker kan downloaden op de digitale walkman van Nike. Dieptepunt Het project wordt uitgevoerd door de Nike.com-divisie van het bedrijf in samenwerking met de nieuwe Techlab-afdeling die verantwoordelijk wordt voor het ontwerp van de nieuwe lijn producten. Beide onderdelen van Nike bestaan nog maar kort en zijn door bestuursvoorzitter Phil Knight ontwikkeld om het sportmerk nieuw leven in te blazen. De nieuwste generatie jongeren laat Nike op dit moment links liggen. De verkopen van Nike-schoenen en kleding bereikten in 1997 een dieptepunt omdat Amerikaanse consumenten zich druk maakten over de werkomstandigheden in de Aziatische fabrieken van Nike. Tegelijkertijd richtten jongeren zich steeds meer op alternatieve merken zoals Skechers, Vans, producenten van modieuze skaterschoenen. Uitstraling Nike hoopt nu dat een versterkte aanwezigheid op het internet en een reputatie als elektronisch vernieuwer de uitstraling van het bedrijf bij jongeren weer naar een hoogtepunt zullen stuwen. Gedurende de jaren tachtig en het grootste deel van de jaren negentig was Nike het meest populaire sportmerk ter wereld, met de swoosh als haar bekende logo. 'De sleutel is om de uitstraling die Nike toen had over te brengen op een nieuwe generatie jongeren', zegt Clare Hamill, vice president van Nike Equipment. Vanaf juli ligt het eerste product in de nieuwe lijn, de Nike Personal Sport Audio, in de winkels. Dit is een digitale audio-speler die onder meer mp3-bestanden kan afspelen. Vier andere producten, waaronder twee nieuwe Nike Triax-horloges, komen in de herfst op de markt. Het unieke van deze horloges is dat eentje de snelheid en afstand voor hardlopers berekent, de andere houdt de hartslag in de gaten. Daarnaast bevatten de horloges een kompas, een hoogtemeter en een walkie-talkie. Alle producten dragen de kenmerkende swoosh en de naam van Nike. De producten zullen zowel via elektronicazaken, als via sportwinkels en de website van Nike worden verkocht. Draagbare computers Het is niet de eerste keer dat Nike probeert een nieuwe markt te betreden. Een paar jaar geleden werd in samenwerking met het bedrijf Mead een lijn aan draagbare computers op de markt gezet. Dat mislukte toen. De markt voor consumentenelektronica wordt ook gekenmerkt door een keiharde concurrentiestrijd en een voortdurende prijzenslag. Het is dan ook de vraag of het deze keer wel gaat lukken.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN