• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Agressiecursus Sacha

Agressiecursus Sacha

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Schoenenketen Sacha bindt de strijd aan met agressieve klanten. Om de medewerkers weerbaarder te maken, krijgen ze voor het einde van komend jaar alle 365 een training 'omgaan met agressie.'

Winkelcriminaliteit is een groeiend probleem van retailers. Uit onderzoek van het Platform Detailhandel Nederland blijkt dat het geweld jegens winkelpersoneel dit jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar met zes procent is toegenomen. De schade voor de detailhandel bedraagt jaarlijks naar schatting 1 miljard euro. ”Geweld en agressie in de winkel nemen steeds meer toe”, zegt Marlies Martens, P&O-medewerker bij Sacha. ”Uit cijfers blijkt dat in 2005 zestig procent van de kleinere winkeliers werd overvallen. In 2004 was dat 35 procent. Medewerkers bij Sacha kregen vooral te maken met lichte vormen van agressie. Deze vormen, zoals het uitschelden of manipuleren van de medewerker lijken misschien niet ernstig, maar het kan erg kwetsend en beschadigend zijn, met alle gevolgen van dien”, aldus Marlies Martens. Het probleem doet zich volgens haar niet alleen voor in de grote steden. Ook het personeel in kleinere gemeenten heeft er last van. Sacha heeft in samenwerking met Cervix een training geformuleerd voor alle medewerkers. Deze training bestaat onder meer uit rollenspellen waarin een getrainde acteur allerlei vormen van agressie nabootst. De managers en assistent managers hebben de cursus al gevolgd, het overige personeel volgt in januari.

Sacha