• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Belangstelling CPD daalt; koerswijziging noodzakelijk

Belangstelling CPD daalt; koerswijziging noodzakelijk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

'Die Messe ist tot' en 'Kronen von Thron erstossen' kopten de lokale kranten in Düsseldorf dinsdagochtend op de derde en laatste dag van de modevakbeurs cpd. Economische malaise, tropische temperaturen en de zomervakantie, het zijn allemaal factoren die hebben bijgedragen tot een afname van ruim 5% van het aantal bezoekers aan de beurs. Ongeveer 55.000 modeprofessionals kwamen afgelopen weekend naar Düsseldorf en 1/3 van hen was uit het buitenland afkomstig. In augustus vorig jaar trok de vakbeurs nog meer dan 60.000 belangstellenden. Ook het aantal exposanten was afgenomen, van 2.000 vorig jaar tot 1.900 nu.

Walter Kronen, directeur Igedo Company dat de cpd woman·man organiseert, laat in een reactie op bovengenoemde krantenkoppen weinig verrassend weten dat hij het daarmee niet eens is. "In de pers overheerst het gevoel dat de vakbeurzen hun langste tijd hebben gehad. Ik moest daar hard om lachen. Als dat zo zou zijn dan kon ik met vakantie!"

Feit blijft dat de groei bij modevakbeurzen deze zomer eruit is. Namens de exposanten op de cpd zegt K. Brinkman, directeur vakhandel Duitsland: "Er moet nu iets ondernomen worden om de toekomst van de beurs veilig te stellen en te zorgen dat de cpd de standaard blijft voor modeondernemers. Hoewel het binnenlands bezoek is gedaald, werd dit gecompenseerd door een stijging van het aantal bezoekers uit het buitenland vooral uit Oost-Europa. Ten einde het bezoek stabiel te houden, moet de volgende editie nog internationaler worden."

D. Jacobs, BTE, vertegenwoordigt de inkopers en noemt het 'zorgwekkend' dat een belangrijk deel van hen de reis naar Düsseldorf niet meer maakt. "Zowel de interesse als de betrokkenheid bij deze Duitse beurs neemt af." Jacobs verwijt daarnaast de fabrikanten en leveranciers dat zij onvoldoende geïnformeerd zijn en te weinig ondernemen om teruglopende omzetten en oplopende kosten te drukken. "Voor de toekomst is het van belang om onder andere EDI (Electronic Data Interchange, red.) verder uit te bouwen. Het 'never-out-of-stock-systeem' is van groot belang."

De organisatie van de Duitse vakbeurs zet in ieder geval het beste beentje voort om de cpd interessant te houden. Kronen: "Het is onjuist dat de beurs iedere keer hetzelfde zou zijn. De modebranche is juist steeds op zoek naar nieuwe thema's." Deze editie werd o.a de cpd-sport geïntroduceerd. "Sportkleding heeft niets meer met sport en alles met mode te maken." Desondanks konden bezoekers op de beursvloer van cpd-sport ieder uur een aerobics- of yogales volgen en gebruik maken van daar opgestelde fitnessapparatuur. Cpd-sport moet een gat vullen in het huidige beursaanbod en de organisatie van de beurs verwacht dat dit onderdeel een belangrijke aantrekkingskracht zal uitoefenen bij de volgende (winter)editie.

Voor Düsseldorf is de cpd van groot belang zeker nu de stad de hete adem van Berlijn (met de trendy vakbeurs Bread & Butter, red.) in de nek voelt. Kronen: "Berlijn heeft meer te bieden op het gebied van hotels en uitgaansgelegenheden, daarom is die stad voor bezoekers interessanter." De organisatie benadrukt echter dat Düsseldorf in de vakbeurs blijft investeren en dat er geen plannen zijn om die stad te verlaten. Ondanks de geconstateerde terugloop van de markt is de organisatie eensgezind en heeft goede hoop voor de toekomst.

De volgende editie van de cpd in Düsseldorf is van 1 t/m 3 februari 2004.

CPD