(advertentie)
(advertentie)
In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

Na de aankodiging van het Speedfactory concept twee jaar geleden, en de protypes, is het zover: sportgigant Adidas introduceert de eerste commercieel geproduceerde hardloopschoen, de AM4 (Adidas Made For). De schoen, geproduceerd door middel van een geautomatiseerd productieproces, is verkrijgbaar in zes stad-edities voor Londen, Parijs, Los Angeles, New York, Tokyo en Shanghai - de AM4LDN, AM4PAR, AM4LA, AM4NYC, AM4TKY en AM4SHA.

In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

"De toekomst van design. Door sportdata gedreven, radicale versnelde schoenenproductie, open source co-creatie, hyper flexibel en gelokaliseerde productie. Dit is Speedfactory," stelt Adidas in de AM4 teaser. De AM4 reeks is de eerste wereldwijde lancering en bestaat uit innovatieve schoenen gemaakt voor en op de markt gebracht in Londen, Parijs, New York, Los Angeles, Shanghai en Tokyo.

In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

Adidas AM4 hardloopschoen beschikbaar in zes stadedities

Sportdata per stad, zoals die van Londense 'urban runners' of Parijse vrouwelijke hardlopers, zijn ingezet bij het design- en productieprodcues. Daarnaast is de productiecyclus radicaal verkort van 18 maanden tot 45 dagen. "Deze technologie maakt het mogelijk het bestaande model te ondermijnen en het product zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor de consument," vertelt David Drury, schoeneninkoopdirecteur Adidas, in een interview met Reuters.

In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

De zesdelige debuutcollectie is vervaardigd in de Speedfactory faciliteit in Ansbach, Duitsland. Adidas opent later dit jaar ook een Speedfactory in Atlanta, Georgia, in de Verenigde Staten.

De AM4LDN is vanaf 26 oktober te koop via Londense winkels en de online shop. De retailprijs is 199,99 pond per paar. De overige AM4-lanceringen volgens tussen november en het nieuwe jaar. In Nederland is de Londen-editie van de hardloopschoen 'binnenkort' verkrijgbaar via de Nederlandse Adidas webshop voor 219,95 euro.

In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

Speedfactory maakt deel uit van Adidas' grotere plan een revolutie teweeg te brengen op gebied van productie en een nieuwe beweging te creëren in de schoenenindustrie, waarbij productie uit Azië zou kunnen worden vervangen. Op dit moment is dat nog niet zo; er zijn 500.000 gympen met behulp van 'intelligente robottechnologie' geproduceerd, wat een klein aantal is als je het vergelijkt met de meer dan 300 miljoen verkochte paren wereldwijd in 2016.


In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4In beeld: Adidas' eerste Speedfactory collectie AM4

Foto's: Adidas Speedfactory website

Kijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-over

Het iconische Levi’s Trucker Jacket is dit jaar 50 geworden en daarom staat het item dit najaar in de spotlights. Eerder werden vijftig beroemdheden waaronder Snoop Dogg, Romee Strijd en Justin Timberlake gevraagd om hun Trucker Jacket te customizen, ter ere van de verjaardag, nu zijn ook studenten van de textielafdeling van KASK, van de School of Arts in Gent ingeschakeld.

De afdeling selecteerde negen studenten om de veelzijdigheden van denim te bestuderen en het iconische jasje een nieuw leven in te blazen. De studenten kregen de volledige ontwerpvrijheid en kunnen zo hun eigen stijl en verhaal laten zien.

Volgende maand worden de jasjes tentoongesteld en geveild vanaf 199 euro. De opbrengsten gaan naar KASK voor het aanschaffen van nieuwe materialen en machines, waarmee de studenten ook workshops zullen gaan geven.

FashionUnited geeft alvast een voorproefje van het ontwerpproces en de verschillende creaties die zijn gemaakt.

Kijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-overKijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-over

Eind negentiende eeuw introduceerde Levi’s de denim jas. Men noemde de jas de denim “blouse” en over de jaren wordt het jasje in drie verschillende stijlen uitgebracht: Type I, Type II en Type III. Het laatste type wordt een waar icoon en staat in de jaren 70 representatief voor de culturele revolutie. Tegenwoordig wordt Type III de Trucker Jacket genoemd.

De tentoonstelling vindt plaats op 4 en 5 november in de Zwarte Zaal in KASK, Gent. Hier zullen de studenten ook aanwezig zijn om Levi’s items te customizen.

Beeld: Levi’s x KASK

Kijken: KASK studenten geven Levi’s Trucker Jacket make-over In Oktober besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.
Leeftijd op de catwalk: Het overschrijden van de laatste grens

ACHTERGROND De nieuwste rapporten laten zien dat de modeweken voor het lente- en zomerseizoen 2018 een banner zijn voor diversiteit op de catwalks. Al sinds de herfst van 2017 leidt NYFW, volgens studies uitgevoerd door The Fashion Spot, de lading met diversiteit in maat, ras en zichtbaarheid van transgenders. Maar er is een gebied waarop we in Europa achterblijven: leeftijd. Een totaal van 21 modellen boven de 50 jaar liepen voor het herfstseizoen over de catwalk in New York, Londen, Milaan en Parijs, meer dan ooit is gezien. Waar schandalen rondom beledigende casting agenten en nieuwe wetten tegen ondergewicht en minderjarige modellen enkele scheuren in het systeem hebben blootgesteld, blijkt leeftijd de laatste grens te zijn, maar ook deze is klaar om te worden overschreden.

Het was de ‘Summer of Celine’ - Dion, niet die van Phoebe Philo. Velen blijven baden in de afterglow van de stilistische bezetting van de 49-jarige zangeres op Instagram. Van top tot teen gekleed in Parijs’ meest extravagante look, toonde de diva haar eminentie en werden we onderworpen aan haar koninkrijk. Momenteel, nu de bladeren van kleur veranderen, komen de lush herfstkleuren en versierde texturen in de winkels, gedragen met een lach door Dries van Noten’s modellen van in de 50. De bel luidt niet alleen voor een nieuw seizoen, maar voor een nieuwe leeftijd.

Opgepast: Grote zichtbaarheid in aantocht

Vorige week nog reageerde Jane Fonda op kritiek dat ze te oud was voor het dragen van een paardenstaart tijdens de Emmy’s. Ze deelde in Parijs de L’Oréal-schijnwerper met de glamorous Helen Mirren, die daarentegen was gekleed in een mannelijke broek en platte schoenen. Hun outfits waren opmerkelijk omdat vrouwen van die leeftijd (respectievelijk 79 en 72) meestal onzichtbaarheidskleppen krijgen aangeboden.

Oma, zet me niet voor schut

Als docent op een modeschool, herinner ik me een eigentijdse onderwerpen-les enkele jaren geleden, waarin ik een groep 20-jarigen mediabeelden toonde over verschillende ‘isms’ in de modeindustrie. Ze accepteerden zonder twijfel verschillende huidtinten en stemden in met de zichtbaarheid van verschillende maten en niet-binaire geslachtsbeelden. Maar een afbeelding die het bij hen niet goed deed, was een redactionele foto van Daphne Selfe, toen midden 70, liggend op haar zij met haar grijze haren los, haar jurk op haar dij en haar vingers die zich in haar decolleté dompelden. De sexy pose was niets nieuws, maar reacties als ‘Dat zou mijn oma kunnen zijn’, ‘Ze zou zich moeten schamen’ en ‘Jak’ waren te horen. Ik overtuigde de klas ervan dat leeftijd op de catwalk grote mogelijkheden zou kunnen bieden. Maar we zijn ver gekomen in korte tijd.

A post shared by Daphne Selfe (@daphneselfe) on

De Super Supermodellen

Voor de lente nam Donatella Versace de staf over van Dries van Noten en leverde een coupe de grace tot het ouderdom door een quintet supermodellen in het zilver te kleden en verhoogd neer te zetten op een plint. Sommigen van de vrouwen onder ons, helaas, bekritiseerden het aantal operaties boven de decollecté en de gerimpelde knieën. Maar het is niet gek dat we reageren als een voormalige klas van 20-jarigen. We vinden het moeilijk om te verwerken wat we niet eerder hebben gezien en zijn er misschien zelfs van overtuigd dat het daarom fout is. We zijn geneigd om het uiterlijk van de jeugd te aanbidden, of het nu natuurlijk is of niet, en om dan zo geconfronteerd te worden met de idolen van twee decennia geleden, worden we uit onze zekerheden geschud en dat veroorzaakt kortsluiting in onze reacties. Leeftijd wordt nooit geserveerd in een godinnenverpakking.

Een halve eeuw en verder

Maar met de 56-jarige Julianne Moore op de cover van InStyle en Stella Tennant die de Balenciaga-show opende, wordt onze hardwiring eindelijk bijgewerkt. Een vlugge blik door het huidige nummer van stijlbijbel Love, onthult foto’s van Candice Bergen (71), Laura Dern (50), Christie Brinkley (63), Brooke Shields (52), Sally Field (70), Susan Sarandon (71), Iman (62), en een naakte Stephanie Seymour (49). Omdat we hier samen tot onze nek toe in zitten, letterlijk, is er geen terugkeer.

Omdat de samenleving visies van vrouwelijkheid vereist, staat leeftijd centraal in het gesprek. En als je als ontwerper nog steeds twijfelt, denk er dan aan dat vrouwen die een lange carrière hebben ook een grote bankrekening hebben opgebouwd. Degenen met het geld zijn nu meer dan ooit te vinden in de media. Niemand van ons kan het leven ooit ervaren met een andere huidskleur; we zullen nooit vragen stellen bij geslacht; we kunnen onze wereld misschien wel of niet zien vanuit grotere lichamen. Maar we worden allemaal ouder. Nu gaan we achter jeugd aan die oud is.

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale mode-industrie. Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Homepage foto van Catwalkpictures, Versace SS18

Het succes van Didi: “Het is net die twist” INTERVIEW

Het is een gevestigde naam in de Nederlandse winkelstraten: Didi. Het merk dat al sinds 1980 bestaat is inmiddels een vaste waarde in het retaillandschap geworden. Puur door eigen koers te varen. Ondanks het lange bestaan van Didi, komt het merk niet vaak in het nieuws. Tijd om eens te kijken hoe het gaat bij het damesmerk en wat het succes achter de keten is. FashionUnited sprak met art director en marketing manager Katja Berest.

Zo’n zes jaar geleden introduceerde het merk het motto: pretty different en dat is volgens Berest precies wat de Didi-vrouw is. “Deze vrouw doet niet anders om anders te doen, ze is zoals ze is,,” verteld Berest. Ze is zelfverzekerd, zelfbewust en wil er toe doen. Een echt Didi-ontwerp kenmerkt zich dan ook door middel van authenticiteit, net een ander kleurenschema dan andere merken en de bijzondere details en patronen. Qua leeftijd zit de Didi-vrouw tussen de 35 en 55, ‘maar het mag ook 30 zijn,’ vertelt Berest lachend. “Het gaat ons niet om de leeftijd, maar om de instelling.”

Het succes van Didi: “Het is net die twist”

Het geheim van Didi

Het blijkt de Nederlandse vrouw aan te spreken, want al jaren blijft Didi groeien en positieve jaren ervaren vertelt Berest. Mede dankzij het succes heeft het merk haar winkelbestand uit kunnen breiden tot 90, waarvan 11 conceptstores. Aan grote uitbreiding in Nederland wordt op dit moment dan ook niet gedacht, aldus Berest. “We zitten op de plekken waar we willen zitten. Het gaat vooral om de optimale beleving neerzetten van het merk. Dat we persoonlijke aandacht kunnen geven door middel van onze medewerkers. Zij zijn namelijk de beste PR die je kunt hebben.” Toch merkt het merk dat een omnichannel strategie ook haar vruchten afwerpt. Zo hebben alle winkels van Didi een verkoopzuil waar klanten ook online items op kunnen zoeken. “We merken dat daar heel enthousiast op gereageerd wordt en dat het heel goed werkt,” aldus Berest. “We hebben met de webshop het afgelopen jaar een ongekende groei doorgemaakt, mede ook door deze zuilen.”

Op dit moment staat in Nederland vooral het aanscherpen en uitbreiden van de conceptstores op de planning. Oude winkels worden omgebouwd tot het nieuwe concept met duurzaam interieur en de optimale beleving van het merk. Toch blijft het buitenland ook lonken. Didi is inmiddels met een webshop aanwezig op de Belgische en Duitse markt en alhoewel fysieke winkels wel een ambitie zijn, zijn er geen concrete plannen. Wat wel al in de agenda gemarkeerd staat bij Berest is de lancering van het loyalty-programma van Didi. “Dat is een extra waarderingssysteem voor je vaste klant. Een extra service.” Didi ziet de vaste klanten immers als de ambassadeurs van het merk. Nog voor het einde van het jaar wordt het programma gelanceerd, maar details wil Berest nog niet kwijt.

Het succes van Didi: “Het is net die twist”

De authenticiteit van Didi: “Homogeniteit past gewoon niet bij het merk”

Het is duidelijk dat Didi met de 37 jaar aan geschiedenis de veranderingen in het retaillandschap heeft doorstaan. Het bedrijf gaat inmiddels mee met de online en loyalty-trend maar het geheim van Didi ligt elders. Volgens Berest is de authenticiteit van Didi de kracht van het merk. “De grote modeketens hebben een homogeniteit en dat past niet bij Didi. Na al die jaren staat Didi op deze manier nog steeds overeind.”

Didi is in 1980 opgericht. Het bedrijf is inmiddels onderdeel van 3D Fashion. Het merk staat vooral bekend om de uitgesproken patronen en kleuren en het motto ‘pretty different’. Het bedrijf heeft 90 winkels in Nederland en is online aanwezig in Nederland en België.

Beeld: Didi

Kipling viert verjaardag met 90s collectie

London - Tassen en accessoires merk Kipling lanceert een capsule collectie geïnspireerd op de jaren negentig, ter ere van de dertigste verjaardag van het merk.

In de capsule collectie gaat Kipling terug naar zijn herkomst en maakt het merk gebruik van de stijlen waarmee het ooit begonnen is. Kipling werd opgericht in Antwerper in 1987 door Paul van de Velde en Xavier Kegels en is uitgegroeid tot een casual fashion merk, dat in 67 landen verkocht wordt.

De jaren negentig geïnspireerde collectie bestaat uit vijf stijlen in vijf verschillende kleuren, inclusief een sportieve heuptas, een kleine rugtas, kleine schoudertassen en ook een weekendtas. Alle stijlen zijn geïnspireerd op ontwerpen uit het archief van het merk en hebben een jaren negentig twist gekregen. De ‘vintage’ collectie bevat authentieke elementen, zoals het ronde logo van Kipling, grote ritsen en de iconische sleutelhanger met het aapje. De tassen worden uitgebracht in de kleuren geel, rood, wit, blauw en zwart.

“We begonnen door dertig jaar terug te gaan in onze archieven. En we kwamen erachter dat onze tassen nog net zo tijdloos, modern en relevant zijn als toen we ze voor het eerst op de markt brachten,” zegt Jurgen Derycke, omnichannel marketing manager bij Kipling. “Door deze producten opnieuw te lanceren in hun originele stijl, ontstaat er een authentieke en nostalgische collectie dat nog steeds een trend is. We hebben een enorm succes gezien met de jaren 90 trend, dus we zijn teruggegaan naar de basics met deze collectie.”

De jaren 90 collectie wordt online en in de winkels gelanceerd, vlak voor de feestdagen, eind november.

Foto: Kipling

Overzicht Lineapelle Milaan Herfst Winter 2018-19

De damesmode experts van Trendstop bieden u een kijkje achter de schermen naar de essentiële stoffenthema’s die van invloed zullen zijn op kleding, accessoires en interieurs in herfst/winter 2018-19 en de daaropvolgende seizoenen. Ons team reisde af naar de vooraanstaande internationale lederbeurs, Lineapelle in Milaan, waar creatieve herinterpretaties van de klassiekers met onverwachte kleurencombinaties en uitgesproken herbewerkingen van de traditionele looierijtechnieken te bewonderen waren. Ons uitgebreide verslag van de stoffenbeurs en de bijbehorende beelden beoordelen de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, waardoor u in staat bent de best mogelijke beslissingen te nemen.

Deze week krijgen lezers van FashionUnited de kleur-, print- en textuurtrends te zien die bepalend zullen zijn voor lederwaren in FW18-19. Terracotta Dune voegt een warme, herfstachtige uitstraling toe aan natuurlijke lederwaren, terwijl Laundry Bag Checks een modern, utilitair gevoel introduceert aan huiden met print. Shredded Suede illustreert het belang van textuur dit seizoen, met zwaar opgeruwde oppervlakken die de ruige eigenschappen van leer combineren met een zachte, tactiele aanpak.

Colour - Terracotta Dune

Overzicht Lineapelle Milaan Herfst Winter 2018-19

Terracotta tinten laten zich voor herfstachtige roodoranje tonen inspireren door drooggebakken kleitinten. Aardse tinten voegen warmte toe aan het winterpalet, en versterken de organische esthetiek van soepele huiden, ponyhuiden en glanzende, opgepoetste afwerkingen.

Print - Laundry Bag Checks

Overzicht Lineapelle Milaan Herfst Winter 2018-19

Klassieke ruiten en tartans krijgen een hedendaagse, utilitaire update met elementen die verwijzingen naar waszakken. Uitvergrote ruiten in uitgesproken kleuren en metallic afwerkingen verwijzen naar alledaagse objecten die traditionele prints en motieven moderniseren.

Skin Textures - Shredded Suede

Overzicht Lineapelle Milaan Herfst Winter 2018-19

Suede oppervlakken krijgen voor winter een extra textuurmatig element met harige, shredded vleugen en ruige behandelingen. Shredding technieken verlenen een versterkt tactiel gevoel aan zware, ruige behandelingen met witte punten en subtiele tweekleurige afwerkingen.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Fall/Winter 2017-18 Lineapelle Fabric Show Overview van Trendstop, een onmisbare gids voor de leder- en stoffeninnovaties direct vanuit Lineapelle in Milaan. Klik op de banner voor uw gratis rapport.

Overzicht Lineapelle Milaan Herfst Winter 2018-19

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: Russo di Casandrino, Conceria 800, Russo di Casandrino, Ge Fin, Ambassador, Carbipel, Sciarada, Ambassador, Caravaggio, allen Herfst Winter 2018-19

Rico Verhoeven lanceert eigen onderbroekenlijn met PFM Underwear

Vechtsporter Rico Verhoeven zal volgende maand zijn eigen onderbroekenlijn lanceren. De 28-jarige wereldkampioen zwaargewicht heeft zich verbonden aan het Nederlandse PFM Underwear. In november zal een gezamenlijke collectie verschijnen.

De collectie zal uit drie modellen bestaan en gelimiteerd verkocht worden. De lijn is ontworpen door vrouwen en zal daarom de slogan ‘Designed by women for men’ dragen. Verhoeven was als enige man zelf intensief betrokken bij de samenstelling van het product. “Wat me direct aansprak in deze samenwerking is het feit dat een typisch mannenproduct zoals deze juist door vrouwen wordt gemaakt en ontworpen,” aldus de kickboxer in het persbericht. “En je weet wat men zegt: 'Achter bijna elke succesvolle man staat ook een sterke vrouw!’ Ik vind het bovendien te gek dat ik samen met hen kan ondernemen. Ik heb ook ontzettend veel zin om te beginnen met het designproces. Ik heb al mijn eerste inspiratiebeelden verzameld op Pinterest.”

Rico Verhoeven lanceert eigen onderbroekenlijn met PFM Underwear

De lancering van de onderbroekenlijn zal plaatsvinden in de Bijenkorf in Amsterdam, waarna de collectie ook bij verschillende zelfstandige retailers door het hele land verkrijgbaar zal zijn. De boxers hebben een opvallende verpakking geïnspireerd op een sigarettenpakje en bijpassende waarschuwingsteksten. Prijzen starten vanaf 21,95 euro per stuk.

PFM, kort voor Performance, werd opgericht in 2015 en werkte in het verleden al vaker samen met topsporters. Zo werd eerder al een collectie uitgebracht met Olympisch zwemmer Sebastiaan Verschuren. Op dit moment heeft het merk zo’n 65 verkooppunten in Nederland, waaronder Plutosport en Sport 2000.

Beeld: PFM Underwear

In Beeld: Kipling X Disney lanceren Sneeuwwitje collectie

Naar aanleiding van de tachtigste verjaardag van het sprookje Sneeuwwitje en de zeven dwergen, heeft Walt Disney in samenwerking met tassenmerk Kipling verschillende tassen en accessoires ontworpen.

In Beeld: Kipling X Disney lanceren Sneeuwwitje collectie

De collectie, die bestaat uit riemen, handtassen, toilettassen en sleutelhangers, wordt rond de feestdagen gelanceerd en is de eerste samenwerking tussen Kipling en Disney, maar waarschijnlijk niet de laatste. De twee zijn namelijk een samenwerking aangegaan tot en met 2019 en zullen meerdere Disney sprookjes collecties ontwerpen. Elke nieuwe collectie zal in het teken staan van een toonaangevende Disney prinses.

In Beeld: Kipling X Disney lanceren Sneeuwwitje collectie

Disney lanceert eerste samenwerkingscollectie met Disney

”Het gaat eigenlijk over de synergie tussen de twee merken. Kipling is een leuk, energiek en jeugdig merk en deelt Disney’s verbeeldingskracht,” aldus President Noord-Amerika bij Kipling Nina Flood tegen WWD.

De Sneeuwwitje en de zeven dwergen collectie bestaat uit rugzakken en schoudertassen met het iconische Kipling-aapje eraan. Thema’s uit het sprookje zijn ook terug te vinden in de collectie, zoals de giftige appel en verwijzingen naar de kwade stiefmoeder. Prijzen voor de collectie variëren van 16 dollar (13,50 euro) voor een sleutelhanger tot 149 dollar (126 euro) voor een rugtas.

In Beeld: Kipling X Disney lanceren Sneeuwwitje collectie

Wanneer de collectie precies in de winkels ligt is nog niet bekendgemaakt, maar de samenwerking bouwt voort op het doel van Kipling om de aanwezigheid en populariteit van het merk te versterken bij een nieuwe generatie consumenten.

Eerder werkte Kipling samen met verschillende merken zoals Urban Outfitters, Cath Kidston, Forever 21 en Christopher Raeburn.

Beelden: Disney X Kipling website

Deze twaalf regels moeten bijdragen aan betere werkomstandigheden voor modellen

Modellen zijn té dun en té ongezond. Ze maken té lange werkdagen, hebben té drukke schema’s en er is té weinig zorg. Het waren veelgehoorde klachten over en commentaren op de modellenindustrie. Die zijn gehoord. Na afloop van de internationale modeweken werd The Model’s Health Pledge, een online platform en meldpunt met de focus op gezondheid en een gezonde werkomgeving voor modellen in de mode-industrie, gelanceerd.

The Model’s Health Pledge stelt twaalf regels op voor welzijn modellen

The Model’s Health Pledge ontstond nadat de staatssecretaris van VWS, Martin van Rijn, met de branche in gesprek ging over de gezondheid van modellen. Vervolgens heeft een netwerk van bedrijven en professionals het platform geïnitieerd en gerealiseerd en twaalf regels opgesteld waaraan zij zich zullen houden.

Deze regels worden de Pledge genoemd: twaalf beloften over het verbeteren van de gezondheid van modellen en het streven naar de beste werkomstandigheden voor iedereen in de modebranche. Alle belanghebbende uit de mode-industrie worden middels de website uitgenodigd deze te ondertekenen.

1. Erkennen dat gezondheid essentieel is voor de uitoefening van het modellenvak;

2. Geven een realistisch beeld van het modellenvak waarbij aandacht wordt geschonken aan de (gezonde) leefstijl van modellen;

3. Spreken elkaar aan bij het signaleren van een ongezonde/ongewenste situatie;

4. Zetten ons in om binnen een half jaar de volgende taken te beleggen bij een onafhankelijke instantie met expertise en autoriteit: • Het monitoren van de uitvoering van deze pledge; • Het beoordelen van verzoeken om deze pledge mede te ondertekenen; • Het ontvangen en beoordelen van (anonieme) meldingen van eventuele misstanden of ongezonde situaties; • Het bespreekbaar maken van afwijkingen van deze pledge en adviseren over verbetering.

Modellenbureaus en organisaties gericht op begeleiding van modellen:

5. Organiseren, al of niet op verzoek van het model zelf, professionele begeleiding en persoonlijke of groepscoaching over onder meer verantwoorde voeding, fysieke en mentale training zoals omgaan met stress. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van externe professionals;

6. Bieden realistische informatie over het modellenvak, de eisen die het vak aan modellen stelt, de werkomgeving en de afspraken die binnen de branche gelden;

7. Matchen opdrachten met modellen en toetsen opdrachten op mogelijke schadelijkheid voor de fysieke of psychische gezondheid bij het uitvoeren daarvan;

8. Stellen zo mogelijk gezamenlijk een modelcontract op waarin de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer wordt vastgelegd, met aandacht voor gezondheidsaspecten;

9. Weren onbetrouwbare opdrachtgevers.

Opdrachtgevers (designers, retailers en media):

10. Geven geen opdrachten die de fysieke of psychische gezondheid van modellen schaden;

11. Contracteren geen modellen die de eigen gezondheid zichtbaar veronachtzamen. Wij werken alleen met gezonde modellen;

12. Communiceren over de eisen die aan het model worden gesteld, en de inhoud van de opdracht (activiteiten, werkbelasting, voldoende rustmomenten en catering, financiële afwikkeling).

De website fungeert als meldpunt voor misstanden in de industrie en heeft als doel deze inzichtelijk te maken. Daarnaast geven modeprofessionals zoals Yfke Sturm op de website gezonde voedings- en bewegingsadviezen voor modellen (in wording).

Alle meldingen zullen door het platform serieus worden genomen en worden onderzocht. Een overzicht van alle meldingen en de uitkomsten ervan worden opgenomen in het jaarverslag van The Model’s Health Pledge. De leerprocessen worden gedeeld met ondertekenaars van de Pledge en dragen hopelijk bij aan een positieve ontwikkeling van de industrie.

Vorige maand lieten luxeconglomeraten LVMH (onder andere Louis Vuitton en Dior) en Kering (waaronder Balenciaga en Gucci) weten regels en afspraken te hebben gemaakt over de werkomstandigheden en de gezondheid van modellen. De zogenaamde models charter houdt in dat alle bedrijven die onder de conglomeraten vallen alleen nog maar gebruik zullen maken van modellen met een minimummaat 34 en een minimumleeftijd van 16 (wanneer het volwassen merken betreft). Ook moeten modellen in het bezit zijn van een gezondheidscertificaat.

Beeld: The Model's Health Pledge

Dit zijn de winnaars van de Fashion Makes Sense Award

De winnaar van de eerste Fashion Makes Sense Award is bekendgemaakt. De Litouwse Birutė Mažeikaitė van het modelabel Mukashi Mukashiwon won donerdagavond een bedrag van 2500 euro en liet daarmee negen andere finalisten achter zich. Designstudio Strikks won de juryprijs van 500 euro.

De prijs werd gisteravond in een besloten ceremonie in het Forza Fashion House uitgereikt door Daan Prevoo, gedeputeerde van Provincie Limburg. De jury bestond uit Carry Somers (oprichter Fashion Revolution), Willa Stoutenbeek (W.Green), Jasmien Wynants (Flanders DC/Close the loop) en ontwerpster Elsien Gringhuis. Na de uitreiking vond er een fashion talk plaats over het onderwerp duurzaamheid in de mode.

Dit zijn de winnaars van de Fashion Makes Sense Award

De Fashion Makes Sense Award is een stimuleringsprijs voor jonge en verantwoorde ontwerpers met innovatieve en duurzame ideeën, in het leven geroepen door Fashionclash Festival in samenwerking met de Provincie Limburg. De prijs is bedoeld om talent te stimuleren na te denken over duurzaamheid en ondersteuning te bieden in het ontwikkelen van een verantwoorde collectie.

De ontwerpen van alle tien de finalisten zijn tot en met 14 oktober tijdens de FMSA Expositie in het Forza Fashion House Maastricht te zien. De toegang is gratis.

foto credit: Fashionclash