(advertentie)
High End Mode x Streetwear: Dit is waarom het werkt

Terwijl streetwear en high fashion in het verleden nog werden gezien als twee uitersten binnen het modespectrum, lijken de twee elkaar tegenwoordig steeds vaker te vinden. Steeds meer luxe modemerken kiezen ervoor een samenwerking aan te gaan met merken die juist een nonchalant en ongestileerd imago hebben, en de merken die dat nog niet hebben gedaan, maken in hun eigen collecties steeds meer verwijzingen naar typische streetwear. Zo is er onder andere de samenwerking tussen Louis Vuitton en het New Yorkse Supreme, waren er de hoodies van Vetements in samenwerking met Champion op de Parijse catwalk en gaan ook merken als Givenchy en Gucci graag mee met de streetwear-golf. Het Britse retail-onderzoeksbureau Edited riep streetwear uit tot nummer één trend van 2017, en dat roept dan weer de vraag op: waarom is de hele modewereld massaal gevallen voor hoodies, baggy jeans, logo’s en caps?

Now @petrateufel

Een bericht gedeeld door VETEMENTS (@vetements_official) op

Streetwear: mode met een knipoog naar de urban jeugdcultuur

Om te beginnen bij het begin: wat is streetwear? Volgens de Britse blog Complex is dat een vraag waar zelfs liefhebbers en experts geen pasklaar antwoord op hebben. In de breedste zin verwijst de term volgens Complex naar mode die is geïnspireerd op de urban jeugdcultuur, en daarmee ook een link heeft met hip hop muziek, skaters en surfers. “Het gaat minder om suits and ties dan om sweats and caps,” vat de blog het samen. Binnen streetwear gaat het niet om gedetailleerde borduursels, subtiele sluitingen of ingewikkeld handwerk, vult Edited aan. Sweaters, hoodies, denim, bomberjacks en t-shirts met logo’s: het zijn de ogenschijnlijk simpele stukken die het beste binnen de stijl passen. Enkele streetwearmerken die het volgens het onderzoeksbureau momenteel bijzonder goed doen, zijn Supreme, Gosha Rubchinskiy, Off-White en Kith.

High End Mode x Streetwear: Dit is waarom het werkt

High fashion meets streetwear: de nieuwste trend in modeland

”Ik denk dat niemand op dit moment kan zeggen waar het heen zal gaan met streetwear,” zei Bobby Hundreds, één van de oprichters van streetwearmerk en webshop The Hundreds, in een interview met Complex. Hundreds doelt hiermee op de nieuwe richting die streetwear is ingeslagen. Terwijl streetwearmerken een aantal jaar geleden nog sterk afhankelijk waren van mond-op-mond reclame in de vorm van vrienden die elkaar op de hoogte brachten van de nieuwste merken, lijkt streetwear anno 2017 eerder mainstream dan een niche te zijn. Onder andere dankzij bekende modemerken die streetwear hebben omarmd, is de stijl steeds geliefder onder het grote publiek. Zo is er het eerder genoemde Vetements, dat voor de S/S ‘17 show samenwerkingen aanging met maar liefst achttien modemerken, waaronder naast Champion ook Levi’s, Juicy Couture en Comme des Garçons, sloeg Alexander Wang de handen ineen met Adidas Originals en koos Balmain’s Olivier Rousteing voor een collaboration met Nike. “De grens tussen high-end mode en streetwear is vervaagd. En dat is dope. Het maakt mensen opener,” aldus Chris Gibbs, eigenaar van streetwear winkel Union LA.

High End Mode x Streetwear: Dit is waarom het werkt

Dat de modewereld niet langer op streetwear neerkijkt, is wel duidelijk. Misschien wel het schoolvoorbeeld dat bewijst dat high fashion en streetwear heus goed hand in hand kunnen gaan, is de eerder genoemde samenwerking tussen Louis Vuitton en Supreme. Al voordat was officieel was bevestigd dat de samenwerking zou plaatsvinden, draaide de online geruchtenmolen op volle toeren. De onthulling van de collectie tijdens Paris Fashion Week Men afgelopen januari kon dan ook rekenen op veel aandacht van de pers en beroemdheden. Verwacht wordt dat de collectie, die onder andere fanny packs, tassen en bomberjacks bevat (waarop uiteraard de logo’s van beide merken duidelijk terugkomen) op 17 juli zal zorgen voor flinke rijen bij de winkels waar de collectie wordt verkocht. Maar hoewel de collectie onder zowel streetwear fans als modelievelingen kon rekenen op een lovend onthaal, was er ook verbazing. In 2000 viel bij het New Yorkse Supreme namelijk nog een envelop op de mat waarin hen werd verzocht niet zonder toestemming logo’s van andere merken op hun skateboards af te drukken. De afzender? De advocaat van Louis Vuitton.

Supreme®/Louis Vuitton® Fall 2017. For more info go to louisvuitton.com #LVxSupreme

Een bericht gedeeld door Supreme (@supremenewyork) op

Dit is waarom streetwear en mode een gouden combinatie zijn

Streetwear en mode hebben elkaar gevonden, en het lijkt een gouden combinatie te hebben opgeleverd. Voor streetwearmerken betekenen samenwerkingen met bekende modemerken natuurlijk meer bekendheid en erkenning. Maar wat zijn de redenen die grote modehuizen hebben voor dit soort samenwerkingen?

Een reden die ongetwijfeld meespeelt, is de algemene hang naar comfort en functionaliteit binnen de modewereld. Consumenten willen geen kleding dragen die alleen maar mooi is: ze moeten zich er ook goed in voelen, redeneert Edited. Niet voor niets groeit ook de vraag naar de atleisure trend gestaag door. Streetwear biedt eveneens gemak, maar dan in een minder sportieve en juist ‘stoerdere’ vorm. En hoewel kan worden gezegd dat de ontwerpers van grote modehuizen degenen zijn die bepalen wat de rest van de wereld draagt, geldt tegelijkertijd dat zij zich ook laten inspireren op ontwikkelingen in de samenleving. Als consumenten massaal besluiten zich te hullen in losse jeans en oversized capuchontruien, vormt dat ook weer een bron van inspiratie voor modeontwerpers.

Daarnaast zou mode natuurlijk geen mode zijn als er geen vernieuwing meer zou plaatsvinden. Consumenten raken - tegenwoordig meer dan ooit - razendsnel uitgekeken, en als merk moet je blijven verrassen. En de ervaring leert dat samenwerkingen daar het perfecte instrument voor zijn. Daarnaast zorgt het gevoel van exclusiviteit dat veel van deze samenwerkingen omringd volgens Edited nog eens voor extra interesse. De collectie van Louis Vuitton x Supreme zal bijvoorbeeld alleen worden verkocht bij een geselecteerd aantal winkels van Louis Vuitton, en niet online of bij retailers die Supreme verkopen.

Tot slot is het mixen van tradtionele mode met streetwear een slimme zet voor modehuizen die jongere consumenten voor zich willen winnen. Jongeren hebben een steeds groter besteedbaar inkomen, en geven dat maar wat graag uit. “De jeugd is ontzettend belangrijk op dit moment, vooral in China,” bevestigt Kim Jones, creatief directeur van de mannenlijn van Louis Vuitton, in een interview met Women’s Wear Daily (WWD). “Ik was een week geleden in Beijing. We hadden een winkelopening, en tussen de laatste keer dat ik er was - 3 jaar geleden - en nu is er zoveel veranderd. Waren onze typische klanten eerst nog oudere mannen, nu zijn het twintigjarigen: dat zijn degenen die we moeten boeien.”

Het ziet ernaar uit dat het huwelijk tussen high end mode en streetwear voorlopig nog niet over is. Zo wordt online gemeld dat Supreme op dit moment al bezig zou zijn met het plannen van een volgende samenwerking met Lacoste. Bovendien werd zelfs het gerucht de wereld in geslingerd dat Dior een mogelijke partner zou zien in Nike, nadat Dior Homme creatief directeur Kris van Assche op Instagram een foto plaatste van het Nike-logo waar ‘Dior’ boven stond. Kort na het plaatsen van de foto, verwijderde Van Assche deze weer, dus wat deze foto precies betekent weet niemand. Wordt vervolgd…

Beeld, van boven naar beneden:

Foto 1: Louis Vuitton x Supreme, via Catwalkpictures

Foto 2: Alexander Wang x Adidas Originals, via Catwalkpictures

Foto 3: Verwassen denim bij Gucci’s F/W ‘17 show, via Catwalkpictures

Italiaanse vereniging voor mode richt ‘Green Carpet Fashion Awards’ op

De Italiaanse Camera Nazionale della Moda Italiana (CNMI) heeft in samenwerking met consultancy bedrijf Eco-Age, het Italiaanse Ministerie van Economische Ontwikkeling, de Italiaanse Trade Agency (ITA) en de Stad Milaan een nieuwe duurzame modeprijs in het leven geroepen: de Green Carpet Fashion Awards.

De prijs is in het leven geroepen als beloning voor merken die zich bezighouden met duurzaamheid. Zowel gevestigde namen als opkomende ontwerpers kunnen in aanmerking komen voor de prijs. Voor die eerste groep is daarnaast ook een aparte prijs opgericht, waarin opkomende ontwerpers het enkel tegen elkaar zullen opnemen. Geïnteresseerde ontwerpers kunnen zich daarvoor aanmelden vanaf deze lente.

”De unieke positie van Italië als centrum van excellent vakmanschap, in combinatie met design en productie is de laatste tijd onder druk komen te staan door de import van goedkope producten,” reageert Carlo Calenda, minister van Economische Ontwikkeling in een persbericht. “Als we ‘Made in Italy’ weer willen differentiëren, zijn zowel de kwaliteit van onze ontwerpen als de ongeëvenaarde vaardigheden van onze mensen van groot belang. Dit zijn de duurzame waarden die we moeten koesteren en die in alles wat we doen moeten terugkomen: op die manier kunnen we ons in Italië onderscheiden van de rest van de wereld.”

CNMI voorzitter Carlo Capasa vult aan: “Duurzaamheid is de steunpilaar in onze visie op Italiaanse mode. In de laatste jaren hebben we, samen met een aantal grote modemerken, gewerkt aan plannen die van Italië een mondiale leider moeten maken in dit opzicht. Dit feestelijke evenement is een gelegenheid om die visie aan de rest van de wereld te presenteren.”

De uitreiking van de allereerste Green Carpet Fashion Awards zullen op 24 september 2017 (tijdens Milaan Fashion Week) plaatsvinden in het Teatro alla Scala in Milaan. Op die dag zullen de deelnemende modehuizen een look presenteren die zij hebben ontworpen en welke voldoet aan de gestelde duurzaamheidscriteria. De jury zal bestaan uit een aantal nog bekend te maken experts uit de mode-industrie.

Beeld: Carlo Capasa, Livia Firth en Michele Scannavini (voorzitter van de ITA), via Eco-Age website

Verschillende grote modemerken hebben zich teruggetrokken als spreker tijdens de Bangladesh Apparel Summit. H&M, C&A, Inditex (moederbedrijf van onder andere Zara en Stradivarius), VF Corp, Next, Tchibo en Gap zouden hiermee reageren op de aanblijvende onderdrukking van vakbonden door de Bengaalse overheid.

Deze zeven bedrijven vormen een groot aandeel van de export van Bangladesh. In 2015 werd de kleding export van het land geschat op een waarde van 26,6 miljard dollar. De Bengaalse kledingindustrie heeft echter het streven om in 2021 het bedrag van 50 miljard te halen.

Afgelopen december werd een vreedzaam protest van textielwerkers in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, opgebroken door de politie. Arbeiders protesteerden hier vanwege de werkomstandigheden en de lage lonen. 34 personen, waaronder vakbondsleiders, initiatiefnemers van het protest en textielwerkers werden gearresteerd en vastgehouden voor minsten 8 weken zonder aanwijsbare reden. Als gevolg van het protest werden ook 1500 werknemers ontslagen.

Ook werden recent verschillende kantoren van vakbonden in Bangladesh gesloten door politie. Hierbij werden ook arrestaties verricht, maar deze personen werden vrijgelaten na internationale druk. De arrestanten zijn nog in afwachting of ze vervolgd worden en mogelijk een gevangenisstraf krijgen.

“Met de boycott van de BGMEA’s top, sturen deze toonaangevende merken een duidelijke boodschap naar de BGMEA en de Bengaalse overheden. Wanneer niet alle arrestanten vrijgelaten worden, hun aanklachten niet ingetrokken worden en alle andere intimiderende uitingen naar vakbonden stoppen, dan kunnen ze niet geloofwaardig meedoen aan een top over ‘sustainable growth’ van de industrie,” reageert Mirjam Heugten, van Schone Kleren Campagne.

Zoe Karssen ontwerpt exclusieve items voor de Bijenkorf

Zoe Karssen en de Bijenkorf hebben de handen ineen geslagen en komen met een speciale samenwerking. Het modelabel en het Nederlandse warenhuis hebben de twee best verkopende items van Zoe Karssen in een nieuw jasje gestoken.

Het betreft een sweater en een sweatdress. Beide items zijn uitgevoerd in donkerblauw. De sweater heeft een grote opdruk van een bij, terwijl de sweatdress een opdruk heeft van veel kleine bijtjes.

Zoe Karssen ontwerpt exclusieve items voor de Bijenkorf

“Voor deze twee items, die exclusief voor de Bijenkorf gemaakt zijn, hebben we een spelende benadering gekozen van de actuele betekenis van de naam van dit beroemde warenhuis. Ik hou van het idee van echte bijen op een stof en om het zo tongue-in-cheek en visueel mogelijk te maken. Dit is de waren fusie van Zoe Karssen en de Bijenkorf!,” laat Zoe Karssen in een persbericht weten.

Zoe Karssen ontwerpt exclusieve items voor de Bijenkorf

De sweater kost 129 euro en de sweatdress 159 euro. De Zoe Karssen x de Bijenkorf sweater en sweatdress zijn vanaf 1 maart exclusief verkrijgbaar in alle filialen van de Bijenkorf en via de webwinkel van het warenhuis.

Beeld: Zoe Karssen x Bijenkorf

Relatie Saint Laurent en Colette gered

Saint Laurent en Colette zijn weer op goede voet met elkaar. De Franse conceptstore heeft de vrouwencollectie van het modehuis ingekocht en deze is te koop vanaf maart.

De band tussen het modehuis en de conceptstore werd in 2013 definitief verbroken toen Colette een T-shirt met daarop de tekst ‘Ain’t Laurent Without Yves’ verkocht. De quote verwees naar de naamsverandering van het modehuis onder leiding van Hedi Slimane. De T-shirts vielen in verkeerde aard en de conceptstore werd van de distributielijst geschrapt.

Sindsdien is er bij het modehuis een wisseling van de wacht geweest. Anthony Vaccarello, waarvan het eigen merk al te koop was bij Colette, staat nu aan het roer. “We hebben met Athony samengewerkt sinds de lancering van zijn eerste collectie. Het was duidelijk dat we weer samen konden werken,” vertelt Sarah Andelman, creatief directeur bij Colette, tegen WWD. “Op het moment dat de aanstelling van Anthony bekend werd, hebben we elkaar weer gezien en zijn meteen gaan plannen voor de prachtige etalages die we nu hebben”.

Work in progress @colette Thank you @sarahcolette @ysl #SaintLaurent @ncanguilhem

A post shared by Anthony Vaccarello (@anthonyvaccarello) on

De eerste vrouwencollectie van Vaccarello’s hand is vanaf 1 maart te koop bij Colette. Op 28 februari toont Saint Laurent de collectie tijdens Paris Fashion Week. Hier zijn, naast de vrouwencollectie, ook items voor mannen te zien.

Beeld: Saint Laurent Facebook
Billabong verkoopt Tigerlily voor 43 miljoen

Australische surfmode groep Billabong heeft bikini merk Tigerlily voor ruim 43 miljoen euro verkocht. Tigerlily is verkocht aan Crescent Capital Partners.

Afgelopen november werd bekend dat de surfmode groep aan het overwegen was om kleinere merken in het portfolio zoals Tigerlily, maar ook VonZipper en Xcel van de hand te doen. Dit zou in overweging genomen zijn om de bedrijfsvoering te vereenvoudigen en het verlies te stelpen. Billabong boekte in het fiscale jaar 2016 een nettoverlies van 16,6 miljoen euro en een brutowinst van 42 miljoen euro.

Tigerlily werd in 2007 aangekocht voor 5,5 miljoen euro. Met de verkoop voor ruim 43 miljoen euro is de waarde flink gestegen, alhoewel door verschillende experts het bikinimerk eerst op 80 miljoen werd geschat.

Beeld: Tigerlily

CKS sluit zich aan bij Fair Wear Foundation

Kledingmerk CKS heeft een overeenkomst gesloten met Fair Wear Foundation. De onafhankelijke organisatie controleert en begeleidt merken in het verbeteren van arbeidsomstandigheden.

Het kledingmerk spreekt zelf van een ‘engagement op sociaal vlak’ met de organisatie. “Onze items worden gecreëerd met veel passie en toewijding. De beste manier om onze klanten dat te laten voelen, is door ze eenzelfde hoeveelheid kwaliteit te geven. We zien de kwaliteit niet alleen in materiaal, maar ook in het respecteren van ieder individu dat betrokken is in ons productieproces,” zegt Sara Kovic, CSR coordinator bij FNG Group, in een persbericht.

“CKS zal haar verantwoordelijkheden opnemen binnen het kader dat de Fair Wear Foundation voor haar opzet," aldus het modemerk. Claudia Sträter, een zusje van CKS uit de FNG Group, sloot zich in 2016 al aan bij Fair Wear Foundation.

CKS sluit zich aan bij Fair Wear Foundation

De basis van de samenwerking tussen FWF en een merk is de “Code of Labour Practices”. De basis van deze code komt voort uit acht arbeidsstandaarden die ontstaan zijn vanuit internationale onderhandelingen, zoals bijvoorbeeld het streven naar een leefbaar loon en het vermijden van kinderarbeid. Daarnaast doen ze aan monitoring en zetten ze procedures op die instemmen met deze doelen van de Foundation.

De organisatie Fair Wear Foundation werkt met verschillende merken samen om de werkomstandigheden in 11 productie landen in Azië, Europa en Afrika te verbeteren.

Beeld: Facebook CKS

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Vers van de laatste modebeurzen introduceert het sportmodeteam van Trendstop de trends die de sportmarkten zullen inspireren in het 2017-18 seizoen en de daaropvolgende seizoenen. Onze experts hebben het vooraanstaande Europese performance mode evenement Ispo München bezocht en brengen de lezers van FashionUnited drie essentiële thema’s die uw collecties zullen helpen bepalen en inspireren. Ons uitgebreide mondiale beursverslag analyseert en beoordeelt de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, waardoor er voor u de best mogelijke basis ontstaat waarop u uw beslissingen kunt maken.

Deze week neemt Trendstop drie essentiële aspecten onder de loep die van invloed zullen zijn op Herfst Winter 2017-18 (buiten)sportkleding en accessoires. Dusted White verfrist het klassieke sportpalet met gedempte rustige tinten en stoffige afwerkingen. Outdoor Elements voegt high-tech en low-tech smaken met functionele stijlen in natuurlijke stoffen, terwijl Creative Paddings laat zien hoe een sportief basisstuk zich blijft ontwikkelen door donsjassen nieuw leven in te blazen voor het nieuwe seizoen.

Dusted White

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Stoffige roomwitte tinten overheersten onlangs de herenmode catwalks en vallen op onder de traditionele felle kleuren van de sportkleding. Tastbare stoffen verzachten de ijzige tinten, terwijl looks in een kleur met tonale afwerkingen een rustieke maar actieve uitstraling hebben.

Organic Elements

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Openlucht avonturen beïnvloeden het gebruik van natuurlijke stoffen en vezels. Onbehandeld denim en katoen fuseren utilitaire functionaliteit met een organische benadering die de duurzame mentaliteit aanboort. Neutrale groene tinten, panelen van kurk en leren afwerkingen versterken de natuurlijke uitstraling en zorgen voor een zekere understatement in sportieve stukken.

Creative Paddings

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

De gewatteerde jas is van grote invloed geweest op de modemarkt dankzij de aanhoudende populariteit van performance wear, die het goed doet in zowel de sport- als reguliere modemarkt. Opgepoftea jassen blijven dit weerspiegelen met een slankere snit en trendy kleuren. Experimenten met stofbehandelingen zoals reliëfdruktechnieken, mix ’n match quilt technieken en geblokte panelen updaten basisstijlen en voegen spanning toe aan oude stijlen.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Fall Winter 2016-17 Ispo Trade Show Overview van Trendstop, met belangrijke seizoensthema’s, trendy performance producten en innovatieve open lucht ontwerpen. Klik op de banner om het nu te bekijken.

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Trendstop is een van 's wereld's meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: Houdini, Jack Wolfskin, Mountain Hardware, Fjall Ravenkanken, Berg, Berg, Black Yak, 8848, Emporio Armani, allen Herfst Winter 2017-18.

Een London Fashion Week round-up

De Londense modeweek is tot een eind gekomen. FashionUnited maakt de balans op en noteerde een aantal trends en highlights.

Trends en terugkerende thema’s op Londen Fashion Week

Gender fluidity, het vervagen van de grenzen tussen geslachten, was opnieuw een terugkerend thema. Onder andere Versus Versace, Julien Macdonald en Margaret Howell toonden mannenmode op de damesmodeweek en ontwerpers als Robert Sanders van Central Saint Martins MA presenteerden androgyne looks op de catwalk. Ook werd mannenmode geshowd door vrouwelijke modellen en andersom.

Zoals we ook zagen op New York Fashion Week werd door ontwerpers ingezet op verscheidenheid middels onconventionele modellen. Simone Rocha stuurde bejaarde modellen met een leeftijd van zeventig plus de catwalk op, Julien Macdonald castte Winnie Harlow, een Canadees model met de chronische huidziekte vitiligo waarbij pigment ontbreekt.

A post shared by SIMONE ROCHA (@simonerocha_) on

De see now buy beweging ontbrak niet op de modeweek. Christopher Kane koos dit seizoen aan te haken op het concept waarbij de kledingstukken direct aan te schaffen zijn na de catwalkpresentatie. Topshop Unique en het Britse merk Burberry presenteerde voor het tweede seizoen een ‘kijken is kopen’ collectie.

Burberry brengt ode aan Henry Moore

CCO Christopher Bailey presenteerde de Burberry’s lente/zomer 2017 collectie, inclusief sculpturen van de Britse kunstenaar Henry Moore waarop de collectie werd geïnspireerd, in de Makers House. In de collectie zien we sculpturale kabel gebreide truien, gelaagd over witte katoenen blouses gecombineerd, ruches, kant en rijk gedecoreerde capes die doen denken aan Shakespeare kragen.

Een London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-up

Foto's 1&2: Burberry SS17. Credit: Burberry.com

Foto's 3 & 4: Burberry Makers House. Credit: UK contributor Danielle Wightman-Stone

Disney’s Fantasia op de catwalk bij Mary Katrantzou

Mary Katrantzou haalde inspiratie voor haar nieuwe collectie uit Fantasia, een Disney film uit de jaren 40. Zowel in de materiaalkeus als in decoraties was de magische touch terug te zien. Katrantzou koos voor fluweel, bont en brokaat. Pakken en semi-transparante avondjurken zijn uitgedost met prints van Disney-figuren zoals Tinkerbell. Ook zijn japonnen versierd met geborduurde bloemen en glinsterende steentjes die afkomstig lijken uit een toverstokje.

Een London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-up

Foto 1: Mary Kantrazou AW17. Credit: Catwalkpictures.com

Foto 2: Mary Kantrazou AW17. Credit: Daniel Leal-Olivas / AFP

Winter wonderland van Anya Hindmarch

Volgens onze UK correspondent gaat de titel mooiste decor deze editie naar Anya Hindmarch. De ontwerper die vaker uitpakt met catwalk-settings, presenteerde haar nieuwe collectie in architectonische versie van een besneeuwde bergtop. Modellen droegen kabelgebreide rompers onder lichtroze, oranje, gele of blauwe mantels of Noorse truien gecombineerd mini-pofbroekjes. Het aantal blote modellenbenen was opvallend evenals het gebruik van bont in mutsen, kragen van mantels, stola’s en slippers.

Een London Fashion Week round-up

Foto: Anya Hindmarch AW17. Credit: Catwalkpictures.com

Over London Fashion Week

Van 17 tot en met 21 februari was de Britse hoofdstad het toneel zijn van zo’n 51 catwalkshows en verschillende off schedule shows, presentaties en evenementen. London Fashion Week genereert zo’n 228 miljoen pond (278 miljoen euro) aan inkomsten per editie.

Meer weten? Lees het hele artikel: Wat verdient Londen aan London Fashion Week FW17?

Na New York Fashion Week en London Fashion Week wordt het stokje van de internationale damesmodeweken doorgegeven aan Milaan Fashion Week. Vanaf 22 februari tot en met 28 februari zijn alle ogen gericht op de Italiaanse stad voor de nieuwste trends op gebied van damesmode. Hekkensluiter is de Parijse modeweek, die plaatsvindt van 28 februari tot en met 8 maart.

Meer lezen over de internationale damesmodeweken? Lees dan: Nieuwigheden van New York Fashion Week

Homepagefoto: Burberry.com

Cijfers: Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

De derde modeweek dient zich aan en de volgende stop is Milaan. Tussen 22 februari en 27 februari zullen er zo’n 68 catwalkshows plaatsvinden, evenals verschillende presentaties, winkelopeningen en andere evenementen.

Naar verwachting zullen er zo’n 30.000 bezoekers naar de Italiaanse modestad komen. Zulke aantallen zorgen voor extra omzet en business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als Milan Fashion Week de stad nu eigenlijk op?

FashionUnited zocht het uit:

Milan Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 30.000
  • Totale omzet: 64 miljoen euro
  • Totale bedrijfsomzet: 48,5 miljoen euro
  • Retailomzet: 26 miljoen euro
  • Omzet restaurants: 22 miljoen euro
  • Gemeentelijke omzet: 15,5 miljoen euro
  • Omzet uit accommodaties:9 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 7 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.902 euro
  • De bedragen zijn berekend op basis van de wisselkoersen aan het begin van januari 2017

Beeld: Dolce & Gabbana SS17 via Catwalkpictures