(advertentie)
(advertentie)
Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

De final sale maakt ruimte voor de aankomst van de nieuwe herfst/wintercollecties. Kleuren die een hoofdrol spelen dit najaar zijn rood en roze. Wie durft, draagt de twee kleuren gecombineerd. Daarnaast is er nog paars, en knal-kleur die onlosmakelijk verbonden is met wijlen Prince. Het Pantone Color Instituut heeft 'Prince-paars' onlangs officieel benoemd tot kleurcodering 'Love Symbol No.2'. FashionUnited verzamelde opvallende catwalklooks van fashion week seizoen herfst/winter 17/18 uitgevoerd in de paarstint.

Marni

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Chloe

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Alberta Ferretti

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Andrew GN

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Acne Studios

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Christian Wijnants

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Gucci

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Prince-paars als kleuraccent

Verschillende modehuizen gebruikten Prince-paars ook als kleuraccent in looks: Ellery (in laarzen) en Calvin Klein Collection (voor een pantalon) bijvoorbeeld.

Gespot op de catwalk: Pantone x Prince paars

Andere paarstinten waren terug te zien in de najaarscollecties van onder andere Elie Saab, Missoni, Sies Marjan, Balenciaga, Akris, Chloé, Dries van Noten en Andrew Gn.

Benieuwd naar Pantone's kleurentrend-voorspellingen voor herfst/winter 2017/18? Dit zijn de Top 10 kleurkaarten die het kleureninstutuut maakte op basis van de herfst/winter 2017 edities van Londen Fashion Week en New York Fashion Week:

Pantone’s top 10 colour trends for autumn 17

Beelden: Herfst/winter 2017/18 collecties modehuizen via Catwalkpictures.com

Meer dan 237 miljoen wearables in 2021

Over vier jaar is het aantal wearables, kledingstukken en gadgets die hartslag, lichaamstemperatuur en stressniveau meten, met ruim 80 procent gegroeid. Dit jaar worden wereldwijd zo'n 131,7 miljoen wearables geproduceerd. In 2021 zijn dat er 237,5 miljoen. Dat heeft het Duitse Gesamtverband Textil + Mode berekend en TextilWirtschaft schrijft erover. Tot wearables worden niet alleen de bekende fitnessarmbanden en hardloophorloges gerekend, maar ook 'slimme kleding'. De apparaten hebben gemeen dat ze lichaamsfuncties meten en dat ze in verbinding staan met internet en dus gegevens kunnen uitwisselen.

Marktleider Fitbit rapporteerde begin augustus over het tweede kwartaal een omzet van 353 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf dat wereldwijd miljoenen fitnesarmbanden verkoopt, verwacht over 2017 een jaaromzet te boeken tussen 1,55 en 1,7 miljard dollar.

'Draagbare apparaten maken een nieuwe vorm van interactie mogelijk tussen mens en technologie. De toepassingen zijn oneindig,' aldus het rapport. Momenteel is het ondersteunen van de gezondheid en bewegen het meest gangbare voorbeeld van deze technologie. Andere mogelijkheden zijn een armband met een geïntegreerde noodfunctie voor ouderen of een hoofdtelefoon die fungeert als technisch assistent voor dementiepatiënten.

In de textielindustrie wordt geleidend garen gebruikt om reflecterende of lichtgevende kleding te ontwikkelen. Ondanks het enorme potentieel staat het gebruik van 'slim textiel' nog in de kinderschoenen. Bedrijven en wetenschap moeten nauw samenwerken om succesvol nieuwe ideeën te implementeren en ze op de markt te brengen.

Foto: Fitbit Surge via Fitbit website

Van stagiair naar werknemer - Je eerste baan in de mode

Stagelopen blijkt tegenwoordig in veel industrieën de norm te zijn als opstapje naar een baan. Dit is ongetwijfeld ook het geval in de modebranche, kijkend naar het aantal advertenties voor functies. We hoeven het niet leuk te vinden, maar dit blijkt de realiteit te zijn.

Maar wat gebeurt er wanneer je stage op zijn einde loopt en je bij je eerste baan bent beland? Wat daarna? Voor iemand die een tijd lang als stagiair in de industrie heeft gewerkt, is het moeilijk de mentaliteit van een stagiair achter te laten. Na ruim zeven stageplaatsen in de industrie gehad te hebben, was ik nerveus over het vooruitzicht om een werknemer te zijn en vroeg me af in hoeverre het anders zou zijn. De meeste organisaties waarbij ik stageliep, lieten me onderdeel zijn van het bedrijf, maar het moest nu anders zijn - toch? Dus wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een stagiair en werknemer? Het is zeker niet ‘dezelfde baan, maar dan met een contract’!

Je bent geen stagiair meer

De rol als stagiair in de modeindustrie is eigenlijk erg comfortabel alhoewel je je dat op het moment zelf wellicht niet realiseert. Het is mogelijk om van stage naar stage te gaan, in de routine te komen, je functie goed te leren en verder te gaan. Zodra je een werknemer bent, heb je een baanomschrijving, contract, arbeidsvoorwaarden en bij sommige functies precieze doelen om te bereiken. Je bent waarschijnlijk ook onderworpen aan een beoordelingssysteem waar je prestatie wordt beoordeeld - dus mentaal gezien ben je meer ‘ingecheckt’ en in tegenstelling tot een toegewijde stagiair, is het minder gemakkelijk om te voelen alsof het iemand anders’ verantwoordelijkheid is en de baan te vergeten wanneer je vertrekt.

Een duidelijk verschil is dus een erkenning dat je er voor langere tijd zit, stages hebben een begin- en einddatum, maar die zijn er niet wanneer je een vaste werknemer bent. Hoera zeg je! Een stagiair heeft meer een trainingsrol en werkt nauwlettend, maar nu heb je een loon, misschien geen trainingsplan en je zou goed in het diepe kunnen worden gegooid. Je word je ook meer bewust van je plaats in het bedrijf en je toekomst erbinnen, hoe je beoordeeld en beheerd wordt als vaste werknemer is anders. Als je stagiair bent kun je nog verplichtingen voor je opleiding hebben, dus soms is de mindset van “als ik het niet leuk vind, ga ik gewoon weg’ begrijpelijk. Dat is echter geen optie als je op fulltime basis aan een bedrijf verbonden bent. Je hebt hogere verwachtingen van jezelf, net als de onderneming van jou.

Van stagiair naar werknemer - Je eerste baan in de mode

Een andere verandering is natuurlijk: je bent niet meer de stagiair, dus wie dan wel? Je bent nu waarschijnlijk een junior lid van het team, daarom ben je mogelijk verantwoordelijk voor het zorgen voor een stagiair, wat op zichzelf een baan is: het is een uitdaging om iemand te managen die jij drie maanden geleden kon zijn. Toen ik begon met mijn huidige functie, was ik in de eerste drie weken bezig met het vinden en aannemen van stagiaires. Het was een nieuwe ervaring om iemand te zeggen dat ze geen teenslippers mocht dragen op de vloer en om diegene aan te moedigen meer te lachen en minder te fronsen.

De grootste verandering is natuurlijk de verantwoordelijkheid, de aansprakelijkheid en de noodzaak om professioneel te zijn. Ik heb geleerd dat wanneer je van stagiair naar werknemer gaat, je zelden ‘uitcheckt’ (mentaal), je voelt ook druk als je er niet bent, je wordt betaald en collega’s zijn afhankelijk van je voor het verrichten van belangrijke taken. Dus wanneer de stagiair op vrijdagmiddag vertrekt en iedereen een fijn weekend wenst, vraagt je baas je om zondagochtend te komen, dat betekent geen weekend-kater.

Maar je stageplaatsen hebben je hopelijk veel ervaring gebracht - je weet meer. Je bent klaar om een werknemer te zijn en laat het stagelopen achter je. Het is tijd om alles wat je hebt geleerd, goed en slecht, in de praktijk te brengen en door te geven op stagiaires die op jou opvolgen.

Het is tijd om je plaats in te nemen in welk bedrijf dan ook. De dagen van het stagelopen liggen achter je.

Door gastredacteur Hannah Rafter, oprichter en hoofdredacteur van The Intern 247, een website die zich toelegt op het geven van echte inzichten in de modewereld. @theintern247, theintern247.com. Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

Van stagiair naar werknemer - Je eerste baan in de mode In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Beeld: Pexels

Londen Fashion Week heeft een nieuwe sponsor gevonden, namelijk modemerk New Look. Het modebedrijf zal samen met de British Fashion Council de aankomende editie ondersteunen.

Met de samenwerking met New Look wil de British Fashion Council de modeweek toegankelijker maken voor een breder publiek. “Ons partnerschap met New Look brengt Londen Fashion Week naar een wereldwijd publiek dat op de hoogte is en die weet wat speelt in de mode, wat aansluit met de strategie van de British Fashion Council om op de lange termijn het platform dichterbij de consument te brengen,” aldus Caroline Rush van de British Fashion Council.

Als onderdeel van de samenwerking zal New Look een eigen event hebben tijdens Londen Fashion Week. Het merk houdt eveneens verschillende evenementen in de flagshipstore in Oxford Street in Londen tijdens het weekend en de week daarop in Birmingham en Manchester.

Dress to impress - zo maak je een goede indruk in de mode industrie

OPINIE ‘Wat moet ik aan?’ Een veel voorkomende vraag die in de mode industrie extra gewicht krijgt vanwege het credo dress to impress dat geldt in de industrie. Voor een sollicitatie of een drukke dag op het kantoor: FashionUnited weet de no-go’s en hoe je wél een goede indruk maakt.

De go to outfits voor ‘normale’ banen zijn vaak een net pak of een kokerrok met een blazer in neutrale kleuren gecombineerd met een witte blouse.

Feitje van de dag: naast een witte blouse met ruches, heb ik niks dat aan die criteria voldoet. De laatste keer dat ik een dergelijk ‘uniform’ droeg was tijdens mijn studie toen ik werkte als hostess voor een bekende bank tijdens een beurs. Het geld dat ik daar verdiende investeerde ik al snel in de kleding die ik nodig had als een mode professional: een wollen jas van Max Mara, laarzen van Acne en iets van Margiela.

Drie regels voor een blijvende indruk

Zeker in de mode industrie is het onmogelijk om maar één bepaalde outfit aan te raden. Elke baan is anders en iedere baas is ook anders. Maar er zijn een paar regels om in de gaten te houden om op deze manier de jungle te overleven.

De eerste regel (die altijd opgaat): zie er verzorgd uit. Het maakt niet uit wat je draagt, maar zorg dat het kledingstuk op zijn minst even kennis heeft gemaakt met het strijkijzer (of een stoommachine) Een kledingborstel is ook geen luxe overigens.

De tweede gouden regel: Draag altijd één ongewoon item en heb een goed verhaal paraat over dit stuk. De mode industrie waardeert het als je laat zien dat je de industrie serieus neemt, maar spreek tegelijkertijd ook vloeiend sarcasme. Op dit moment kun je namelijk gerust dragen wat Paris Hilton ook aan zou doen.

De derde gouden regel: Neem alsjeblieft je Supreme baksteen mee naar het werk. Andere insiders in de mode zullen het begrijpen.

Dress to impress - zo maak je een goede indruk in de mode industrie

Wereldwijde kledingvoorschriften

Als je twijfelt: Zwart is het uniform van mode professionals - zeker in New York en Berlijn. In Londen is het belangrijk om je eigen stijl te laten zien, terwijl je in Italië meer sexy en extravert kan zijn. En in Parijs - nou ja als je een baan hebt weten te krijgen in Parijs, dan moet je wel weten hoe je je moet kleden. Als je bent uitgenodigd voor een sollicitatie voor een baan in Parijs, volg dan een van de vele ‘How to dress like a Parisian/French woman’-gidsen. Amazon zou er een aparte afdeling voor moeten maken, deze boeken. In elk geval moet je óf gloednieuwe sneakers dragen (afgeragde zijn een absolute no-go) óf hakken. In Berlijn geldt het tegenovergestelde.

Hoe blijf je koel in de zomer?

De brandende zon verandert de wereld heel even in een oven. Maar 35 graden Celsius of hoger is geen excuus om opeens als een slons voor de dag te komen - zeker niet in de mode. Voor vrouwen geldt: het sleutelwoord is body positivity. Dat houdt in dat je altijd mag dragen waar je zin in hebt. Onze tip: bedek altijd je borsten, op zijn minst de tepels. Voor mannen: Accepteer het feit dat je zult zweten. Korte broeken en korte mouwen zijn een no-go. Uiteindelijk moet je toch ergens in het nadeel zijn, toch? Zie het gewoon als die ene week van het jaar dat je moet boeten voor je gewoonlijke bevoorrechte positie. En gelukkig duren Europese zomers nooit zo lang.

Last but not least: Zelfs als je er geen hebt, kies een favoriete ontwerper. Je zal de vraag vroeg of laat krijgen en als je geen antwoord kan produceren, zul je door de mand vallen. Je kunt het beste iemand kiezen uit de jaren negentig omdat het bewijst dat je modegeschiedenis kent en dat je ook weet wat hip is. Ik stel Comme des Garçons, Walter van Beirendonck of Helmut Lang voor.

Dit artikel werd al eerder gepubliceerd op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra.

Dress to impress - zo maak je een goede indruk in de mode industrie In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Illustraties: Studio Iva (IGM: studio_iva)

Mexx, het modemerk dat in de jaren tachtig werd opgericht door Rattan Chadha, heeft enkele roerige jaren achter de rug. In augustus 2017 wisselen de merkrechten van het label voor de vierde keer van eigenaar. Ditmaal komen ze in de handen van Nederlandse holding RNF. FashionUnited dook in de geschiedenis van het merk sinds de eerste overname in 2001 en gidst je langs de belangrijkste momenten uit historie van het modebedrijf. Lees hier alles over de groei en ontwikkeling van Mexx.

Voor een optimale ervaring bekijkt u deze content in FashionUnited's interactieve tijdlijn met foto's en video's: Mexx overgenomen door Nederlandse RNF group.

2000

Rattan Chadha verkoopt Mexx aan Liz Claiborne

Tot begin jaren nul ging het goed met het van oorsprong Nederlandse modemerk (opgericht in 1986). Mexx kwam toen in handen van het Amerikaanse Liz Claiborne. Rattan Chadha, oprichter van Mexx en ten tijde van de overname door Liz Claiborne in 2001 tevens nog directeur, sloeg met de verkoop een miljoenenslag. Het beursgenoteerde Liz Claiborne telde meer dan 300 miljoen euro neer voor het modemerk. De Mexx-topman bleef aan als bestuursvoorzitter.

2003 - 2006

Miljardenbedrijf: Mexx hongerig naar Amerikaanse droom

Bij de overname leek het een glorieus tijdperk te worden: meer expansie, meer omzet, meer winst en bekend worden in Amerika. In Europa en Canada gaat het goed, dus in Amerika zal Mexx ook wel aanslaan, zo was de redenering.

In de jaren daarop breidde Mexx uit met een webshop, sportschoenencollectie, premium jeanslijn, een outletstore en een flagshipstore in Londen met een nieuw winkelconcept. Ook levert het merk zes in plaats van vier collecties per jaar. De laatste trends kunnen zo beter gevolgd worden, en Mexx wil immers het ‘meest gewilde merk zijn in het middensegment’.

2006

En dan stapt Rattan Chadha op

In juni 2006 komt het hoge woord er uit: “Mexx is nu bijna een miljardenbedrijf en het groeit nog steeds, tweecijferig zelfs. Voor mij is het tijd om aan het tweede hoofdstuk van mijn leven te beginnen.” In het eerste hoofdstuk van zijn leven kwam Chadha van het Indiaase New Delhi naar Nederland. Hij had zo’n duizend gulden op zak. Toen dat op was, richtte hij in de jaren tachtig twee kledingmerken op: Moustache voor mannen en Emmanuelle voor vrouwen. Zes jaar later voegde hij de merken samen. De twee letters ‘X’ moesten de merken als kusjes aan elkaar doen smelten.

2006 - 2008

Omslagpunt; einde Amerikaans avontuur Mexx

Chadha’s vertrek lijkt een omslagpunt voor Mexx. Kort na de aftocht van de oprichter krijgen de Mexx-winkels opnieuw een kersverse inrichting, onder leiding van de nieuwe CEO Jeff Ferdell. In 2008 wordt er voor het eerst gesproken over een ‘kritiek punt van de Mexx-omzet’. In Groot-Brittannië gaat Mexx zich uitsluitend nog richten op wholesale in plaats van retail, driehonderd werknemers verliezen hun baan. Productieverbeteringen, structurele veranderingen en nieuw leiderschap moeten het merk er weer vooruit helpen.

Oplettende ondernemers hadden al eerder alarmbellen horen rinkelen bij Mexx. In 2007 kwam er een einde aan het Amerikaanse avontuur van het Nederlandse label. Wat tweehonderdvijftig filialen moesten worden, werden er zeven en ook die gingen dicht. Volgens een New Yorkse kledingwinkelconsultant in de krant, Howard Davidiwitz, begrepen Amerikaanse consumenten Mexx niet. De kleding was niet trendy genoeg om kopers op zoek naar iets modieus te trekken en tegelijk te prijzig voor koopjesjagers.

2008 - 2011

Het gaat bergafwaarts met Mexx

De tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten lijken een voorbode voor de prestaties in Europa. De Bijenkorf vindt Mexx ineens wel ‘erg gewoontjes’ en besluit te stoppen met de verkoop van het modemerk.

De verkopen van Mexx dalen kwartaal na kwartaal. De collecties werden als ongeïnspireerd ervaren en de concurrentie van fast fashion ketens zoals Zara en H&M was erg groot. In 2009 lijdt Mexx een operationeel verlies van 44 miljoen dollar.

zomer 2011

Mexx verkocht aan The Gores Group "

De nieuwe CEO Thomas Grote (aangesteld in 2009) hoopt het tij te kunnen keren. Het businessmodel wordt hervormd, de presentatie en de communicatie moeten worden opgefrist. “Met de juiste strategie brengen we Mexx terug waar het was.”

In de zomer van 2011 verkoopt het Amerikaanse moederbedrijf van Mexx, Liz Claiborne, het Nederlandse merk voor 85 miljoen dollar aan investeringsbedrijf The Gores Group.

2012

Verbeteringen blijven uit

Na de overname door The Gores Group wilde Thomas Grote zich sterker richten op het middensegment. En op wholesale, waardoor enkele winkels hun deuren moeten sluiten - zoals die in de PC Hooftstraat - en twintig banen werden geschrapt op het hoofdkantoor in Amsterdam.

De gewenste verbeteringen lieten zich niet zien. In 2012 was in de totale groep sprake van een verlies van 86 miljoen euro en in 2013 een verlies van 82 miljoen euro op een omzet van 452 miljoen.

december 2014

Faillissement volgt

Begin maart 2014 nam Mexx de beslissing om ook de online store dicht te gooien, een stap die veel opzien baarde in de branche. >

In december 2014 verklaard de rechtbank van Amsterdam Mexx failliet. Het faillissement van Mexx raakt alle grote bedrijfsonderdelen: Mexx Europe International; Mexx Holding Netherlands; Mexx Europe en Mexx Europroduction. Het merk heeft op dat moment winkels in vijftig landen. In Europa zijn dat 315 winkels, waarvan het merendeel door franchisenemers wordt geëxploiteerd. Het bedrijf heeft zo'n 1500 mensen in dienst.

Later volgt ook een faillissement voor de Duitse en Belgische tak van Mexx.

januari 2015

Eroglu Holding betaalt 21 miljoen euro voor doorstart Mexx

Eind januari 2015 wordt een koper gevonden voor het modebedrijf. Het Turkse kleding- en retailbedrijf Eroglu Holding betaalde 21 miljoen euro voor het merk. Ter vergelijking: toen de oprichter van Mexx, Rattan Chadha, het bedrijf verkocht aan Liz Clairborne, kreeg hij daar 430 miljoen dollar voor (393 miljoen euro).

Het bedrijf koopt het failliete Mexx om op deze manier de wereldwijde positie van de groep te versterken. Naast Nederland wordt ook in België en Duitsland een doorstart gerealiseerd.

Lees meer

augustus 2017

Mexx overgenomen door Nederlandse RNF Group

Dinsdag 15 augustus wordt bekend dat Mexx is overgenomen door de Nederlandse RNF Group.

Het nieuws komt na de aankondiging in april 2017 dat de holding op zoek is naar een investeerder en wanneer deze niet gevonden wordt, het merk volledig wil verkopen. Twee maanden later, in juli, volgt het nieuws dat Mexx zich terugtrekt uit Rusland.

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de Mexx overgenomen door RNF Group.
Belangrijke Accessoiretrends voor Resort 2018

Het catwalkteam van Trendstop brengt u de nieuwste accessoiretrends uit de internationale Resortcollectie in de categorieën tassen, riemen en hoeden. Deze looks zullen van invloed zijn op de accessoiremarkt in het komende voorjaar/zomerseizoen en de daarop volgende seizoenen. Onze inspirerende seizoensrapporten zijn samengesteld door onze experts, en beoordelen de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, waar u in staat bent de best mogelijke beslissingen te nemen voor uw collecties.

Deze week krijgen lezers van FashionUnited een exclusief kijkje naar drie invloedrijke accessoirestijlen die van belang zijn in voorjaar/zomer 2018. De Fashion Pack Valise updatet traditionele bagagelooks met een moderne interpretatie van retro thema’s. Vintage is ook sterk aanwezig in de door de jaren vijftig geïnspireerde hoofddoeken en haarbanden in de Turban Knot. De athleisure trend neemt niet af in kracht, met de merkbare sportieve invloed op strepen en functionele hardware in D-Ring Athletics.

Fashion Pack Valise

Belangrijke Accessoiretrends voor Resort 2018

De traditionele valies wordt voor voorjaar/zomer 2018 nieuw leven ingeblazen met een trendy retro-moderne benadering. Gestructureerde leren en canvas creaties behouden een vierkant of klassiek silhouet, terwijl vintage bloemen en verzachte felle tinten een vrouwelijk tintje toevoegen. Luxe leren details verheft de bagagelook tot luxe status.

D-Ring Athletics

Belangrijke Accessoiretrends voor Resort 2018

De sterke invloed van de athleisure trend op kleding vertaalt zich ook naar accessoires met sportieve utilitaire riemen. Grosgrain linten en creaties van canvas weefsel krijgen een sportieve uitstraling met uitgesproken, atletische strippen en functionele ringsluitingen.

The Turban Knot

Belangrijke Accessoiretrends voor Resort 2018

Retro looks maken een comeback met geknoopte tulband haarbanden en sjaals geïnspireerd door de jaren vijftig. Luipaardprint fluweel, bloemen appliqués en weelderige satijnen afwerkingen profiteren van de vintage vibe van het seizoen en voegen een vleugje glamour toe.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Spring Summer 2017 Bags & Belts Directions van Trendstop, een essentieel rapport met de belangrijkste silhouetten, styling en details van het seizoen, direct van de catwalks. Klik op de banner voor uw gratis rapport.

Belangrijke Accessoiretrends voor Resort 2018

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: DSquared2, Orla Kiely, Tibi, Maggie Marilyn, Emilio Pucci, Red Valentino, Gucci, Emanuel Ungaro, Cynthia Rowley, allen Resort 2018.

Iconix herlanceert sneakermerk Pony

Sneakerlabel Pony is terug van weggeweest. Eigenaar Iconix Brand Group heeft bekendgemaakt haar iconische schoenenmerk te herlanceren met de marketingcampagne genaamd ‘Product of New York’. Dat maakte het Amerikaanse concern onlangs bekend.

Pony werd voor het eerst gelanceerd in 1972, toen als kledingmerk dat haar achtergrond in New York gebruikte door sneakers te ontwerpen die de snelle dynamiek van de stad bij konden houden. Veertig jaar later wil Iconix profiteren van de herleving van retromerken in het athleisure-segment.

Om de herlancering te vieren heeft Iconix de iconische Topstar sneaker van Pony gemoderniseerd met daarop het kenmerkende logo van het merk. De sneaker werd destijds al gedragen door bekende sporters en is nu onderdeel van Pony’s unisex herfstcollectie, bestaande uit modellen die moderner, gekleurder en ‘frisser’ zijn. Naast schoenen bestaat de lijn uit T-shirts en truien.

“We zijn erg verheugd over de presentatie van de herontdekking van de klassieke stijlen van het merk, die historisch gezien zo’n grote invloed hadden op de sneakercultuur en nu de nieuwe consument, terwijl het ook nostalgie voor originele Pony-fans oproept,” verklaart Jamie Cygielman, chief marketing officer bij Iconix. Voor het uitdragen van de collecties zal Pony samen gaan werken met verschillende ambassadeurs, nu is dat hiphopartiest Joey Badass.

De collecties van Pony zullen verkrijgbaar zijn bij multibrand retailers als Urban Outfitters, Zumiez, and SneakerVilla.

Beeld: Pony

Bestseller sluit zich aan bij Global Fashion Agenda

De Deense non-profit organisatie Global Fashion Agenda, die zich richt op duurzaamheid in de modebranche, heeft modebedrijf Bestseller benoemd als nieuwe partner. Het moederbedrijf van merken als Vero Moda en Jack & Jones moet advies gaan geven over de ‘strategische richting’ van de groep, melden diverse media.

Samen met de andere strategische partners Kering, H&M, Target en Sustainable Apparel Coalition heeft de Global Fashion Agenda als doel de wereldwijde modeindustrie te mobiliseren om de manier waarop kleding wordt geproduceerd en geconsumeerd, te veranderen. Als partner gaat Bestseller advies geven over strategische en operationele richting van de organisatie en een deskundige input bieden over de ontwikkeling van duurzaamheidsstrategieën.

“We geloven dat er een gezamenlijke en gerichte inspanning nodig is om een duurzamere modeindustrie te creëren,” stelt Dorte Rye Olsen, sustainability manager bij Bestseller. “Daarom zijn we blij met dit partnerschap met Global Fashion Agenda en we zijn ervan overtuigd dat we van elkaar kunnen leren en samen een positieve invloed hebben op de wereldwijde mode agenda,” aldus Olsen.

Global Fashion Agenda-CEO Eva Kruse voegt hieraan toe: “We zijn erg blij dat Bestseller toetreedt tot onze strategische groep. Het hebben van een Deens bedrijf in onze groep zal niet alleen helpen om druk te zetten op de agenda in de thuishaven, maar met zijn omvang zal Bestseller ook helpen de agenda wereldwijd aan te drijven.”

Beeld: Vero Moda Facebook

Met namen als Baum und Pferdgarten, Wood Wood, Ganni en Day Birger et Mikkelsen blijft de halfjaarlijkse modeweek in Kopenhagen ook voor modeprofessionals in Nederland en België relevant. Ondanks dat het vakbeursbestand in de Deense hoofdstad de afgelopen jaren is uitgedund, staan de modebeurzen CIFF en Revolver nog fier overeind. Een beeldverslag.

Elnaz Gargari wint Desiners' Nest

De Scandinavische ontwerpwedstrijd Designers'Nest is dit jaar gewonnen door Elnaz Gargari van de National Academy of Arts uit Oslo. Volgens de jury heeft de jonge ontwerpster een grenzeloze collectie ontwikkeld die 'gender' en 'geography' ontstijgt. "Een excersitie in female power."

Kijken: Copenhagen Fashion Week s/s 2018

Hendrik Vibskov

Het designteam van Hendrik Vibskov heeft zich voor de 2018 spring/summer collectie laten inspireren door de verschillende stadia van slaap die de mens in de nacht doorloopt. Wat gebeurt er met ons wanneer we in slaap vallen? Hoe liggen we precies? Wat doen we met armen, benen? Hoe slapen dieren? En vallen voedsel, kleding en planten ook in slaap? Het slaapelement is te herkennen in de gelaagdheid van de collectie en dualiteit van verschillende stukken.

Kijken: Copenhagen Fashion Week s/s 2018

Ganni

Optimistisch en relaxed, zo laat de nieuwe zomercollectie van het Deense damesmodemerk Ganni zich het beste omschrijven. Prints met bloemen en vruchten, gecombineerd met stevige strepen, kant en rushes. Vrouwelijk en draagbaar dankzij de knipoog naar sports- en homewear.

Kijken: Copenhagen Fashion Week s/s 2018

Bitte Kai Rand

Damesmodelabel Bitte Kai Rand keek voor de nieuwe zomercollectie naar de vier elementen: water, aarde, lucht en vuur. Dat is vooral terug te zien in de vier kleurgroepen. Aan het overkoepelend thema 'Ethno Techno' ontleent de collectie de etnische elementen uit Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Japanse kledingstijlen die het totaalbeeld modern maken en sophisticated.

Kijken: Copenhagen Fashion Week s/s 2018

Foto's: (1) Designers' Nest; (2) Victor Jones voor Hendrik Vibskov; (3) Ganni; (4) Helle Moos voor Bitte Kai Rand