• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Barts breidt uit naar swimwear

Barts breidt uit naar swimwear

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |CEO INTERVIEW

Zes jaar geleden herintroduceerde Barts een zomercollectie, maar nu was het tijd voor een volledige swimwear collectie. “Het is organisch zo ontwikkeld,” vertelt oprichter Bart Koene tijdens een interview met FashionUnited op het Amsterdamse hoofdkantoor van het merk. Kelly Wieck, hoofdontwerpster van de collectie en vrouw van Bart, is van mening dat het altijd al wel op de achtergrond speelde bij het merk. In de zomer van 2019 is het dan eindelijk zover.

Wat veel mensen niet weten is dat Koene zijn carrière in de mode ooit begon als verkoper van zwembroeken en accessoires op het strand van Saint-Tropez. Hij keert met de lancering van swimwear als het ware terug naar zijn roots. “De vraag voor swimwear werd ons niet opgelegd, het kwam van binnenuit,” vertelt Koene tijdens een zonovergoten interview. “Zoals het bedrijf, is dit ook heel organisch gegroeid.” Het bedrijf kwam in contact met meerdere experts op het gebied van lingerie en swimwear en de kans voor de collectie deed zich voor. Met de uitbreiding van het assortiment van Barts hoopt het merk ook in de zomer een waardevolle en kwalitatieve toevoeging te zijn in de garderobe van consumenten.

Het idee voor swimwear door Barts kon rekenen op verbaasde reacties, zo vertelt Koene. De eerste associatie die mensen hebben is vaak met mutsen en wintergear. Ook het icoontje in het logo van het merk doet velen denken aan een ijsster, terwijl het volgens Wieck en Koene ook kan staan voor een zon of een bloem. Omdat de associatie met winter zo sterk is, was de eerste discussie dan ook over de naam van de lijn, zo vertelt Wieck. Verschillende namen passeerden de revue, maar uiteindelijk werd toch gekozen voor Barts. “Die naam heeft al het vertrouwen van het publiek,” zo vertelt Wieck. “Ze hebben een positieve associatie, alhoewel het een winter associatie is,” vult Koene aan. Daarom is het logo nu aangepast om het volwassener en ‘all year round’ te maken.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Met swimwear wil Barts ook in de zomer een aanvulling zijn

Dus hoe zorg je er verder voor dat een swimwear lijn herkenbaar wordt als een lijn van Barts? “Door de kwaliteit en de prints,” antwoorden Koene en Wieck. “Het is alles dat mensen gewend zijn van ons [op het gebied van kwaliteit en ontwerp, red.],” vult Koene aan. De zomercollectie sluit bijvoorbeeld aan met de nieuwe swimwear collectie door de prints, ontwikkeld door Barts, te gebruiken in hoeden en tassen. “Wij hebben het idee dat dit elkaar ontzettend gaat versterken,” aldus de oprichter.

De nieuwe lijn biedt opties voor vrouwen, mannen en kinderen. Barts heeft vooral gelet op het feit dat er aanbod moet zijn voor iedereen. Zo is de swimwear collectie voor vrouwen ingericht met een basiscollectie met basic fits en effen kleuren en is verder aangevuld met eigen prints en diverse soorten bikini’s, badpakken, kaftans en swimwear met mouwtjes. Bij elk ontwerp is gelet op de juiste fit door bijvoorbeeld beugels toe te voegen, maar ook padding bij de badpakken zodat de tepels niet zichtbaar zijn en zelfs corrigerend. “Iedereen een comfortabel, sexy gevoel geven - ongeacht figuur - staat bij mij voorop,” vertelt Wieck.

Natuurlijk zijn de mannen en kinderen niet vergeten in de nieuwe swimwear collectie van Barts. Het aandeel van zwembroeken is echter wel kleiner dan het aanbod voor de dames. “We beginnen heel simpel met goede kwaliteit en goede prints”. “Mannen zijn wat praktischer, die kopen een nieuwe zwembroek als de oude van hun afvalt,” grapt Koene. “Dat is in de winter ook zo, daar is de vrouwencollectie ook groter dan de mannencollectie. Voor vrouwen is het dan meer een modestatement.” Met de nieuwe swimwear collectie richt Barts zich op het middensegment en meer op de volwassen vrouw en man. De prijzen vallen tussen de 49 en 89 euro. De collectie zal in de Benelux, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Zwitserland te vinden zijn bij 2500 tot 3500 retailers.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Swimwear moet Barts hele jaar door beter in balans brengen

De swimwear collectie mag dan organisch ontstaan zijn, maar hoe past het in de strategie van Barts? “Op dit moment maken we veruit de meeste omzet in de winter, zo’n 90 procent van het totaal.” Met de lancering van zwemkleding hoopt Koene dit naar meer dan 30 procent in de zomer te trekken. “Zo komt het meer in balans.” De balans zal wat minder te zien zijn in de eigen winkels van Barts. Koene vertelt dat hij op dit moment verwacht niet de zwemkleding daar te gaan voeren. “Dat komt omdat de accessoires die we nu hebben in de Europese winkels impulsaankopen kunnen zijn. Die kun je zo meenemen. Met zwemkleding is dat toch minder,” aldus Koene. Wieck voegt snel lachend toe dat zij zeker wel bikini’s koopt als impulsaankoop.

Als het aan Wieck en Koene ligt is de eerste zwemkleding collectie een voorproefje voor wat nog komen gaat. “Als er zo enthousiast gereageerd wordt zoals nu de eerste reacties zijn, dan komt het wel goed,” aldus Koene. Wieck wil de collectie nog uitbreiden naar speciale ontwerpen voor pubers, maar ook bij de mannencollectie ziet ze ruimte voor uitbreiding. Koene zelf ziet nog ruimte om de collectie uit te breiden naar verschillende stijlen zodat dit past bij diverse nationaliteiten in Europa. Genoeg dromen voor de toekomst om verder mee te gaan, zo blijkt wel uit het gesprek met Koene en Wieck. “Maar ook dat zal zich vast op een organische manier verder ontwikkelen.”

Beeld: Barts

BARTS
Swimwear