(advertentie)
(advertentie)
Kijken: Converse X Dr. Woo

Schoenenmerk Converse is een exclusieve samenwerking aangegaan met tattoo artist Dr. Woo, zo laat het merk weten. Voor de samenwerking heeft Dr. Woo Converse’s beroemde Chuck 70 model als uitgangspunt genomen, om ze vervolgens te voorzien van zijn unieke signatuur. De collectie is op 19 januari gelanceerd bij de exclusieve modewinkel Maxfield in Los Angeles.

Kijken: Converse X Dr. Woo

Over de collectie zei Dr. Woo zelf het volgende: “Ik wilde iets dat clean was, en dat men niet van mij zou verwachten.” De collectie is vanaf 20 januari beschikbaar via de webshop van Converse en bij een geselecteerd aantal retailers. In Nederland zal de collectie exclusief worden verkocht bij Tenue de Nimes in Amsterdam.

Kijken: Converse X Dr. WooKijken: Converse X Dr. Woo

Beeld: Converse en Dr. Woo

Marie Jo lanceert eerste badmodecollectie

Het Belgische lingerielabel Marie Jo heeft haar eerste badmodecollectie gelanceerd. De collectie bestaat uit bikini’s en badpakken en een klein aantal accessoires, zo meldt het merk in een persbericht.

Marie Jo lanceert eerste badmodecollectie

Een woordvoerster van het merk heeft aan FashionUnited laten weten dat Marie Jo met de lancering van swimwear inspeelt op vraag vanuit de consument. “Marie Jo is een merk dat bekendstaat om know how op het gebied van pasvorm: dat is dan ook waar deze collectie op is gefocust.” Bovendien kwam ook vanuit lingeriewinkels die Marie Jo verkopen vaak de vraag waarom nog geen badmode werd aangeboden, aldus de woordvoerster.

De eerste badmode collectie van het lingeriemerk is opgedeeld in ongeveer vijftien thema’s, en ieder thema bestaat uit drie tot vijf setjes. Zo bevat de lijn items in klassieke kleuren als rood en blauw, maar ook items met een streepjesprint of ruiten. Een set kost rond de 130 euro.

Marie Jo lanceert eerste badmodecollectie

Marie Jo werd in 1981 opgericht, en heeft inmiddels ruim 1.000 verkooppunten wereldwijd, waarvan 150 in de Benelux. De badmode collectie van het merk zal worden verkocht bij geselecteerde, gespecialiseerde lingeriezaken.

Beeld: Marie Jo

Zwarte jurken Golden Globes Awards geveild voor goed doel

Tijdens de uitreiking van de Golden Globes 2018 op 7 januari, kwamen verschillende mannelijke en vrouwelijke gasten geheel in het zwart gekleed, om aandacht te vragen voor Time’s Up: de stichting die begin dit jaar in het leven werd geroepen om geld in te zamelen voor slachtoffers van seksuele intimidatie. Uitgeverij Condé Nast, Time’s Up en eBay for Charity hebben nu de handen ineengeslagen om een veiling te organiseren waar deze zwarte galakleding zal worden geveild. De opbrengst zal ten goede komen aan Time’s Up, zo schrijft Vogue.

”Bij Condé Nast hebben we altijd geloofd in het belang van actie ondernemen om een echte sociale verandering teweeg te brengen,” zei Anna wintour, artistiek directrice van de uitgeverij en tevens hoofdredactrice bij Vogue. “We hopen dat de zwarte jurken die tijdens deze historische editie van de Golden Globe Awards werden gedragen geld opbrengen voor Time’s Up waarmee we de slachtoffers van seksueel misbruik een stem kunnen geven.”

eBay CEO Devin Wenig vult aan: “Het vieren, waarborgen en vergroten van diversiteit en inclusiviteit staat centraal binnen eBay’s cultuur - zowel als werkgever als online marktplaats. Als voorstander van gelijke lonen en een werkomgeving die vrij is van kwetsend of beledigend gedrag, zijn we trots dat we samen met Time’s Up en Condé Nast geld kunnen inzamelen voor dit belangrijke doel.”

In totaal zijn er 39 kledingstukken gedoneerd door ontwerpers, welke vanaf vandaag 12.00 uur ‘s middags ET (18.00 Nederlandse tijd) tot en met 26 januari op eBay staan. Drie jurken zullen op een speciale manier worden geveild. Wie 25 dollar of meer doneert aan Time’s Up, maakt kans om één van deze jurken te winnen. Items die kunnen worden gekocht, zijn onder andere een door Reese Witherspoon gedragen jurk van Zac Posen, een Marc Jacobs jurk en hoofdband gedragen door Tracee Ellis Ross en een pak van Stella McCartney dat is gedragen door Claire Foy.

Beeld: Golden Globes Facebook

Noorwegen: alle bontfokkerijen moeten gesloten zijn in 2025

Als eerste Scandinavische land heeft Noorwegen, ironisch genoeg ooit één van de belangrijkste producenten van vossenbont, zich tot doel gesteld om alle vossen- en nertsenfokkerijen in het land te sluiten voor 2025. De belofte is gedaan door de Noorse minister-president Erna Solberg, berichten diverse media.

Het initiatief voor de ban op de fokkerijen komt van de Liberale Partij, en de conservatieve partij van Solberg is akkoord gegaan om zo haar minderheidskabinet uit te kunnen breiden. Noorwegen is hiermee het veertiende Europese land dat een ban invoert op de bontindustrie.

Dierenrechtenactivisten hebben zeer verheugd gereageerd op het nieuws. “Dit is een geweldige overwinning in de strijd om de bontindustrie in Europa aan banden te leggen,” reageerde Anima campagnemanager Thorbjørn Schiønning tegenover The Telegraph.

Toch is niet iedereen lovend over de maatregel. “We zijn diep geschrokken,” stelde Guri Wormdahl, woordvoerster van de Noorse Vereniging voor Bontfokkers. Wormdahl benadrukte dat de ban op bont economische gevolgen zal hebben omdat deze industrie het land jaarlijks een miljoenenomzet oplevert en werkgelegenheid biedt aan 400 personen. Volgens Sveinung Fjose, werkzaam bij een Noors consultancy kantoor, valt het echter wel mee met die economische impact. “Het is geen erg lucratieve business in Noorwegen, en het zou de nationale economie dan ook niet heel erg schaden wanneer de bontindustrie wordt ontmanteld.”

Beeld: Pexels

AMI lanceert een eerste lijn voor vrouwen, de ‘Menswear for Women’-collectie. De collectie bestaat uit 70 tot 80 ontwerpen uit de mannencollectie van het Franse label, aangepast aan het silhouet van de vrouw. De collectie werd deze week aan het publiek getoond tijdens de mannenmodeweek in thuisstad Parijs.

“Ik ben ooit met AMI begonnen om kleding voor mijn vrienden te creëren, zowel mannen als vrouwen,” reageert oprichter en creatief directeur Alexandre Mattiussi tegenover Business of Fashion op de nieuw ingeslagen weg. “In mijn hoofd heb ik mijn kleding altijd op beide geslachten voorgesteld. Deze mannencollectie voor vrouwen is een natuurlijke volgende stap in het AMI-verhaal,” aldus Mattiussi. De collectie is vanaf juli dit jaar exclusief verkrijgbaar in de Parijse flagshipstore van het label.

Alexandre Mattiussi richt in 2011 zijn eigen label AMI op, na eerder als ontwerper gewerkt te hebben voor namen als Dior, Givenchy en Marc Jacobs. Inmiddels kent AMI ruim 300 verkooppunten wereldwijd, waaronder Selfridges, Corso Como en Saks. In 2013 ontving Mattiussi als eerste mannelijke ontwerper de prestigieuze ANDAM-prijs. AMI maakt geen cijfers bekend, maar ziet naar eigen zeggen sinds de oprichting jaarlijks de omzet met minstens 50 procent stijgen. In Nederland wordt AMI onder meer verkocht bij The Pelican Studio en De Bijenkorf.

Beeld: AMI Instagram

Populariteit gebreide sneakers stuwt wolprijs

Wat Nike, Adidas, Balenciaga en Acne Studios met elkaar gemeen hebben? Ze brachten het afgelopen jaar allemaal een gebreide sneaker uit. En ze zijn niet de enigen - knitted sneakers waren de afgelopen tijd niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De populariteit van dit type schoen heeft er zelfs sterk aan bijgedragen dat de wolprijs met maar liefst 30 procent is gestegen in 2017, blijkt uit data van non-profit organisatie Australian Wool Innovation Limited (AWI).

De kiloprijs van wol bedroeg deze week 18,17 Australische dollar (11,86 euro): een recordhoogte, stelt het AWI. “Het kan alleen nog maar verder stijgen, een daling is onmogelijk,” aldus Stuart McCullough, CEO van AWI, in een interview met Bloomberg. Volgens de CEO willen steeds meer consumenten producten kopen die gemaakt zijn van natuurlijke in plaats van synthetische stoffen. Sneakermerken hebben hier slim op ingespeeld door te werken met wol, denkt McCullough.

Met name Chinese consumenten zijn dol op wol, getuige het feit dat 78 procent van de Australische wolexport naar dit land voert. Italië volgt op de tweede plaats. Wolconsumptie is met 1 kilo per capita het hoogste in China, Europa en Canada. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten gaat het om een gewicht van 300 gram, en volgens McCullough liggen in dit land dan ook nog veel mogelijkheden voor verdere groei.

Beeld: Adidas Futurecraft, via Adidas Facebook

Drie nieuwe leden in jury LVMH-prijs 2018

LVMH heeft bekendgemaakt wie deel zullen uitmaken van de jury voor de LVMH-prijs 2018. Voor het beoordelen van de inzendingen tijdens de vijfde editie van de prestigieuze wedstrijd heeft het luxebedrijf twaalf bekende namen uit de modeindustrie weten te strikken, waaronder drie nieuwe leden: ontwerper Haider Ackermann (Berluti), Clare Waight Keller (Givenchy) en Sidney Toledano (CEO van LVMH).

De drie nieuwe leden zullen tijdens het jureren worden bijgestaan door onder andere J.W. Anderson (Loewe), Maria Grazia Chiuri (Christian Dior Couture) en Nicolas Ghesquière (Louis Vuitton), die ook vorig jaar deel uitmaakten van de jury.

LVMH reikte de prijs voor het eerst uit in 2014 om op die manier jonge modeontwerpers te ondersteunen bij de start van hun carrière. De winnaar van de LVMH-prijs ontvangt naast een geldprijs van 300.000 euro ook een jaar lang begeleiding door een team van het modehuis. Behalve deze hoofdprijs reikt het luxeconcern ook een geldbedrag van 10.000 euro uit aan drie pas afgestudeerde, veelbelovende ontwerpers. Bovendien mogen zij ook een jaar lang meelopen binnen het bedrijf om ervaring op te kunnen doen. Inschrijven voor de LVMH-prijs 2018 is nog mogelijk tot en met 4 februari.

Beeld: LVMH Facebook

Haute couture en bijzonder vakmanschap (III): Het borduurwerk van Lesage

Het verhaal van Lesage is dat van borduurders die het vak van vader op zoon doorgeven, al sinds het begin in 1924. Het bedrijf, dat tegenwoordig onderdeel vormt van Chanel, is niet gestopt met groeien, getuige ook de oprichting van een eigen school in 1992. Wat een ontdekking!

Als haute couture niet bestond, dan zou Atelier Lesage er vandaag de dag niet meer zijn. François Lesage, overleden in december 2011, was de laatste in de lijn van erfopvolging en hij besloot het bedrijf in 2002 te verkopen aan Chanel’s dochteronderneming Paraffection. “Op deze manier kan het vakmanschap dat zo inherent is aan zowel haute couture als luxe ready-to-wear levend worden gehouden in Frankrijk,” lichtte Chanel directeur Bruno Pavlovsky destijds toe.

Haute couture en bijzonder vakmanschap (III): Het borduurwerk van Lesage

Het modehuis der modehuizen

Chanel mag met haar zes modeshows per jaar tegenwoordig dan wel hoofdafnemer zijn van Atelier Lesage, het merk is zeker niet de enige - het Atelier heeft traditiegetrouw samengewerkt met enkele van de grootste namen uit de modewereld. Het was François Lesage zelf die er, na het overnemen van het bedrijf in 1949 (hij was destijds pas 20 jaar oud), in slaagde indrukwekkende klanten voor zich te winnen, ook al was het bedrijf al de favoriete partner van Elsa Schiaparelli. Pierre Balmain, Cristobal Balenciaga, Jacques Fath, Christian Dior, Hubert de Givenchy en Yves Saint Laurent prezen de creativiteit en vakkundigheid van de jonge man allemaal, en later volgden ook Christian Lacroix, Valentino, Louis Vuitton. Recentelijk hebben ook Bouchra Jarrar en Alexandre Vauthier, Maxime Simoëns en Mary Katrantzou zich bij de schare fans gevoegd. Het borduurwerk van Lesage slaagt erin elk materiaal te transformeren tot een juweeltje.

Innoveren om te ontwikkelen

Het geheim van het modehuis, is innovatie. Al sinds de oprichting in 1924 heeft het regelmatig met uitdagingen te maken gekregen. Destijds namen Albert en Marie-Louise Lesage het bedrijf over van borduurder Michonet, dat was opgericht in 1858. Toentertijd was Marie-Louise hoofdassistent op de afdeling borduursels bij Madeleine Vionnet. Samen met haar echtgenoot, besloot ze zich te gaan richten op innovatie en de ontwikkeling van nieuwe technieken. Met het gebruik van een speciale, fijne draadsoort en een techniek van ’shading’ die een licht verschoten effect oplevert, wist het huis Lesage een goede reputatie te vergaren als specialist op het vlak van avant-gardistisch werk. Voor Elsa Schiaparelli (toen de grootste rivaal van Coco Chanel) produceerde Lesage borduursels passend binnen thema’s die varieerden van het circus, de sterrenbeelden tot zwaardvissen. Het duurde echter nog tot 1982 tot ook Chanel zich tot Lesage wendde. Het was Karl Lagerfeld die François uitdaagde met het verzoek ‘’te kijken naar de vouwschermen van Mademoiselle: ik wil borduurwerk als dat.” Op de dag dat deze bestelling werd geplaatst, duurde het nog slechts vijftien dagen tot hij zijn eerste collectie voor Chanel zou presenteren.

Haute couture en bijzonder vakmanschap (III): Het borduurwerk van Lesage

Het Huis van de 60

Atelier Lesage is in het bezit van een archief met de grootste verzameling van high-fashion borduurwerk in de wereld, gemaakt tussen 1858 en nu. Het atelier heeft als bijnaam ‘’Het Huis van de 60’’, omdat de werknemers van de studio (waarvan 80 procent vrouwen zijn) kunnen kiezen uit maar liefst 60.000 borduur samples en 60 ton aan linten, parels, sierstenen, kwastjes en andere decoratiestukken die over de eeuwen heen zijn verzameld. Elk jaar komen daar maar liefst een stuk of honderd nieuwe borduurwerken bij, wat niet vreemd is als wordt bedacht dat er jaarlijks maar liefst 30 kilo aan pareltjes en 100 miljoen lovertjes worden gebruikt, die met een naald of speciale Lunéville haak op hun plaats worden bevestigd.

School van de passie

Vrezend dat het bijzonder vakmanschap van het atelier verloren zou kunnen gaan, richtte François Lesage in 1992 zijn eigen school op. Sinds de oprichting trekken elk jaar maar liefst 400 studenten uit alle hoeken van de wereld naar 13 Rue de la Grange Batelière in het 9e arrondissement van Parijs: de plek waar de school is gevestigd. De vakmensen van Atelier Lesage leren hen de fijne kneepjes van het vak in zes uur tijd, maar studenten kunnen ook kiezen voor een dubbele specialisatie waar 300 uur werk in gaat zitten en wat wordt beloond met een Certificaat voor Professionele Kwalificatie in Design & Embroidery.

Beelden : ©Lesage

 Splexs: de rode draad voor textiel in Turkije

Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2018 geeft ondernemer Danny Casimir een presentatie over globalisering en de rol van Turkije in de mondiale textielbranche. Hij is oprichter van Splexs (Split Export System), een platform dat retailers verbindt met Turkse textielleveranciers om samen inkoopvoordeel te behalen.

Ongemerkt heeft iedereen wel een kledingstuk in de kast hangen met het label ‘Made in Turkey’. De Turkse textielindustrie is gigantisch, maar je moet er wel de weg weten. Voor zijn inkoopplatform Splexs werkt ondernemer Danny Casimir met trots samen met Turkse textielleveranciers en roemt de kwalitatief hoogwaardige producten die zij leveren.

Gek op globalisering

Zakendoen met Turkije heeft ook logistieke voordelen: door de centrale ligging kunnen de producten vrijwel overal in Europa binnen twee weken worden geleverd. “Om te kunnen concurreren met de grote winkelketens is het voor kleine bedrijven van groot belang om snel te kunnen schakelen”, aldus Casimir. De jonge ondernemer is gek op globalisering en maakt daar zelf optimaal gebruik van. Het logo van Splexs is ontworpen in India, de brochure in Engeland en hij heeft een Turkse zakenpartner. Daarnaast werkt de ondernemer nauw samen met de Turkse overheid in het kader van exportbevordering. Het platform Splexs biedt bedrijven in het MKB de mogelijkheid om rechtstreeks in te kopen bij de fabrikant of producent.

Kansen voor ondernemers

Het werkt als volgt: de leverancier maakt een account aan om zijn artikelen te verkopen en stelt een start- en slotdatum in. Gedurende die periode kunnen retailers zich inschrijven voor het gewenste aantal stuks. Op het moment dat de minimumafname bereikt is, sluit het systeem en worden de inschrijvingen omgezet in definitieve orders. “Het is net als met een groepsdeal”, legt Casimir uit. “Als er niet genoeg orders zijn binnengekomen, start de deal opnieuw.” Leveranciers die volgens de reguliere weg verkopen, met kant-en- klare collecties die direct uit voorraad worden geleverd, kunnen zich eveneens aanmelden op het platform. Met name voor kleine retailers is dit interessant: “Stel: het is januari en niet zo heel koud meer. Dan kan de detaillist snel zijn assortiment aanvullen met dunnere truien. Of als gedurende het zomerseizoen het weer plotseling omslaat, kun je hierop inspelen met luchtige jacks.”

Gat in de markt

Op woensdag 24 januari geeft Casimir om 10:30 uur een presentatie tijdens de Webwinkel Vakdagen, hét e-commerce event van Nederland. De titel van zijn speech is ‘Splexs: de rode draad naar textiel in Turkije’. “Een verwijzing naar ons specialisme textiel én naar de technologie die het mogelijk maakt om snel en veilig zaken te doen via ons platform. De focus ligt op de fashionbranche vanwege mijn passie voor mode.” Door zijn ervaring op de afdeling kwaliteitscontrole van een bekende firma gespecialiseerd onder andere woontextiel, en als pakkenspecialist bij merken als Armani en Hugo Boss, beschikt Casimir over de nodige textiele warenkennis. “Deze expertise wil ik graag delen en mede hierdoor is het idee voor Splexs ontstaan. Kom kijken hoe je op een efficiënte en betrouwbare wijze je inkoopweg voor textiel in Turkije vindt.”

Klik hier om de presentatie bij te wonen.

Alexander Wang verandert zijn schema. De ontwerper zal vanaf dit jaar zijn collecties in juni en december tonen en stapt daarmee af van het traditionele Fashion Week schema.

Wang’s show op de aankomende New York Fashion Week zal daarmee voorlopig ook de laatste zijn volgens het schema. De pre-collecties en de hoofdcollecties zullen voortaan tegelijkertijd getoond worden. Het merk verandert het schema om op deze manier de klant beter te voorzien. De producten zullen vanaf nu maandelijks geleverd worden. “Deze innovatieve aanpak verpakt het product nu naar de maand dat het wordt verscheept, in plaats van de achterhaalde strategie van ‘resort’ of ‘pre-fall’,” aldus CEO Lisa Gersh in een statement. “Onze klanten krijgen hierdoor relevantere en constante merchandise door het jaar heen.”

Wang is niet de eerste die van het officiële schema afstapt. Onder andere Altazurra, Thom Browne en Public School hebben al bekend gemaakt niet meer aan het schema van New York Fashion Week mee te doen. Volgens WWD is het CFDA, de organisator van de modeweek, al bezig met het ontwikkelen van een nieuw format voor de week in juni en december.