(advertentie)
(advertentie)
De must-see showlocaties van de resort/cruise collecties 2018INTERACTIEVE KAART

Van Gucci’s resort show 2017 in de kloosters van Westminster Abbey tot Chanel’s cruise show 2017 op straat in Havana; cruise en resort collecties staan erom bekend op de meest onverwachte en ondenkbare locaties te worden gepresenteerd. Ontwerpers van luxe modehuizen vinden altijd nieuwe en aandacht waardige achtergronden zoals Rio de Janeiro, Seoul en Cuba voor de presentaties van hun cruise en resort collecties, welke plaatsvinden tussen de belangrijkste seizoenen in.

In de interactieve kaart van FashionUnited kunt u zien waar Chanel, Louis Vuitton, Gucci, Prada en Dior hun cruise collecties 2018 zullen presenteren (dia 2-5). Benieuwd waar zij de cruise en resort collecties eerder toonden? Deze locaties zijn verderop in de kaart te vinden (dia 6-19).

Scroll naar beneden om door de interactieve gids te navigeren. Klik op ‘Start Exploring’ en gebruik de pijlen om verder te gaan.

Cruise en resort collecties zijn collecties die tussen de belangrijkste seizoenen in worden gepresenteerd. Grote modehuizen als Gucci, Dior, Chanel en Louis Vuitton zullen hun cruise/resort collecties in mei showen op verschillende locaties. De collecties zijn in de winkels beschikbaar vanaf november, wanneer consumenten zich opmaken voor hun vakanties naar de zon.

Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen

.

Beeld: Louis Vuitton Facebook

Terugblik: must-reads van de maand april

FashionUnited heeft vijf lezenswaardige artikelen van de maand april op een rij gezet.

1. Case study: Primark's duurzaamheid onder de loep

Primark wordt beschouwd als één van de meest succesvolle retailers van het afgelopen decennium. Met haar focus op lage prijzen en een kwalitatief aanbod, samengevat in de slogan Amazing fashion, amazing prices, heeft Primark langzaamaan Europa veroverd en zijn nu ook de Verenigde Staten aan de beurt. Het enige smetje op dit succesverhaal? Primark kan het hardnekkige vooroordeel dat fast fashion per definitie nooit duurzaam en dus onethisch is maar niet van zich afschudden.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Terugblik: must-reads van de maand april

Foto: Primark

2. Binnenkijken bij House of Denim | Denim City

House of Denim, het Nederlandse platform voor vakmanschap en innovatie in de denimindustrie, is uniek in de wereld. Benieuwd geworden naar Denim City HQ? Breng dan een virtueel bezoek aan deze bijzondere, blauwe locatie.

Lees meer: FashionUnited / Esmee Blaazer

Terugblik: must-reads van de maand april

3. Hudson’s Bay: “Dit wordt het warenhuis van de toekomst”

De Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay zullen ‘een volledig nieuwe stijl warenhuis’ zijn. De winkels zijn ‘conceptueel ingericht’ en focussen op de Nederlandse consument. Dat zeggen topmannen van Hudson's Bay Richard Baker en Jerry Storch tijdens een bijeenkomst met de pers.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Terugblik: must-reads van de maand april

Foto: FashionUnited

4. Mode en politiek in de mix: een goed idee?

Ongetwijfeld zal het iedereen die ook maar enigszins heeft opgelet tijdens de afgelopen modeweken zijn opgevallen: de grens tussen mode en politiek is flink vervaagd. Vooral tijdens New York Fashion Week kon niemand eromheen, want politieke statements waren overal. Maar is het ‘huwelijk’ tussen mode en politiek wel zo’n goed idee?

Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans

Terugblik: must-reads van de maand april

Foto: Dior Facebook

5. Zalando's medeoprichters over marktplaatsen, Kickz en Bread & Butter

Om meer te weten te komen over de groei en strategie van Zalando, sprak FashionUnited met David Schneider, mede-oprichter en bestuurslid van Zalando, en Benjamin Krümel, vicepresident van de afdeling Men & Specialty.

Lees meer: FashionUnited / Regina Henkel

Terugblik: must-reads van de maand april

Foto: Zalando, Benjamin Krümel (links), David Schneider (rechts)

Bonus: Japanse mode: cool in de jaren tachtig én vandaag

De nieuwe tentoonstelling ‘Cool Japan’, over de wereldwijde fascinatie voor de Japanse beeldcultuur, is in alle opzichten over-the-top en dat wordt meteen bij aankomst duidelijk. FashionUnited kreeg een persoonlijke rondleiding langs de modehoogtepunten in de tentoonstelling door Daan Kok, conservator Japan& Korea bij Museum Volkenkunde.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Homepage foto: Primark

G-III Apparel Group verwisselde labels Ivanka Trump voor betere verkoop

Amerikaanse kledingproducent G-III Apparel Group heeft de labels van Ivanka Trump-kleding verwisseld. Dit deed het bedrijf door ze met die van Adrienne Vittadini te vervangen. Het bedrijf wilde niet achter te blijven met veel producten vanwege de naam van de presidentsdochter.

”G-III accepteert de verantwoordelijkheid om dit probleem op te lossen, die is opgetreden zonder kennis of goedkeuring van de Ivanka Trump organisatie,” aldus het bedrijf in een statement.

De verwisseling kwam aan het licht toen consumenten Ivanka Trump-producten herkende. Deze producten werden verkocht bij een discount retailer.

G-III Apparel Group heeft meerdere licenties van bekende merken. Naast Ivanka Trump hebben ze ook licenties van Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Ze hebben echter geen licentie van Adrienne Vittadini, deze heeft Authentic Brands in handen. Vittadani en Authentic Brands hebben nog niks losgelaten over het voorval.

Beeld: Ivanka Trump HQ Facebook

Herfst/Winter 2018-19 Hedendaags Herenmodethema

Het herenmode team van Trendstop biedt u een eerste blik op een essentiële trend die van invloed zal zijn op de herenmode in Herfst Winter 2018-19 en de daaropvolgende seizoenen. Voor het eerst uitgelicht in onze Themaprognoses, biedt deze invloedrijke trend inspiratie voor alle categorieën van de herenmode markt, van kleding en accessoires tot motieven en stoffen. Onze zorgvuldig samengestelde seizoensrapporten beoordelen iedere trend op zijn commerciële waarde en levensduur met een nauwkeurige analyse van onze trendexperts, waardoor u de beste beslissingen kunt maken voor uw collecties.

Deze week onthult Trendstop drie belangrijke aspecten van het Herfst Winter 2018-19 herenmode thema, The Elemental Estate. Herfst omarmt de elementen, en wordt geïnspireerd door woeste landschappen, winterse wildernis en winderige hooglanden. Knusse silhouetten en testuren, en traditionele handarbeid worden gemoderniseerd met subtiele sportieve invloeden en performance eigenschappen waardoor het technische en traditionele worden samengebracht.

The Elemental Estate - Kleding

Knusse jassen beschermen tegen de elementen met lagen gewatteerd textuur, pluche stoffen en zware breisels die zorgen voor een volumineus silhouet. Intarsia breisels met Scandinavisch-achtige dessins herinneren aan een alledaagse handgemaakte esthetiek die zowel contrasteert met de technische coatings en waterdichte technische aspecten als deze complementeert.

The Elemental Estate - Motieven & Stoffen

Herfst/Winter 2018-19 Hedendaags Herenmodethema

Ruig schapenwol en badstof texturen bieden extra warmte aan zware winteritems, terwijl rubberen behandelingen en buisvormige quilten een technisch aspect introduceren aan seizoensstoffen. Print en motieven worden geïnspireerd door de natuur met landschapsmotieven die ogenschijnlijk vervaagd en verdraaid zijn door het harde winterklimaat.

The Elemental Estate - Schoenen & Accessoires

Herfst/Winter 2018-19 Hedendaags Herenmodethema

De nadruk ligt bij schoenen en accessoires in het najaar op functionaliteit en duurzaamheid in de vrije natuur. Door sport geïnspireerde hardloopschoenen en stevige hybride wandelschoenen combineren traditionele constructies met performance aspecten voor een stevig gevoel. Cross-body tassen hebben een strakke, ongecompliceerde esthetiek, met door extreme sporten geïnspireerde details die het praktische handenvrije aspect van de tassen complementeren.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot Fall Winter 2016-17 Menswear Commercial Themes van Trendstop, een essentieel rapport met de beste commerciële kleding, schoenen en accessoires van het seizoen. Klik op de banner voor uw gratis rapport.

Herfst/Winter 2018-19 Hedendaags Herenmodethema

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Foto’s via Trendstop.com: DSquared2, Kenzo, Joseph, London Street Style, Prada , Marni, Christopher Shannon and Dirk Bikkembergs, allen Herfst Winter 2017-18.

Scotch & Soda lanceert capsule collectie met Felix the Cat

Het Amsterdamse label Scotch & Soda lanceert een capsule collectie, met als hoofdpersoon ‘s werelds oudste cartoonkarakter Felix the Cat. De exclusieve collectie bestaat uit denim en sportkleding en is voor mannen, vrouwen, jongens en meisjes.

De collectie heeft een kleurenpalet van zwart, denim, wit, grijs/ecru en Japans apricot . De vrouwen- en mannencollecties hebben washed denim en de jongens- en meisjescollecties washed black denim. Felix the Cat komt terug in borduringen, als met de handgeschilderd artwork , all-over print en in ‘motiefstijl’.

Creatief directeur Marlou van Engelen: “We zoeken altijd naar unieke schatten en verhalen - door in de geschiedenis en de popcultuur te duiken vinden we ze. Felix the Cat is een ongewone mix van beide - een tijdloos moderne classic. Hij past perfect bij onze design ethos. We zijn gecharmeerd door de old-school animaties van Felix the Cat - ze voeden onze creatieve invalshoek voor de ontwerpen.” Van Engelen en Susan Meinen (hoofd Grafisch Design) kregen toegang tot de creatieve archieven, waar ze zelf vintage versies van het populaire karakter mochten uitzoeken.

De ‘Amsterdams Blauw Felix the Cat capsule collectie’ is een aanvulling op de Amsterdams Blauw Collectie SS18. De collectie is tot 1 juni te bewonderen in de showroom en zal vanaf oktober/november in de winkels wereldwijd worden gelanceerd.

Vorige week lanceerde Scotch & Soda aan sweater in samenwerking met de Amsterdam Denim Days. Lees ook: Scotch & Soda lanceert sweater voor Amsterdam Denim Days

Scotch & Soda lanceert capsule collectie met Felix the Cat In april, de maand waarin denimbeurs Kingpins en Amsterdam Denim Days plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Beeld: Scotch & Soda

Miu Miu lanceert exclusieve capsule collectie met Mytheresa

E-tailer Mytheresa heeft na de samenwerking met Missoni nu de handen ineen geslagen met modemerk Miu Miu. Vanaf 26 april is de capsulecollectie te koop via Mytheresa.com.

Miu Miu heeft een lijn met 28 items ontwikkeld voor de e-tailer. Deze lijn bestaat onder andere uit ready-to-wear, tassen en schoenen. Deze items hebben kleurrijke prints en vrouwelijke details, in lijn met de stijl waar Miu Miu bekend om staat. Prijzen voor de collectie vallen tussen de 590 euro voor een T-shirt tot 1650 euro voor een jurk met print.

Ter lancering van de capsule collectie is een korte film gemaakt, genaamd “Shark”. Mytheresa heeft voor de video samengewerkt met Danny Sagra. In “Shark” zijn twee vrouwen te zien in een zwembad. Het bedrijf zegt dat ze de nieuwe lijn wilden lanceren in een theatrale setting om ‘stijl en humor samen te brengen.’

Beeld: Youtube

Plus size merk Universal Standard introduceert ruiloptie na gewicht fluctuatie

Plus size merk Universal Standard introduceert een nieuwe service. Onder de naam Universal Fit Liberty, kunnen vrouwen een jaar na de aankoop een item omruilen als zij door een fluctuatie in gewicht van maat veranderd zijn.

Het omruilen kan met items waarin het UFL-label in te vinden is. Het gaat hier om de kern-items in alle collecties, meldt het merk op de website. Wanneer een klant binnen een jaar van maat verandert, vult zij haar gegevens in in het UFL-portal, waarna ze een retourformulier ontvangt. Het retourproces is helemaal gratis. Nadat Universal Standard de retour heeft ontvangen, wordt de nieuwe maat opgestuurd. Het geretourneerde item wordt grondig gewassen en gedoneerd aan vrouwen in nood.

”Of je nu een maat 6, 16 of 26 bent, gewicht fluctueert. Het kan omlaag of omhoog gaan, wat niet alleen zorgt voor een emotionele achtbaan, maar ook een financiële last. Daarom hebben we Universal Fit Liberty ontwikkeld, een nieuwe en game-changing winkelervaring ontworpen om deze angst weg te nemen voor miljoenen vrouwen,” aldus het merk. “We geloven dat kleding altijd moet passen en goed moeten voelen en eruit zien. Vrouwen verdienen om te leven zonder zich gepest te voelen door hun maat.”

Universal Standard is een Amerikaans merk gespecialiseerd in plus size mode. De retouroptie is in alle landen beschikbaar zolang het een item is met een UFL-label, maar het is alleen gratis binnen de Verenigde Staten.

Beeld: Universal Standard website

Circle of Gentlemen: “Overzeese expansie verliep soepel dankzij TCOG”

Van een klein overhemdenlabel is Circle of Gentlemen in tien jaar tijd uitgegroeid tot een internationaal premium herenmerk. Dankzij de langdurige samenwerking met TCOG blijft het modebedrijf op IT-vlak up-to-date en verliep de expansie naar Amerika soepel.

Circle of Gentlemen werd in 2006 opgericht door jeugdvrienden Janjaap van Gent en Michel van Kommer. Zij ontwikkelden een gepatenteerde techniek waardoor de overhemdboorden mooi rechtop blijven staan. Dit unieke concept ontketende een nieuwe trend van hoge boorden en werd veelvuldig gekopieerd. In de loop van 2008 werden er nieuwe artikelgroepen toegevoegd zoals blazers, pakken, broeken en truien waardoor het label uitgroeide tot een volwaardig lifestylemerk. Na het succes in Nederland en België was het tijd om uit te breiden in de rest van Europa, en uiteindelijk de oceaan over te steken naar Amerika en Canada.

Verbetering van de vertrouwde werkmethode

In het begin maakte Circle of Gentlemen gebruik van een zeer simpel IT-systeem en Excel-sheets. Aanvankelijk was deze werkwijze nog te doen met de hoeveelheid administratieve uren, maar al snel was dit onhoudbaar, blikt Janjaap van Gent terug. “We zijn toen overgestapt op een simpel boekhoudpakket, gekoppeld aan een voorraadbeheersysteem. Een regelrecht drama! We liepen tegen allerlei beperkingen aan.” De zoektocht naar een totaaloplossing leidde het bedrijf in 2009 naar TCOG. “We hebben verschillende pakketten bekeken en degene gekozen die het meest bij ons aansloot. Wij werken met onze eigen systematiek betreffende artikel-, kleur- en factuurnummers. itSuitsFashion, de fashion oplossing op basis van Microsoft Dynamics NAV, gaf ons de vrijheid om deze werkmethode, die goed functioneerde en waar iedereen aan gewend was, te blijven hanteren.”

Tijdsbesparing in alle bedrijfsprocessen

itSuitsFashion leverde in alle bedrijfsprocessen een grote tijdsbesparing op. In de oude IT-omgeving moesten veel acties handmatig worden uitgevoerd. “In itSuitsFashion gebeurt dit automatisch nadat de artikelen op de juiste manier zijn geregistreerd, waardoor ons veel administratieve rompslomp bespaard blijft”, aldus Van Gent. Ook de koppeling met de webapplicatie biedt voordelen. In de geïntegreerde B2B-omgeving kan de retailer, eenmaal ingelogd op zijn account, rechtstreeks de voorraden van Circle of Gentlemen bekijken, openstaande facturen afhandelen en bestellingen beheren. “We zijn blij dat we in één keer de stap hebben gemaakt naar het geavanceerde systeem van TCOG met alle mogelijkheden die daaruit voortvloeien.”

Flexibiliteit als sleutel tot succes

Dankzij diverse updates is itSuitsFashion telkens aangepast aan de behoeften van het fashionbedrijf. Toen Circle of Gentlemen bijvoorbeeld zijn eerste stappen zette in Amerika, moesten de facturen en pakbonnen voor de douanevereisten worden voorzien van de benodigde gegevens. Het implementeren ging razendsnel, maar de eerste zending naar Amerika had de nodige voeten in de aarde. Aanpassingen moesten ervoor zorgen dat zendingen in het vervolg aan alle voorwaarden zouden voldoen. “Gelukkig was dit met een week opgelost zodat we bij de eerstvolgende zending alles picobello voor elkaar hadden. Op zo’n moment is het fijn dat je niet vastzit aan een bepaalde structuur, maar flexibel bent om ‘landspecifieke’ zaken toe te voegen.”

Langdurige samenwerking

Hoewel Circle of Gentlemen met een flink aantal aanbieders om de tafel heeft gezeten, had de keuze voor TCOG met twee factoren te maken: de gunstige prijs én het vertrouwen in het bedrijf. “Een eenmalige implementatie is één ding, maar daarna begint het pas”, stelt Van Gent. “We waren op zoek naar een langdurige samenwerking met een partner die meedenkt. De oplossing waar wij mee werken evolueert continu: in de loop van de tijd zijn er steeds meer mogelijkheden bijgekomen, waarvan wij misschien nog maar de helft benutten. Goede begeleiding bij iedere update is belangrijk om de overgang soepel te laten verlopen.”

Toekomstplannen

Volgens Van Gent is het belangrijk dat een IT-partner de uitdagingen waar je als bedrijf tegenaan loopt begrijpt. TCOG is groot en daadkrachtig genoeg om wensen en doelen te realiseren, maar ook weer niet zo groot dat de persoonlijke aandacht verloren gaat. Hij ziet de toekomst rooskleurig tegemoet: “We werken al geruime tijd met EAN-codes, wat ons logistieke proces vergemakkelijkt. Een volgende stap in samenwerking met TCOG is mogelijk EDI, Electronic Data Interchange, waarmee de gegevensoverdracht tussen bedrijven wordt geautomatiseerd. Hier valt veel winst te behalen, vooral wat betreft de grote filiaalbedrijven waarmee we samenwerken. Het staat dan ook hoog op ons verlanglijstje om dit te gaan implementeren.”

Over TCOG

TCOG, met hoofdkantoren in Turnhout (BE) en IJsselstein (NL), is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden op http://www.tcog.be. Volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg ons op Facebook.

Kijken: H&M x Zara Larsson

H&M heeft de eerste beelden van de capsule collectie in samenwerking met Zweedse popster Zara Larsson vrijgegeven. De collectie bestaat uit vrouwelijke en stoere items, met graphics en streetwear-invloeden. Vanaf 18 mei verkrijgbaar in de winkels wereldwijd en de webwinkels.

Kijken: H&M x Zara Larsson

In de capsule collectie zijn items opgenomen die verwijzen naar de persoonlijke stijl van de popster. Zo bestaat de collectie onder meer uit een oversized hoody, een T-shirt jurk, beiden voorzien van roze graphics en feministische teksten, en strakke shorts en tops. Ook zijn er enkele accessoires en schoenen in de capsule collectie opgenomen. Het kleurenpalet van de collectie bevat verschillende tinten roze, zilver, zwart, met stoffen als velours, denim, mesh en katoen jersey. Prijzen variëren van 14,99 tot 79,99 euro.

Kijken: H&M x Zara Larsson

“Ik ben heel blij om mijn collectie met H&M eindelijk te delen. Ik had zoveel plezier met samen items te ontwerpen met hen en een campagne te creëren die mijn persoonlijkheid reflecteert. Ik kan niet wachten om te zien hoe meisjes overal de items dragen en iets toevoegen aan hun eigen persoonlijke stijl,” zegt Zara Larsson in een persbericht.

Kijken: H&M x Zara Larsson

Larsson was nauw betrokken bij het ontwerpproces, en had inspraak in de prints, kleuren, ontwerp en het silhouet. Ze laat weten dat de kleur roze niet zomaar was gekozen, maar vooral ‘omdat het vrouwelijk en sterk is, en omdat het iedereen staat’.

Kijken: H&M x Zara Larsson

"Zara is zo'n inspiratie voor mode- en muziekliefhebbers over de hele wereld. Haar energie is zo positief en oprecht, dat samen met haar makkelijk te vertalen was in de ontwerpen. We hebben ook veel gekeken naar wat Zara on stage en off stage draagt, om ervoor te zorgen dat we haar show-meets-street style incorperen, "zegt Pernilla Wohlfahrt, Hoofd Ontwerp en creatief directeur van H&M.

Kijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara LarssonKijken: H&M x Zara Larsson

Beeld: H&M

Nog weinig merken zijn transparant over productie

Het instorten van de Rana Plaza fabriek in Bangladesh, inmiddels vier jaar geleden, heeft maar weinig labels bewogen om meer openheid van zaken te geven over hun productieproces. Dat blijkt uit de Fashion Revolution Transparency Index 2017 van Fashion Revolution, die de 100 grootste modemerken onder de loep nam.

In de Transparency Index 2017 werden de 100 grootste merken beoordeeld op 5 verschillende punten: beleid en verplichtingen, bestuur, traceerbaarheid, know, show & fix en spotlight issues. Per onderdeel werden de merken beoordeeld, waarbij er maximaal 100 punten per onderdeel uitgedeeld konden worden. De onderdelen traceerbaarheid en know, show & fix wogen het zwaarste in de beoordeling.

Nog weinig merken zijn transparant over productie

Opvallend was dat zelfs de hoogst scorende merken nog niet eens de helft van het te behalen aantal punten binnen sleepte. De merken Reebok, Adidas, Marks & Spencer, H&M, Banana Republic, Gap, Old Navy en Puma kwamen relatief als beste uit de bus bij de index. In de Index zijn het totaal aantal punten omgerekend naar percentages. 32 van de 100 van de grootste modebedrijven scoorden daarbij tussen de 0 en 10 procent. De minst transparante bedrijven zijn onder meer Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren, Michael Kors, Miu Miu, Prada, Urban Outfitters, Lacoste, Forever21, Chanel, Dior en S.Oliver. Zeker 25 modebedrijven scoorden een percentage van 11 tot 20 procent, zoals Benetton, TK Maxx, Zalando, Louis Vuitton en Mango.

Er vielen 23 bedrijven in de categorie 21 tot 30 procent. Daar werden onder meer de bedrijven Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Gucci, YSL, Hugo Boss, Topshop, Primark en Hudson’s Bay in geranked. Merken die relatief ‘goed’ scoorden met een percentage van 31 tot 40 procent waren onder meer het Nederlandse C&A, Esprit, Zara, Nike, Levi Strauss & Co en Asos.

“De merken hebben nog een lange weg te gaan,” stelt Fashion Revolution. “Deze bedrijven ondernemen meer actie om een transparant beleid te realiseren en zijn beter controleerbaar. Gemiddeld scoorden de bedrijven 49 van 250 punten, minder dan 20 procent van het totale aantal te behalen punten.”

Nog weinig merken zijn transparant over productie

Fashion Revolution Transparency Index: aantal transparante bedrijven neemt toe

Hoewel er nog weinig bedrijven zijn die transparant zijn, lijken het er wel steeds meer te worden. Uit de Index blijkt dat 32 bedrijven waaronder Asos, Benetton, C&A, Esprit, Gap, Marks & Spencer, North Face en Timberland, inzicht geven in gegevens van de fabrieken waarvan zij gebruik maken. In 2016 waren dit er slechts vijf.

“Als je kleding koopt heb je het recht te weten of je meebetaalt aan uitbuiting, schending van de mensenrechten en milieuvervuiling. Wat gebeurt er allemaal tijdens de productie dat het daglicht niet kan verdragen?,” stelt Jos Cozijnsen, coördinator van de Nederlandse tak van Fashion Revolution. “Feitelijk zouden de kledingbedrijven de hele productieketen van katoenplantage tot kassa transparant moeten maken. Kledingbedrijven; laat maar eens zien wat je bijdraagt aan een betere situatie voor kledingarbeiders en milieubescherming. Duurzame merken laten dit al zien door openheid te bieden over hun productieprocessen.“

Nog weinig merken zijn transparant over productie

Een goede score zegt overigens niet alles, bepleit Fashion Revolution. “Goed scorende bedrijven kunnen door onder andere overproductie nog steeds een negatieve impact hebben op het milieu,” wijst de organisatie. De kledingindustrie is tot op de dag van vandaag de op één na meest vervuilende industrie ter wereld vanwege de CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen, water, vervoer en de hoeveelheid aan productie.

De internationale organisatie Fashion Revolution vraagt om meer transparantie in de kledingindustrie, over zowel de arbeidsomstandigheden als de milieu-impact, dan kunnen bedrijven, regeringen, maatschappelijke organisaties en consumenten hierop actie ondernemen. Van 24 tot en met 30 april wordt de Fashion Revolution Week georganiseerd, waarbij in meer dan 100 landen activiteiten worden georganiseerd om bewustwording te creëren en een transparante kledingindustrie te realiseren. Fashion Revolution Netherlands organiseert 24 april de Fashion Revolution Talks in het World Fashion Centre Amsterdam en start de campagne #WhoMadeMyClothes.

In tegenstelling tot andere fast fashion concurrenten als H&M, dat onlangs haar ‘Close the Loop’ campagne lanceerde om openlijk te communiceren over haar duurzame werk, was Primark zwijgzamer wanneer het ging over de duurzame initiatieven die werden opgezet. Dat wil zeggen: tot nu. Tegelijk met de lancering van het Sustainable Cotton Programme, waarvoor Primark samenwerkt met CottonConnect en de Self-Employed Women’s Association (SEWA) om meer dan 11.000 vrouwelijke katoenboeren uit India te ondersteunen, heeft de kledingketen besloten meer naar buiten te treden over de maatregelen die worden genomen op weg naar duurzamere mode.

Lees verder: Case study: Primark's duurzaamheid onder de loep

Beeld: Rosa van Ederen/Fashion Revolution