• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Aantal mode-evenementen groeit sterk

Aantal mode-evenementen groeit sterk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het doet er niet toe wat de laatste roklengtes zijn of dat heupbroeken in zijn of niet; de laatste internationale hype is het mode evenement, de 'Fashion Week'. Behalve Sydney en de zogenaamde 'Grote Vier' (Londen, Parijs, Milaan en New York) worden dergelijke evenementen nu ook in Tokyo, Beijing en Seoul georganiseerd. Bovendien willen deze steden zich, naar Europees voorbeeld, gaan verenigen in een Aziatische mode federatie. Dan zijn er nog Toronto, Turkije, Singapour, India - waar het mode evenement nu eens in Delhi is en dan weer in Bombay - Buenos Aires en Beirut. En dan hebben we Hong Kong nog niet genoemd, of Nieuw Zeeland, Moslou en São Paulo. Er zijn inmiddels zoveel internationale mode evenementen, waarvan de meesten nog geen tien jaar bestaan, dat onlangs een conferetie is belegd door de Shanghai Garment Trade Association over de oprichting van een "International City Fashion Federation". Met andere woorden: ruim baan voor de 'Fashion Week' en dit komt door twee recente ontwikkelingen. Om te beginnen hebben leden van de Wereld Handels Organisatie besloten dat in 2005 de quotas, die van oudsher op kleding uit China rustten, zullen worden afgeschaft. Hierdoor zal China waarschijnlijk verantwoordelijk worden voor tenminste de helft van de wereldwijde kledingexport. Tevens zullen een aantal kleinere landen deze handel geheel aan China verliezen. "Hoe ga je de concurrentie aan met dat land?" vraagt Roger Tredre zich af. Hij is hoofdredacteur van Worth Global Style Network, een online modeblad. "Een manier is om een imago te vestigen als designstad." Als, bijvoorbeeld, Zuid Korea, de rest van de wereld ervan kan overtuigen dat ondanks dat het duurder is om kleding in dat land te produceren het wel de kwaliteit te goede komt, dan kunnen er misschien banen worden gered. En dan is er nog de factor ego - de overtuiging dat mode bijdraagt aan de civilisatie van een land. "Mode maakt een steeds groter wordend deel uit van de culturele beschaving van een land," zegt Tredre. "In de negentiende eeuw had iedere zichzelf respecterende stad een operagebouw; in de 21ste eeuw, wil men moderne kunst en een mode-evenement." Mode heeft zich dus ontwikkeld tot een soort visuele ambassadeur. Er is echter een probleem, want hoewel steeds meer landen een mode-evenement willen organiseren, wil de modewereld niet nog meer mode-evenementen bezoeken. Op dit moment zou een inkoopster het gehele jaar van huis kunnen blijven als zij overal naartoe zou gaan. Maar tegelijkertijd zou haar winkel nooit groot genoeg zijn om alle spullen weer te verkopen. Feit is dus dat de meeste nieuwe mode-evenementen vooral lokale aangelegenheden zullen blijven vergeleken bij de verplichte nummers op de internationale modekalender. Op den duur zullen we ook in modeland moeten gaan zien wie de sterkste is. 

Fashion Week