• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Ambitieuze plannen bij Mexx

Ambitieuze plannen bij Mexx

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De verbouwing van het nieuwe 'Design Center' van Mexx in Amsterdam is bijna afgerond en het personeel is er al ingetrokken. Alleen aan de schuifdeuren wordt nog gesleuteld en de tuin ligt er wat sjofel bij, maar verder heeft de Nederlandse dochter van het Amerikaanse Liz Claiborne-concern in het oude Nissan-hoofdkantoor aan de A4 een waardig onderkomen gevonden. Dat was hard nodig aangezien het Mexx hoofdkantoor in Voorschoten te klein werd en dit groene dorp onder de rook van Leiden weinig aantrekkingskracht uitoefende op het jonge buitenlandse ontwerptalent dat het bedrijf wil rekruteren. Het nieuwe Mexx gebouw is het decor van een ambitieus expansieplan dat voor de komende jaren op stapel staat, met als doel om binnen 3 tot 4 jaar een van de grootste kledingbedrijven te worden binnen Europa. In Amsterdam zal namelijk niet alleen Mexx worden ontwikkeld, ook andere Claiborne merken - zoals Lucky Brand Jeans, Enyce, Ellen Tracy en het Liz Claiborne-label zelf - gaan hiervandaan Europa veroveren. Daarnaast maakt men er geen geheim van op korte termijn diverse acquisities te willen doen. Volgens CEO Rattan Chadha kijkt men hiervoor naar familiebedrijven met een minimumomzet van €100 miljoen, die zich concentreren op de binnenlandse markt en een partner zoeken om internationaal uit te breiden. De omschakeling van een monobrand bedrijf naar een multibrand organisatie is de belangrijkste verandering sinds de overname van Mexx door Liz Claiborne in 2001. Waarbij de groei van de genoemde merken vooral 'organisch' verloopt en zoveel mogelijk gebruik zal worden gemaakt van de infrastructuur die Mexx hier al heeft liggen. Enyce wordt in juli op de Bread and Butter vakbeurs in Berlijn geïntroduceerd en zal voornamelijk via de groothandel zijn weg vinden naar het publiek. Het luxueuze damesmerk Ellen Tracy start in augustus met shop-in-shops in de El Corte Ingles' warenhuizen in Madrid en Lissabon. In september opent vervolgens de eerste winkel van Lucky Brand Jeans, een merk dat naast een G-Star en Replay wordt gepositioneerd, zijn deuren in Antwerpen. En de Europese lancering van het moderne maar klassieke lifestylemerk Liz Claiborne volgt in het voorjaar van 2005. Eerst in warenhuizen en later mogelijk ook met eigen winkels. Daartoe wordt de collectie aangepast aan de Europese smaak om de concurrentie aan te gaan met Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Zo zijn de broekspijpen langer om de hooggehakte Europesen te bekoren en vallen de broeken hier iets lager op de heup dan Amerikaanse vrouwen zouden dragen. Genoeg te melden dus tijdens te persconferentie die deze week werd belegd. Voor Mexx is een "nieuw tijdperk" aangebroken. Van groot belang blijft dat het bedrijf alleen achterin de winkel de onderlinge relatie van de verschillende merken exploiteert. Naar buiten toe behoudt ieder label de eigen uitstraling en cultuur. Ondertussen wordt ook aan Mexx gewerkt en gaan de belangrijkste lijnen, Mexx Women en Mexx Men, over naar zes leveringen per jaar, waarmee de snelheid naar de markt aanmerkelijk wordt vergroot. Om het verhaal compleet te maken wordt het succes van het sieradenmerk Monet binnenkort uitgebreid met de opening van eigen winkels. Niet voor niets noemt Chadha de situatie sinds de overname van 2001 een "win-win situatie voor alle partijen".

Mexx