(advertentie)
(advertentie)
Ikea x Colette

Ikea is een speciale samenwerking gestart met het Franse warenhuis Colette. De interieurgigant en het warenhuis lanceren een samenwerkingscollectie met geselecteerde producten ‘die draaien om speelsheid en de eigenzinnige benadering van design’.

Het eerste item van de samenwerkingscollectie is inmiddels bekend: de bekende Ikea Frakta tas is voorzien van de bekende blauwe stippen van Colette.

Ikea x Colette

“Design is altijd belangrijk voor ons geweest. We zijn blij dat we de afgelopen twintig jaar hebben gewerkt met grote designmerken en designers. Toen Ikea contact met ons opnam, voelden we ons heel vereerd. Het is een geweldig idee dat deze Colette x Ikea-collectie een nieuw thuis zal vinden in heel veel huizen”, zegt Sarah Andelman, creative director bij Colette.

“We creëren collecties om te ontdekken en nieuwe dingen te proberen. Door de handen ineen te slaan met designers en creatieven kunnen we dat doen op een spannende en speelse manier. Colette deelt onze nieuwsgierigheid naar design en staat bekend om de manier waarop ze kunst en design combineren. Ze weten als geen ander hoe ze ‘objects of desire’ kunnen vinden, daar kunnen we veel van leren. Door dit vervolgens samen te voegen met de aspecten van democratic design, maken we design bereikbaar voor zoveel mogelijk mensen”, vertelt Marcus Engman, design manager bij Ikea.

Eind maart werkten Ikea en Colette ook al samen voor een speciaal art event, waar bij de etalages, de galerie en de waterbar door de Zweedse meubelgigant onder handen werden genomen.

De Ikea x Colette collectie is in 2018 verkrijgbaar in de winkels van Ikea. De samenwerking is onderdeel van Colette’s twintigste verjaardag in Parijs. Om deze mijlpaal te vieren is het warenhuis ook samenwerkingen aangegaan met Nike, Dr Martens en Converse.

Beeld: Ikea

Herfst/Winter 2017-18 Damesmodekleuren op de Catwalks

De catwalkexperts van Trendstop brengen u de nieuwste kleurtrends die tijdens de internationale Fashion Week evenementen verschenen. Lezers van FashionUnited zullen de drie belangrijke kleuren ontdekken die van invloed zullen zijn op de damesmodemarkt in herfst/winter 2017-18 en in de daaropvolgende seizoenen. Ieder seizoen identificeren wij met onze uitgebreide prognoses de essentiële tinten die onontbeerlijk zullen zijn voor uw collecties, met een analyse en beoordeling van de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, waardoor u de best mogelijke beslissingen kunt nemen.

Deze week onthult Trendstop drie kleurtrends in de damesmode die van invloed zullen zijn op de verschillende Herfst/Winter 2017-18 paletten. Céline Green zorgt voor een levendige verfrissing en een haute couture gevoel, terwijl Caramel Toffee tinten de winterse bruintinten verwarmen, maar toch hun weelderige, luxe uitstraling behouden. Plasma Red voegt een dynamisch scheutje kleur toe aan FW2017-18, met door sport geïnspireerde krachtige accenttinten.

Céline Green

Herfst/Winter 2017-18 Damesmodekleuren op de Catwalks

De donzige dekenaccessoires die de catwalkshow van Céline domineerden zijn de inspiratie voor de levendige groene tinten van het seizoen. Breisels en accessoires worden krachtiger door het gebruik van uitgesproken statement tinten die contrasteren met hun zachte en tactiele stoffen. Intense kleuren verlevendigen het basis palet van zwart en khaki en introduceren een haute couture element aan vrijetijds- en utilitaire basisstukken.

Caramel Toffee

Herfst/Winter 2017-18 Damesmodekleuren op de Catwalks

Caramel Toffee werd voor het eerst gesignaleerd in onze Fall/Winter 2017-18 Colour Forecast, en voegt een zachte, warme ondertoon aan aardetinten. Een zachte gloed van karamel verleent een zoete toffee toon aan het basispalet en geeft zware wollen stoffen en bont een lichter doch luxueus gevoel.

Plasma Red

Herfst/Winter 2017-18 Damesmodekleuren op de Catwalks

Felle rode tinten duiken op als een belangrijke kleur van het seizoen. Primaire tinten hebben een haast lumineuze eigenschap en maken een grote impact op de catwalks met ensembles in één enkele kleur. Naast de catwalks komt Plasma Rood voor als dynamische accenttint, die een stedelijke sportieve uitstraling toevoegt aan kleding en accessoires.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Fall Winter 2016-17 Colour on the Catwalks Report van Trendstop, met belangrijke kleuren en applicaties van de meest trendbepalende ontwerpers. Klik hier voor uw gratis rapport.

Herfst/Winter 2017-18 Damesmodekleuren op de Catwalks

Trendstop is een van 's wereld's meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Foto’s via Trendstop.com: Céline, Christopher Kane, Stella McCartney, Jil Sander, Toga, Miu Miu, Calvin Klein, MSGM all Fall Winter 2017-18.

10 jaar Tumble ‘n Dry: “Altijd blijven innoveren”

INTERVIEW

Tien jaar na de oprichting is kindermerk Tumble ‘N Dry still going strong. In tien jaar is de kindermodemarkt veranderd maar volgens Janneke van der Meij, mede-oprichter van Tumble ‘N Dry verandert het merk gewoon mee. Tijd om te kijken waar het kindermerk vandaan komt, wat de afgelopen jaren is veranderd en wat de toekomst zal brengen.

Tien jaar Tumble ‘N Dry: hoe staat het nu met het merk?

“In een woord kan ik zeggen:Goed! We zijn nog steeds in ontwikkeling. We begonnen met Mid en Hi (segmenten voor kinderen op leeftijd, red.) en we zijn nu uitgebreid met Zero en Lo. Bij ons is wel de verdeling van wholesale en retail veranderd. We wilden meer naar de consument gaan en hebben nu verschillende eigen winkels. Daar wordt de collectie ook beter van.”

10 jaar Tumble ‘n Dry: “Altijd blijven innoveren”

Op welke manier worden daar de collecties beter van?

”We krijgen nu direct feedback. Zo kregen we vorige week de vraag: hebben jullie ook pyjama’s. En als die vraag blijft komen is dat zeker iets om te overwegen! Direct contact met de consument is heel waardevol voor ons.”

In 2007 startte Janneke het eigenwijze merk voor jongens en meisjes. “Met de ambitie om stoere, comfortabele kinderkleding te ontwerpen voor de coole en actieve kinderen in de leeftijd tussen 0 tot 12 jaar,” aldus de website. Na vele collecties en de uitbreiding van de segmenten, staat Tumble ‘N Dry nog steeds als een huis.

In die tien jaar, hoe is de kindermode veranderd? En het retaillandschap daar omheen?

”De consument is veel bewuster dan tien jaar geleden. Vroeger ging je naar een kinderspeciaalzaak met één jas op het oog. Wanneer deze uitverkocht was, was het paniek. Als ook in omliggende steden retailers de jas niet hadden ingekocht, ging je maar voor een ander merk of ontwerp. Tegenwoordig zegt iemand: ‘oh dan kijk ik wel even online.’ Doordat alles online verkrijgbaar is, is de markt veranderd. Waar augustus een belangrijke maand voor ons was omdat mensen winterkleding gingen inkopen, kan dat nu door het hele jaar. Mensen weten beter wát ze waar kunnen krijgen. Het aanbod is veel groter.”

”Daarnaast hebben we de afgelopen zes jaar de kinderkledingmarkt met 16 procent zien krimpen. Dat wij in die jaren steeds een groei van 20 procent hebben gerealiseerd, wil wel iets zeggen.

10 jaar Tumble ‘n Dry: “Altijd blijven innoveren”

Wat is de kracht van Tumble ‘N Dry?

”We houden echt vast aan onze identiteit, dat allereerst. Daarnaast is de prijs kwaliteit verhouding gewoon goed. Toen het middensegment het moeilijk kreeg, zijn veel merken goedkoper gaan produceren (waardoor ook de kwaliteit vaak achteruit ging). Wij zitten ook in het middensegment en zijn juist gaan investeren. Daar moet je niet bang voor zijn.”

Afgelopen week opende een nieuwe winkel van Tumble ‘N Dry. Voor elk leeftijdssegment van het merk is een aparte zone in de winkel. Voor de jongsten staat een speelhuisje, voor de wat oudere kinderen is er een ‘chill zone’.

Hoe wordt op het concept van de nieuwe winkels gereageerd?

”Laatst kwam er een kindje ons bedanken voor het spelen. Dat is dan wel weer grappig. Kinderen en hun ouders moeten beide prettig kunnen winkelen. Of ze zonder kinderen, met één of met vier kinderen komen, het moet prettig zijn. Ze kunnen snel een hele set kopen of uren bij ons zijn. Het gaat om de positieve beleving.”

”Veel ouders moeten elk half jaar nieuwe kleding kopen. Kinderen groeien eruit, of de kleding gaat stuk omdat erin gespeeld wordt. Deze ouders zien het niet altijd zitten om zelf hele outfits samen te stellen. Daarom zorgen we ook dat genoeg inspiratie te zien is in de winkels. Aan de muren of op de schermen.”

10 jaar Tumble ‘n Dry: “Altijd blijven innoveren”

Op naar de volgende winkels?

“We zijn bezig met een winkel in het buitenland, maar we zijn er nog niet over uit of dit Duitsland of België zal zijn. In beiden markten zijn we al aanwezig sinds 2007, sinds de oprichting, aanwezig. De markt is bekend en heel praktisch gezien: het is ook dichtbij.”

”Daarnaast zitten we ook te denken aan grote steden zoals Groningen, Rotterdam, Den Haag. We zullen niet snel naast een kleine retailer die het goed doet, in bijvoorbeeld Nijverdal, gaan zitten met onze eigen winkel. We willen dan juist op een plek zitten waar kleine retailers geen kans krijgen omdat de huurkosten te hoog zijn.”

Hoe zien de komende tien jaar voor het merk eruit?

”Internationalisatie gaat zeker meer een rol spelen. Bijvoorbeeld naar andere Europese landen, Azië, maar ook Amerika sluiten we niet uit. We kunnen nog meer productdiversificatie gaan toevoegen, samenwerkingen met andere merken, schoenen, sportswear. De mogelijkheden zijn eindeloos en we willen vooral blijven innoveren.”

Beeld: Tumble ‘n Dry

Uniqlo wil net zo snel zijn als Zara

Als het aan Uniqlo’s moederbedrijf Fast Retailing ligt, wordt het productie- en leveringsproces ingekort tot 13 dagen. Dat is bijna net zo snel als bij Zara. Dat zei de eigenaar van Uniqlo, Tadashi Yanai, in een interview, tijdens de opening van het nieuwe design and delivery center in Tokyo.

Het nieuwe designkantoor zal Uniqlo helpen om de retail- en maatkledingomzet uit te breiden en de efficiëntie van de same-day delivery in Tokyo te vergroten, zei Yanai tegen de media. “We moeten snel zijn,” stelt hij, “we moeten de producten die klanten willen snel leveren.”

De eigenaar van Uniqlo wijst naar Zara, ‘die mode verkoopt, in plaats van tegemoet komt aan de behoeften van de klant’. “We willen producten verkopen die gevestigd zijn in het dagelijks leven van mensen, en dat doen we ook op basis van wat we horen van klanten,” aldus Yanai.

In het nieuwe complex in Tokyo is plaats voor meer dan 1.000 medewerkers, inclusief designers en marketingteams. OOk is er plaats voor voor een warehouse en leveringsfaciliteiten. De concentratie van de middelen op één locatie zal helpen om het operationele proces te versnellen, denkt Yanai.

“De mogelijkheid om iedereen, overal en op ieder moment klanten te bedienen met dagelijkse kleding van hoge kwaliteit zal ons onderscheiden,” zegt Yanai tegen de aanwezige media. “Wij willen producten leveren die klanten snel willen hebben. Daarom is het ‘Fast Retailing’.

Beeld: Uniqlo

Predicaat Hofleverancier voor TextielLab in Tilburg

Het TextielLab, dat onderdeel is van het Textielmuseum in Tilburg, heeft vrijdag het predicaat Hofleverancier ontvangen. Hiermee krijgt het lab het recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen, met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Het recht is afgegeven voor een periode van 25 jaar. De vakmensen van het TextielLab namen het predicaat in ontvangst uit handen van de Tilburgse burgemeester Peter Noordanus.

Hebe Verstappen, hoofd TextielLab, laat weten: ‘In het TextielLab ontwikkelen we het ambacht door en dragen we het vakmanschap over aan een nieuwe generatie textieltalent. Het draait bij ons om meesterschap en kwaliteit; hier tref je productontwikkeling aan op een hoog niveau. Het predicaat is een belangrijke blijk van waardering voor alle vakmensen die in het Lab werken.”

Predicaat Hofleverancier voor TextielLab in Tilburg

Het TextielLab is een werkplaats in de oude fabriek waar - net als 100 jaar geleden - de laatste technieken worden toegepast om vernieuwende stoffen en toepassingen te ontwikkelen. Het lab heeft een bijzondere status binnen de textielindustrie en is van internationaal belang binnen het vakgebied. Ambacht en vakmanschap staat hoog in het vaandel en de geavanceerde werkplaats geniet internationale bekendheid.

In het Textiellab worden prototypes ontwikkeld, evenals autonome werken en exclusieve producties. Zowel studenten van textielopleidingen in binnen- en buitenland als internationale modeontwerpers, architecten en kunstenaars maken hier hun nieuwste creaties. Bekende namen als Jan Taminiau, Viktor&Rolf, Studio Job en Scholten & Baijings werkten ook in het lab.

Predicaat Hofleverancier voor TextielLab in Tilburg

Aan het voeren van het predicaat Hofleverancier zijn verschillende voorwaarden verbonden. Zo moet een onderneming een vooraanstaande functie hebben in de regio en minimaal 100 jaar bestaan. Daarnaast moet de ontstaansgeschiedenis duidelijk zijn en dient de onderneming zich te onderscheiden door kwaliteit, continuïteit en solidariteit. Juridisch en economisch onberispelijk gedrag vormt ook een belangrijke voorwaarde om positief uit het onderzoek te komen. Bij de toekenning zijn onder andere de burgemeester, de Commissaris van de Koning en diverse ministeries betrokken. Zo’n 400 Nederlandse bedrijven mogen op dit moment het Koninklijk Wapen voeren.

Beeld: TextielLab

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Diesel komt met een speciale denimlijn genaamd Denim Lab Collectie. Voor de eerste collectie is samengewerkt met de in Parijs geboren en in Londen wonende designer Faustine Steinmetz.

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Het concept Denim Lab Collectie is een ‘omgeving voor experimenten voor een onbegrensde collectie’, meldt Diesel in een persbericht. “Denim Lab is geïnspireerd op de rol van artistiek directeur Nicola Formichetti als voorstander van nieuw designtalent binnen de fashion-industrie en combineert wilde en creatieve expressie met een ‘jeans-gevoel’.”

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

“Denim is het belangrijkste waar we voor staan,” zegt Formichetti, “en we willen de grenzen van het Diesel DNA blijven verleggen met materiaal, innovatie, techniek en nieuwe vormen. We hebben voor de productie van onze eerste collectie een laboratorium met denimexperts gecreëerd dat zich zal blijven ontwikkelen doordat nieuwe personen zich bij het project zullen aansluiten.”

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Steinmetz staat bekend om haar ingewikkelde bewerking van denimvezels en klassieke stukken, is dit seizoen een van de talenten in de Denim Lab studio. Ze creëert vandaag stukken die in de richting van de toekomst wijzen.

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

De eerste Denim Lab collectie bestaat uit dames- en herenkleding in wassingen van lichtblauw tot indigo en zwart. In de collectie zitten rokken, jurken, shorts, jumpsuits, jasjes, T-shirts en jeans, waarin denim ‘vervaagd’ wordt waardoor een devoré-effect ontstaat. Diesel: “Denim wordt drastisch gerecontextualiseerd als een fashion item, een ‘statement look’ die zich niet alleen onderscheidt in traditie, maar van ook van de menigte.”

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Vanaf april is de Denim Lab Collective verkrijgbaar.

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Kijken: Diesel lanceert Denim Lab Collectie

Beeld: Diesel

Modehuis Natan biedt podium aan vier jonge talenten

Natan neemt vier jonge Belgische modetalenten onder zijn hoede. Oprichter en couturier Edouard Vermeulen wil zijn ‘passie en ervaring delen’ en lanceert daarom ‘Natan Collective’; een samenwerking met de jonge ontwerpers Gioia Seghers, Florien Pénard (Dcember bags), Façon Jacmin en Valentine Witmeur. Zij krijgen de kans om hun werk tijdens een pop-up evenement te presenteren bij het modehuis.

“Overheen de afgelopen decennia heeft het Natan modehuis een impressionant parcours afgelegd, en is het merk uitgegroeid tot een vaste waarde in het Belgische mode-landschap. Vandaag wil Natan jonge modemerken op hetzelfde pad zetten,” meldt het modehuis in een persbericht. “Deze samenwerking is een bron van inspiratie en stelt hem in staat om de mode vanuit een andere hoek te beleven. Natan Collective is een rijk en innovatief concept dat de krachten van onze Belgische ontwerpers bundelt en tot nieuwe hoogtes leidt.”

A post shared by FAÇON JACMIN (@faconjacmin) on

Tussen 20 en 22 april presenteren de Belgische modetalenten hun werk op de eerste verdieping van de Natan-boetiek aan 78 Naamse Straat in Brussel. De ontwerpen zijn ook te koop.

Modehuis Natan biedt podium aan vier jonge talenten

Beeld: Ismaël Moumin via Natan

Tom Ford stopt met see-now-buy-now en kiest voor New York

Het see-now-buy-now experiment van Tom Ford duurde maar één seizoen. Voor seizoen lente/zomer 2018 keert hij terug naar de traditionele modekalender. Een ding verandert wel; de ontwerper zal blijven showen op New York Fashion Week en keert niet terug naar Londen.

Volgens Ford is ‘instant fashion’ waarschijnlijk wel de toekomst, maar vooralsnog werkt het niet, omdat de mode-industrie er nog niet klaar voor is. “Het store shipping schedule loopt niet gelijk met met het schema van modeshows,” legt hij uit aan WWD. De geproduceerde collecties worden in augustus verscheept, maar ‘je kan geen show hebben met kleding die al een maand op de winkelvloer te vinden zijn’. Zijn collecties werden zelfs in juli al verscheept, waarbij Ford genoodzaakt was om ze pas een maand later in de winkels te hangen. “We verloren een maand verkoop. We hadden merchandise die moest wachten in de opslag,” vervolgt hij.

De ontwerper kwam erachter dat veel zijn zijn speciale store accounts eerst enthousiast waren over see-now-buy-now snel gefrustreerd raakten toen de nieuwe items niet in de verkoop mochten tot september. “De eerste drie weken van september explodeerde de business,” aldus Ford. Het zorgde uiteindelijk niet voor het stroomlijnen van de gemiste verkooptijd, wat hem deed besluiten om het bij een experiment te laten.

Over de keuze om New York als basis te kiezen zei Ford dat hij een ‘thuisplek en consistentie’ nodig had. “Paris zit vol met concurrentie. Milaan- been there and done that. Londen; ik heb het geprobeerd en geprobeerd,” - erop wijzend dat de Britse hoofdstad niet dezelfde hoeveelheid internationale aandacht krijgt. New York voelt daarentegen ‘precies goed’.

Beeld: Tom Ford Facebook

De International Organization of Standardization (ISO) heeft de set kledingmaten aangepast zodat wereldwijd de maten voor consumenten beter passen. Als resultaat van deze aanpassing zou minder kleding geretourneerd worden gelooft het ISO.

Kledingmaten verschillen al jaren tussen regio’s. Zo is bijvoorbeeld een M in Nederland en België al snel een L of groter in landen zoals Italië en Spanje. De nieuwe maten zijn afgeleid uit verschillende gemeenschappen en zal als leidraad voor bedrijven gebruikt worden bij ontwikkeling van kleding en paspoppen. Vanwege de standaardmaten zouden mensen niet vaak een verkeerde maat bestellen of kopen waardoor ook minder retourneringen plaatsvinden. Bij de aanpassing hoort ook een nieuw systeem voor de maataanduiding.

“De standaard zal ervoor zorgen dat er minder barrières zijn in de internationale handel, omdat ze een universele set van maataanduidingen en referentiepunten geeft,” zegt Reena Pandarum van het ISO.

Christopher Kane lanceert ‘Beauty and the Beast’ capsule collectie

Britse ontwerper Christopher Kane lanceert zijn ‘Beauty and the Beast’ capsule collectie. De collectie omvat items voor mannen en vrouwen.

“Op jonge leeftijd kijkend naar Disney’s tijdloze verhaal van ‘Beauty and the Beast’, wilde Christopher Kane een hedendaagse interpretatie maken van de kleding van een sterk en heldhaftig vrouwelijke personage,” aldus het bedrijf. De collectie is gebaseerd op de karakters en esthetiek uit de film. “Het is een elegante en moderne afbeelding van een klassiek en geliefd verhaal.”

Christopher Kane lanceert ‘Beauty and the Beast’ capsule collectie

De collectie is vanaf 16 maart verkrijgbaar in winkels van het merk en online. De prijzen van de items zijn nog niet bekend.

Christopher Kane lanceert ‘Beauty and the Beast’ capsule collectie

Beeld: Christopher Kane Website