• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Bestseller blijft groeien

Bestseller blijft groeien

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een zwak begin van het financiële jaar was het gevolg van groei van de wereldwijd leverende Deense modegigant Bestseller. De firma neemt de benodigde maatregelen zodat het bedrijf de positieve ontwikkeling wederom stabiliseert. Het Jaarrapport 2002-2003 van het Deense Bestseller is onlangs gepresenteerd en omvat de periode 31 juli 2002 tot en met augustus 2003. Nederland toont zich in het rapport goed voor een vierde plaats in de landen van topverkopen.

 

Eigen stijl en uitstraling Bestsellers modemerken zijn: Vero Moda, tdk, PH Industries, Phink ONLY, Name IT/Newborn, Vila, Pieces, Object, Selected en Jack & Jones. Ieder merk wordt bijna over de gehele wereld verkocht, elk merk heeft zijn eigen stijl en uitstraling en neemt een eigen positie in binnen de consumentenmarkt.

De jaarcijfers zijn gepresenteerd op de jaarlijkse algemene vergadering voor aandeelhouders en is geschreven in overeenstemming met de Deense financiële richtlijnen. Volgens de opstellers geeft het rapport een helder en duidelijk beeld van Bestsellers activa en passiva, financiële positie en resultaten.

Netto verkoopresultaten Denemarken, Noorwegen en Duitsland behoren tot de toplanden met verkoopresultaten boven de honderd miljoen euro netto. Nederland en Zweden volgen direct daarop met een netto verkoop van respectievelijk bijna en meer dan negentig miljoen euro. Spanje richt zich minder op de noordelijke ontwerpen, maar is toch nog goed voor een slordige ruime E 65 miljoen. Modeminnend Midden-Oosten leverde een bijdrage van bijna zes miljoen euro aan Bestsellers financiële balans en Polen mag een ontginningsland genoemd worden met bijna 2,5 duizend miljoen netto verkoopresultaten.

Traditie van positieve ontwikkeling Oprichter Troels Holch Povlsen en mededirectielid Anders Holch Povlsen lieten zich positief uit over de resultaten. "Bestseller zet de 28-jarige traditie voort van positieve ontwikkeling met de beste financiële ontwikkeling tot dusver,"aldus hun reactie op het jaarrapport. Zonder dat er nieuwe afzetgebieden zijn bij gekomen, is Bestsellers omzet gestegen met 700 miljoen DKK (1 DKK is E 0,14) naar 5.1 biljoen DKK, een stijging van 17%. Iets meer dan negentig procent van de omzet is buiten de Deense grenzen gegenereerd. Na het afdragen van de vereiste belasting aan de Deense staatskas heeft Besteller op de laatste dag van het Jaaroverzicht, op 31 juli 2003, een kapitaal van 3.402 miljoen DKK kunnen noteren.

Vermeerdering personeelsleden Een waardevol element dat heeft bijgedragen tot het positieve resultaat, meent de directie, zijn de 1300 personeelsleden in het thuisland die actief zijn voor Bestseller en de 7200 wereldwijd. De gehanteerde krachtige en gezonde bedrijfsvoering heeft geresulteerd in een vermeerdering van het aantal medewerkers en een verhoogde winstmarge. Het laatste jaar zijn 300 winkels toegevoegd waarbij het totaal nu zit op 1350 winkels verspreid over 25 landen inclusief China. Bestseller is in 1975 van start gegaan met een enkele winkel in Ringkøbing. Vanuit deze Deense plaats is Bestseller uitgegroeid tot één van de grootste kledingleveranciers van de wereld. Zonder daarbij de principes uit het eerste uur uit het oog te verliezen. Het bedrijf vindt mensen nog altijd belangrijker dan omzet en winst. Het bedrijf gelooft in: Eén Wereld - Eén Filosofie -

Eén Familie. De formule van oprichter Troels Holch Povlsen was in '75 modieuze kleding verkopen voor een redelijke prijs. En dat is nog steeds het uitgangspunt van de internationale mode leverancier. Ook al werken er vandaag de dag 8500 mensen verspreid over 25 landen. Bestseller hanteert het principe liever sterk te staan in 25 landen, dan genoegen nemen met een zwakkere positie in veertig landen. Vandaag de dag zijn er 1350 eigen-merken-winkels en achtduizend zelfstandige ondernemers die één van de Bestseller-merken in de winkel heeft liggen, of meer. In winkels die zich hebben verspreid over Scandinavië, via het Midden-Oosten tot in China.

Bestseller