• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Afsplitsing modemerken Marzotto

Afsplitsing modemerken Marzotto

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De beursgang en lancering van de Valentino Fashion Group mocht niet ongemerkt voorbijgaan. Met een kwart pagina advertentie in kleur in de International Herald Tribune kondigde het concern vrijdagochtend zijn geboorte aan. Op de foto een model in een rode avondjurk van Valentino. Zij staat op de treeplank van een trein die zojuist het station verlaten heeft. 'Fashion goes its own way' (Mode gaat haar eigen weg) luidt de subtekst van de advertentie, waarmee meteen duidelijk is waar de groep voor staat. De Valentino Fashion Group is een afsplitsing van het Italiaanse Marzotto-concern. De familie Marzotto richtte het bedrijf voor textielproductie 170 jaar geleden op en heeft het nog steeds in handen. In de laatste 20 jaar is Marzotto zich meer op mode gaan richten en heeft merken als Valentino, Hugo Boss, Marlboro Classic en Missoni opgekocht. Daarmee is Marzotto van een textielproducent veranderd in een holdingmaatschappij met een paar van Europas bekendste kledingmerken. Vanaf 1 juli heeft het voormalig bedrijfsonderdeel een eigen notering aan de Italiaanse aandelenbeurs. Analisten zijn het niet eens of deze stap Marzotto op de lange duur veel geld zal opleveren. Een kenner schat de huidige waarde van de Valentino Fashion Group op bijna 1 miljard. Terwijl de andere helft van het bedrijf, het overgebleven Marzotto dat ook onder die naam aan de aandelenbeurs van Milaan genoteerd zal blijven, ongeveer 100 miljoen waard is. De huidige gecombineerde waarde van 1,1 miljard is lager dan Marzotto's marktwaarde vóór de splitsing die 1,5 miljard bedroeg. De Valentino Fashion Group heeft 51 procent van Hugo Boss in handen. Het van oorsprong Duitse kledingmerk was vorig jaar goed voor meer dan de helft van Marzotto's totale jaaromzet. De modemerken droegen in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar gezamenlijk voor 91 procent bij aan de omzet van Marzotto en voor 97 procent aan de netto winst. Dit heeft het gerucht gevoed dat Marzotto alleen zijn goed lopende bedrijfsonderdelen in de nieuwe groep heeft ondergebracht. Gezien de problemen waar de Italiaanse textielindustrie momenteel mee kampt zou dit een begrijpelijke voorzorgsmaatregel zijn. Marzotto-topman Antonio Favrin heeft dit gerucht echter ferm tegengesproken. Verwacht wordt dat de omzet van de Valentino Fashion Group dit jaar met ongeveer 8,4 procent zal toenemen tot 1,7 miljard. De netto winst komt dan uit rond 71 miljoen euro.

Valentino