Hennes & Mauritz heeft met zijn gelimiteerde designercollecties een trend gezet. In de hoop het enorme succes van de Karl Lagerfeld (2004) en Stella McCartney (2005) collecties voor H&M te evenaren komt de Amerikaanse kledingketen Gap nu met een lijn van Roland Mouret op de markt, die overigens alleen in Europa zal worden verkocht.

Gap kan wel een succesje gebruiken. De keten kampt al geruime tijd met tegenvallende verkoopresultaten. Ook in de maand oktober zag het concern de omzet weer met 3 procent dalen. De slechte resultaten zijn voor een groot deel het gevolg van een negatief imago, dat is blijven kleven nadat Gap een aantal collecties op de markt bracht die teveel afweken van het oorspronkelijke concept. Gap probeerde modieus te doen en dat ging de keten, die groot werd met spijkerbroeken, sweaters en T-shirts, niet goed af. Hoewel de collectie dankzij een nieuw ontwerpteam inmiddels sterk is verbeterd, is het negatieve beeld gebleven. Afgelopen zomer besloot het bedrijf daarom zijn winkels volledig te reorganiseren, het aanbod vaker te verversen en de collectie in te perken. Gap is teruggekeerd naar de basics en lanceerde dit najaar de ‘Keep it simple’ reclamecampagne met Audrey Hepburn. Tevens kwam het bedrijf met ‘Red’ op de markt, een lijn om geld in te zamelen voor de bestrijding van aids, tuberculose en malaria wereldwijd. Drie modellen van de collectie die Roland Mouret nu voor Gap heeft ontwikkeld, vallen ook onder de Red-lijn. Vijftig procent van de opbrengst daarvan gaat naar het goede doel.

Mouret heeft in totaal 10 jurkjes voor Gap ontworpen, die in de winkel tussen de €63 en €109 gaan kosten. Het zijn eenvoudige modellen zoals overhemdjurkjes, schortjurkjes en tuniekjes in de kleuren antraciet, zilvergrijs, donkerblauw, zwart en rood. Volgens kenners is dit een stap in de goede richting als Gap zijn oude klanten terug wil krijgen. Het mag misschien een onverwachte stap zijn van Gap, maar dat was het twee jaar geleden van H&M natuurlijk ook. En Gap kan hier nieuwe klanten mee trekken, omdat mensen die de winkel normaal gesproken voorbij lopen nu voor Mouret waarschijnlijk wel binnen komen. Datzelfde is H&M met zijn designercollecties gelukt. De Amerikaanse keten sluit dan ook niet uit dat Roland Mouret de eerste is van velen. “Design is de toekomst van de high street,” aldus Stephen Sunnucks, directeur Gap Europa.

De Roland Mouret collectie is vanaf 7 november verkrijgbaar bij een aantal filialen van Gap in Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland en een enkele winkel in New York. Op 9 november komt H&M met zijn derde designercollectie, die ontworpen is door Viktor & Rolf.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN